İstanbul Boğazına tekerlekli araçlar için iki katlı yeni bir tüp tünel inşa edilecek. Her katı ikişer şeritli olacak tünelde gidiş ve gelişler farklı katlardan gerçekleştirilecek. Tünelden geçiş ücretlerinin başlangıçta 2,5 dolar olması öngörülüyor.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, yeni tüp tünel güzergahının köprülerin alternatifi olmadığını, İstanbul'da yeni köprüye de ihtiyaç bulunduğunu söyledi. Ulaştırma Bakanlığı, İstanbul Boğazı Karayolu Tüp Geçiş Projesinin yap-işlet-devret modeliyle yapımı için Yüksek Planlama Kurulundan onay aldı. Bakanlığın hazırladığı fizibilite çalışmasına göre, kentin iki yakasını denizin altından birleştirecek yeni tüp tünel için alternatif güzergahlar üzerinde çalışma yapıldı.
Güzergah
Güzergahın, tarihi Yarımada'daki Kennedy Caddesi ile İstanbul-Ankara Devlet Yolunu birleştirmesi öngörülüyor. İnşaat tekniği açısından daha elverişli, tarihi ve kültürel mirasa etkinin en az ölçüde olacağı düşüncesiyle, ayrıca tünel boyunun kısalığı nedeniyle maliyetinin daha az olacağı öngörüsüyle bu güzergah öne çıktı.
Fizibilite çalışmasındaki öngörülere göre, tünel ikişer şeritli ve iki katlı olarak inşa edilecek. Gidiş ve gelişler, ayrı katlardan gerçekleştirilecek. Toplam uzunluğu 5,5 kilometre olması hesaplanan tünelden yalnızca küçük otobüs, minibüs ve otomobiller geçecek. Tünelin denizin altında kalan bölümlerinin inşasında ileri teknoloji ürünü tünel açma makinaları kullanılacak. Diğer bölümlerin yapımında aç-kapa ve Yeni Avusturya Tünel Açma Metodu gibi yöntemlerden yararlanılacak. Tünel, depreme son derece dayanıklı bir teknikle inşa edilecek ve olası bir depremin yıkıcı etkisini engellemek üzere esnek bir yapıda olacak.
Geçişler 2,5 dolar
Projenin yapım maliyetinin toplam 500 milyon doları bulması bekleniyor. Yap-işlet-devret yönteminin uygulanacağı projede, yapımı üstlenen firmanın tüneli 25 yıllığına işletmesi öngörülüyor. Tünelden başlangıçta geçiş ücreti, tek yön için 2,5 dolar olarak hesaplandı. Günde yaklaşık 80 bin aracın geçiş yapacağı tüneli kullanacak araç sayılarına bağlı olarak gerek yakıt tüketiminin düşmesi, gerekse yolculuk sürelerinin azalması sonucunda ciddi ekonomik kazanç sağlanması öngörülüyor.
“Kamu-özel ortak risk alacak”
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, yaptığı açıklamada, kamu ve özel sektör işletmelerinin bu projede ortak risk almasının öngörüldüğünü söyledi. Geçiş ücretlerinin makul olmasının planlandığını anlatan Yıldırım, “Yani işletme süresinin geçiş ücretleriyle dengelenmesini öngörüyoruz. Geçiş ücretleri, işletme süresiyle orantılı olacak. Makul geçiş ücretleri konusunda bir denge oluşturmaya çalıştırıyoruz” dedi. Yıldırım, projenin yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirileceğini kaydederek, belirlenen güzergahın köprülerin alternatifi olmadığını vurguladı. İstanbul'a yeni köprü yapımı konusundaki çalışmaları anımsatan Yıldırım, İstanbul'da yeni köprüye de ihtiyaç bulunduğunu söyledi.