İstanbul ve Ankara'daki Metro İnşaatlarını Bakanlık Devraldı
Ulaştırma Bakanlığı, Ankara ve
İstanbul'da halen yapımı süren ve ihale aşamasındaki bazı metro
hatlarını devraldı. İlgili karar Resmi Gazete'de yayımlandı.
Ulaştırma Bakanlığı Ankara Metrosu için 1,5 milyar dolar, İstanbul'daki İkitelli
Metrosu için de 700 milyon dolar harcayacak. İzmir'in konuyla ilgili başvuru
için geç kaldığı öğrenildi.
Ulaştırma Bakanlığı, Ankara Metrosu ve
İkitelli Metrosu'nun inşaat işini tamamlamak üzere resmen üzerine aldı. Konuyla
ilgili Bakanlar Kurulu Kararı Resmi Gazete'de de yayımlandı. Buna göre, toplam
96 km'lik metro inşaatlarını Ulaştırma Bakanlığı yapacak. Bakanlık ayrıca
İstanbul'da ihale aşamasına gelen 34 kilometrelik yeni metroların yanında,
Ankara'daki Kızılay-Çayyolu-2 İstasyonu, Batıkent-Sincan (OSB İstasyonu) arası
metro hattı ile Tandoğan (TCDD Ankara Garı)-Keçiören (Gazino İstasyonu) arası 41
kilometrelik metro hattı projelerinin yapımını da üstlendi. Ulaştırma Bakanlığı,
İstanbul'da 2006 yılından bu yana yapımı devam eden 5,8 kilometrelik
Otogar-Bağcılar ve 15,9 kilometrelik Bağcılar-Olimpiyat Köyü raylı sistemlerini
de tamamlayacak. Ayrıca İstanbul'da ihalesi yapılacak olan 9 kilometrelik
Bakırköy (İDO)-İncirli-Kirazlı ve 25 kilometrelik Bakırköy-Beylikdüzü
metrolarını da üzerine aldı. Böylece Ankara ve İstanbul'da inşaatı devam eden
62,7 kilometre metro hattı ile birlikte ihalesi yapılacak 34 kilometre raylı
sistem bakanlık eliyle vatandaşın kullanımına sunulacak.
Büyükşehir belediyelerinde maddi imkansızlıklar nedeniyle tamamlanamayan
raylı sistem hatlarının Ulaştırma Bakanlığı'na devrini onaylayan "Şehir
İçi Raylı Ulaşım Sistemleri, Metrolar ve Bunlarla İlgili Tesislerin Ulaştırma
Bakanlığı'nca Devralınması ve Tamamlanmasını Müteakip Devri ile İlgili Şartların
Belirlenmesine İlişkin Karar"ın yürürlüğe konulmasına yönelik Bakanlar
Kurulu kararı Resmi Gazete'de yayımlanarak yürürlüğe girdi. Devir alma işlemi,
belediyeler ile bakanlık arasında düzenlenecek protokollerle gerçekleştirilecek.
Her bir projenin devri için ayrı ayrı protokol düzenlenecek. Belediyeler, bu
çerçevede bakanlığa devrettikleri projeler dolayısıyla devir tarihine kadar
yapılmış bulunan iş ve işlemler ile harcamalarını Bakanlıktan talep edemeyecek.
Bakanlıkça yerine getirilecek iş ve işlemler açısından zorunluluk doğması
halinde, belediyelere ait atık su, temiz su, doğalgaz tesisleri gibi kentsel
altyapı tesisleri ile diğer kamu kurum ve kuruluşlarına ait telekomünikasyon,
elektrik, doğal gaz ve petrol boru hatları gibi altyapı tesislerinin yer
değiştirmesinde Ulaştırma Bakanlığı yetkili olacak.
Devir konusunda İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin başvurusunu
zamanında yapamadığı öğrenildi. İlgili yasal düzenleme geçtiğimiz Ağustos ayında
tamamlanmasına rağmen İzmir Büyükşehir Belediyesi başvuru yazısını aralık ayının
başında bakanlığına gönderince, talep 2011 yatırım yılı programına alınamadı.
İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin başvurusuyla ilgili bakanlık yetkilileri şu
bilgiyi verdi: "Ankara ve İstanbul başvurularını erken yaptığı için bu illerdeki
projeler 2011 Yatırım Programı'na alındı. Bu konuyla ilgili Bakanlar Kurulu
kararı, bu başvurular dikkate alınarak çıkarıldı. İzmir'in başvurusu bize aralık
ayının ilk haftasında ulaştı. İzmir diğer şehirlerle aynı zamanda bize müracaat
etseydi onlar da bu kapsama alınacaklardı. Başvuruyu değerlendireceğiz. İzmir de
diğer şehirler gibi sağlanan imkanlardan yararlandırılacak." diye konuştu.
Rakamlarla devredilen metro projeleri
ANKARA: KIZILAY - ÇAYYOLU-2 Hat, toplam 16.5 km'den
oluşuyor. 8.6 km'lik hat ve 6 metro istasyonu olmak üzere 20 Mayıs 2009
tarihinde tamamlanarak kesin kabulü yapıldı. Geri kalan 7.9 km.lik hat ve 5 adet
metro istasyonunda fiziki gerçekleşme yüzde 80 oranında. Hattın 11 istasyonu
bulunuyor.
BATIKENT-SİNCAN/TÖREKENT Ankara Metrosu 3. Aşama Projesi, daha önce yapılan
Kızılay'dan Batıkent'e kadar gelen Metro 1 Hattı'önın devamı niteliğinde olup,
bu hattın sonundaki Organize Sanayi Bölgesi'ne kadar 15,3 km olarak yapılmakta.
Hatta 11 istasyon bulunuyor.
TANDOĞAN-KEÇİÖREN 2003'te başlandı. 9,2 km uzunluğundaki hatta 9 istasyon
var.
İSTANBUL: OTOGAR-BAĞCILAR, İKİTELLİ METRO HATTI 21,3 km'lik
raylı sistem iki etaptan oluşuyor. Hattın ilk etabı 5,5 km uzunluğunda.
Kirazlı-1 İstasyonu'ndan başlayan 15,8 kilometrelik ikinci etap ise metro
sistemi olarak yapılıyor.
Bakırköy İDO Sahili-Bağcılar (Kirazlı) Metro hattı: 9 km uzunluğunda ve 8
istasyon bulunan hat saatte 70 bin kişi taşıma kapasiteli.
Bakırköy- Beylikdüzü Metro hattı: 25 km uzunluğunda ve 18 istasyon bulunan
hatta saatte 45 bin kişi taşınması hedefleniyor.