İstanbul Otogarı, Halep'e Otobüs Terminali Yapıp 35 Yıl İşletecek
Türkiye’de İstanbul Bayrampaşa Otogarı başta olmak üzere beş otobüs terminali
işleten Büyük İstanbul Otobüs İşletmeleri A.Ş. (BİOİAŞ), Suriye’nin Halep
şehrinde otobüs terminali, alışveriş merkezi (AVM) ve otelden oluşan büyük bir
proje gerçekleştirecek. BİOİAŞ, ‘Aleppo Gate’ (Halep Kapısı) adını alacak
terminalin 35 yıl süreyle işletmesini de üstlenecek.
Projenin imza töreninde konuşan BİOİAŞ Yönetim Kurulu Başkanı Ahmet
Yalamanoğlu, eşit ortaklıkla gerçekleştirilmesi planlanan proje için 60-70
milyon dolarlık yatırım yapılacağını söyledi. Yalamanoğlu, kompleksi en kısa
zamanda mimari tasarımını yaparak Suriye Holding’e teslim edeceklerini
belirterek “Amacımız Halep’in tarihi dokusuna uygun bir mimari proje
gerçekleştirmek. Proje hem modern teknolojiyi hem de tarihsel dokuyu birleştiren
bir proje olacak” dedi.
Avusturyalılar havaalanı çizdi
Yalamanoğlu, otobüs terminali uygulamasının dünyada kalmadığını ve
Türkiye’nin bu alanda rakipsiz olduğunu belirterek, “Aleppo Gate için bizden
önce Avusturyalı bir firmadan bir avam proje istemişler, onlar da otobüs
terminali için havaalanı projesi çizmişler. Çünkü Avrupalı kuruluşlar otobüs
terminali fikrine artık çok uzaklar. O yüzden Türkiye’nin bu konuda çevre
ülkelerine aktarabileceği önemli bir tecrübesi var. Havalimanı yapım ve
işletmesinde dünya çapında isim yapan TAV gibi biz de bir anlamda otobüs
terminali yapım ve işletmesinde dünyada ün yapmak istiyoruz” diye konuştu.
Gündüz 5, gece 4 milyon nüfus
Aleppo Gate isimli proje ile Suriye’nin 4 milyon nüfusa sahip Halep şehrinde
otobüs terminalinin yanı sıra, toplam 300 bin metrekareyi bulan arazi üzerinde
alışveriş merkezi ve dört yıldızlı bir otel de inşa edilecek. Oldukça hareketli
bir şehir olan Halep’te nüfus gündüzleri 5 milyona çıkıyor. Çünkü çevre
şehirlerden çalışmak için Halep’e her gün bir milyon kişi geliyor. Projenin
otobüs terminalini içeren ilk aşamasının yaklaşık 40 milyon dolarlık yatırımla
gerçekleşeceği, projenin diğer aşamalarıyla birlikte toplam maliyetinin ise
60-70 milyon dolarlık bir bütçeye çıkabileceği belirtildi.
‘Vize kalkınca trafik artacak’
Ahmet Yalamanoğlu, Aleppo Gate’in 35 yıl süreyle işletme hakkının
kendilerinde olacağını söyledi. Yalamanoğlu, yakın zaman önce Türkiye ile Suriye
arasında vize muafiyeti anlaşmasının ardından iki ülke arasındaki yük ve yolcu
trafiğinin ve ticari ilişkilerin daha da artacağını vurgulayarak, projenin bu
süreci daha da hızlandıracağını kaydetti.
Suriye Holding Yönetim Kurulu Başkanı Saad Allah Kurdi de “Biz böyle bir
proje için uzun zamandır çalışıyorduk. Halep’te tek bir terminal yok beş ayrı
noktaya dağılmış küçük terminaller var. Büyük ve modern bir terminal için
araştırmalarımız sonucunda en uygun partnerin BİOİAŞ olduğunu gördük” dedi.
Ahmet Yalamanoğlu Halep’te dağınık haldeki küçük otobüs terminallerinin
İstanbul’un 1970’lerdeki halini hatırlattığını söyledi. Yalamanoğlu, terminalin
1-1.5 yılda tamamlanacağını, toplam projenin ise üç yıl süreceğini belirtti.
Halep-Gaziantep bir saat
Yalamanoğlu, proje bittiğinde Halep-Gaziantep arasının bir saate ineceğini
anlattı. Yalamanoğlu, “Bu şekilde bölgede yoğun ticaret trafiği oluşacağına
inanıyoruz. Halep’in ardından Şam Belediyesi ile de işbirliği yapabiliriz”
dedi.
Yeni İstanbul Otogarı için yer aranıyor
BİOİAŞ Başkanı Ahmet Yalamanoğlu, Büyük İstanbul Otogarı’nı rahatlatmak için
yer aradıklarını ve birkaç yıl içinde yeni bir terminal inşa edeceklerini
söyledi. Yalamanoğlu, Bayrampaşa Otogarı’nın eski bir proje olduğunu ve
Bedrettin Dalan’ın belediye başkanlığı döneminde yapıldığını hatırlatarak, günün
ihtiyaçlarına uygunluk açısından yeni bir terminal yapma planları bulunduğunu
söyledi. Yalamanoğlu, “E6 üzerinde Fatih Sultan Mehmet Köprüsü ile Büyükçekmece
arasında 200-250 dönüme yakın büyüklüklerde arazi arayışlarımız var. Biz mevcut
otogarı 25 yıllığına almıştık. Süremizin bitmesine 10 yılımız daha var. Yeni bir
otobüs terminali projesi söz konusu olursa, artık belediyenin yardımı olmaksızın
da bu projeyi tek başına gerçekleştirecek bir güce sahibiz” dedi.
Günde 100 bin kişi giriyor
BİOİAŞ şu anda Türkiye’de Kayseri, Samsun, Havza ve Çarşamba’da da terminal
işletmeciliği yapıyor. İstanbul Otogarı’na günde 100 bin kişi girerken 53 bin
adet bilet satılıyor.