'İstanbul Modern' İddiaları Asılsız, Müzakereler Devam Ediyor
Galataport Kruvazör Limanı, önceki gün
İstanbul 2 No’lu Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge
Kurulu’nda tartışıldı. Özelleştirme İdaresi tarafından
geliştirilen Koruma Amaçlı Nâzım İmar Planları 2 No’lu Kültür
Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu’na sunuldu. Kurul 1/ 1000 ölçekli planın teknik
olarak sorunlu olduğuna karar vererek daha detaylı bir planlama yapılmasını
istedi. Koruma Kurulu üyeleri planı bu haliyle kabul etmezken müzakerelerin
devamı yönünde karar aldı.
Radikal Gazetesi'nden Ömer
Erbil'in haberine göre, ‘‘Yollar, yeşil alanlar, kamu binaları yada
özel binalar... Hiç biri planda yer almıyor. Detaylı plan hazırlayıp getirin
onun üzerinden tartışalım dedik’’ diyen Koruma Kurulu Başkanı Prof. Dr.
Mete Tapan, planla birlikte İstanbul Modern Müzesi’nin kaldırılıp yeşil
alan yapılacağı yolundaki haberleri de yalanladı.
‘Yüksekliklere bakalım’
2 No’lu Kültür Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu Başkanı Prof. Dr. Mete Tapan,
‘‘Planda hiçbir şey belli değil. İstanbul Modern’in yıkılacağını nereden
çıkarıyorlar anlamış değilim. Planda sadece bir leke olarak işaretli. O da
kruvazör limanı diye işaretlenmiş. Ne yolları belli, ne yapılacak ya da
yıkılacak binalar belli ne de kamuya açık alanlar. Ayrıntılı bir plan gelecek,
yükseklikler belli olacak ondan sonra karar vereceğiz. Yeşil alan olarak
Amerikan pazarı adıyla bilinen yerden başlayarak Kılıç Ali Paşa Camii arasındaki
o alanı önermiştik. Ayrıca plan hazırlayanlara; Nusretiye Camii ve saat kulesi,
Kılıç Ali Paşa Camii, İstanbul’un siluetine girmiş mimari eserlerdir. Burada
yapılacak planda buna dikkat edilmesini istiyoruz. Yani daha yüksek bir yapı, bu
tarihi yapıların önünü kesecek yapılaşmaya, siluete etki edecek bir yapılanmaya
izin vermeyiz.’’
‘Dünya bize güler’
Galataport için bu alanın uygun olmadığına da dikkat çeken Prof. Tapan,
‘‘Şahsi fikrim buraya ‘yüzen Hilton’ dedikleri büyüklükte gemilerin gelmesi
doğru değil. Bu büyüklükte kruvazörler için ayrı yerde liman yapılmalı. Buraya
küçük gemiler gelmeli. İstanbul ile bu büyüklükte bir liman uyuşmaz. Dünya bize
güler. Plan yapma yetkisi Özelleştirme İdaresi’nin de var. Ama bakın buda doğru
değil. Plan yapma yetkisi sadece Büyükşehir Belediyesi’nde olmalı. Aksi durumda
karmaşa yaşanıyor. Biz yine de değerlendirmemizi İstanbul’un tarihi dokusuna
uygunluğuna bakarak yapacağız.’’
Haberimiz yok!
İstanbul Modern 2004 yılında 4 numaralı antrepoda açıldı. Geçen ay İstanbul
Resim Heykel Müzesi de bitişikteki antrepoya taşındı. Türkiye Denizcilik
İşletmeleri ile 28 yıllık kira sözleşmesi bulunan İstanbul Modern için kuruma
henüz bir tebligat yapılmış değil. Kurumdan önceki gün yapılan açıklamada,
‘‘Galataport Projesi kapsamında İstanbul Modern’in yerinin aynen korunacağı
belirtilmiştir. Bunun dışında bir bilgimiz yoktur” denilmişti.