İstanbul Büyükşehir Belediyesi, kentteki tarihi meydanları araç trafiğinden arındırarak, yeniden asli kimliğine döndürmek için bir dizi projeye start verdi.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, Taksim Meydanı Kentsel Tasarım Projesi çerçevesinde otobüs duraklarının meydandan kaldırılarak AKM’nin yanındaki kat otoparkına alınacağını söyledi.
İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Ali Müfit Gürtuna, hızlı göç dalgası sonucu artan trafik yoğunluğunu ortadan kaldırmak için İstanbul’da meydanların kavşaklara dönüştürüldüğünü, ancak o dönem için çözüm olan bu uygulamanın bugün problem olduğunu kaydederek, şunları söyledi: “Bu uygulama sonucu İstanbul gibi tarihi bir şehirde meydanlarımızı kaybettik. Biz şimdi tarihi kent, meydanlarına tekrar kavuşsun diye atak başlattık. Meydanlarımızı yeniden düzenliyoruz. Meydanlarımızı kavşak olmaktan çıkarıp, gezilen, görülen, turistik, kültürel ve sosyal mekanlara dönüştürüyoruz.”
TAKSİM MEYDANI
Taksim Meydanı Kentsel Tasarım Projesi çerçevesinde otobüs duraklarının meydandan kaldırılarak AKM’nin yanındaki kat otoparkına alınacağını anlatan Gürtuna, şu bilgileri verdi:
“Taksim’de meydanı parçalayan yollar ortadan kaldırılacak. Meydan araç trafiğine kapatılacak. Meydan ile Gezi Parkı arasındaki yükseklik kaldırılarak, meydanın park ile bütünlüğü sağlanacak. Ayrıca ileri birtarihte Gezi Parkı’nın içinde lazer gösterilerinin de yapılacağı ses ve ışık havuzu yapılacak.”
Gürtuna, KDV hariç 4 trilyon 92 milyar liraya ihale edilen meydan düzenleme çalışmasının halen sürdüğünü kaydetti.
BEYAZIT MEYDANI
Beyazıt Meydanı’nın da araç trafiğinden arındırılacağını ve Beyazıt’a araç girişinin Laleli’den kesileceğini belirten Gürtuna, alana sadece toplu ulaşım araçları ile turist otobüslerinin gireceğini bildirdi.
Gürtuna, tramvay yoluna araç ve yaya girişini engellemek için yapılan beton setler ile durakların kaldırılarak düşük tabanlı tramvayların hizmet vereceğini, meydandaki çirkin görüntülerin ortadan kaldırılacağını ve tarihi Beyazıt Meydanı’nda varolan havuzun da yeniden inşa edileceğini belirtti.
EMİNÖNÜ MEYDANI
Gürtuna, Eminönü’nde ise Yeni Camii ile sahil arasındaki yolu kaldırma imkanlarının bulunmadığını, ancak bekleme yapan İETT otobüslerini buradan kaldırarak daha ileri bir noktadan ring yapmalarını sağladıklarını anlattı.
Mısır Çarşısı önü ile işgal alanlarının tamamen ortadan kaldırılacağını, seyyar satıcılara izin verilmeyeceğini vurgulayan Gürtuna, Eminönü-Sirkeci-Beyazıt arası cadde, meydan ve çevre düzenleme işinin 2002 yılı fiyatlarıyla 3 trilyon 250 milyar liraya ihale edildiğini ve Şubat 2004 tarihinde bitirilmesinin planlandığını kaydetti.
DİĞER PROJELER
Benzer projeleri, Mecidiyeköy, Beşiktaş, Kadıköy, Bakırköy, Üsküdar, Harem, Küçükçekmece, Pendik, Güngören ve Topkapı Kaleiçi içinde hazırladıklarını belirten Gürtuna, bunlardan bazılarında çalışmaların sürdüğünü, bazılarının da halen proje aşamasında olduğunusöyledi.
Gürtuna, “İstanbul’un her bölgesine bir meydan kurmayı hedefliyoruz. Hedefimiz İstanbul’a 100 meydan, 100 çeşme. Tuzla’dan Avcılar’a kadar ulaşım akslarının geçtiği bölgelerde düzenleme yaparak bir taraftan yollarımızı daha verimli ve güzel hale getiriyoruz, bir yandan da meydan kavramını üretmeye çalışıyoruz” dedi.