İstanbul Metrosu Darüşşafaka’ya Uzanıyor



Metro yatırımlarını sürdüren İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB), 4.Levent - Hacıosman hattındaki Darüşşafaka İstasyonu’nda test sürüşlerini başlattı. İstasyonun Haziran ayında hizmete açılacağını belirten Başkan Topbaş, “Metro Geçiş Köprüsü tamamlandığında Yenikapı-Taksim-Hacıosman arası 32 dakikaya inecek” dedi.

4.Levent - Hacıosman hattında inşaatı ve ray döşeme çalışmaları tamamlanan Darüşşafaka İstasyonu’nda test sürüşleri başladı. İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, ilk test sürüşünü dün (17 Şubat 2010) basın mensuplarıyla birlikte gerçekleştirdi. Test sürüşünde Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Muzaffer Hacımustafaoğlu, Ulaşım Daire Başkanı Dursun Balcıoğlu, Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü Ömer Yıldız, Meclis Üyeleri ile AK Parti Sarıyer İlçe Teşkilatı ve mahalle muhtarları yer aldı.

Başkan Topbaş: “Metroyu 76 kilometreye ulaştırdık”

Gazetecilerle birlikte Maslak Oto Sanayi İstasyonu’ndan metroya binen Başkan Kadir Topbaş, ilk defa denenen 2 bin kişi kapasiteli 8’li dizi treni kendisi kullanarak, Darüşşafaka İstasyonu’na ulaştı. Burada bir açıklama yapan Başkan Kadir Topbaş, 6 ay kadar önce Darüşşafaka hattında tünel birleşimini gerçekleştirdiklerini hatırlatarak, hattın bugün hazır hale getirildiğini ve test sürüşlerinin ardından Haziran ayında hizmete gireceğini söyledi.

İstanbul’da metroyu 44 kilometre devraldıklarını ve yaklaşık 6 yıl sonra bugün 76 kilometreye çıkardıklarını anlatan Başkan Topbaş, “Burada gururumu ifade etmek isterim. Yapımını başlattığı metroları açan bir belediye başkanı olmanın mutluluğunu yaşıyorum. Eskiden yılda 3 kilometre ray döşenirken, dönemimizde raylı sistem yapım ortalaması 15 kilometreyi buldu” dedi.

“Yatırımlara hız kesmeden devam ediyoruz”

“Belediyede kaynak bitti, yatırım yapamıyor, belediye batakta” gibi sözlerin asla gerçeği yansıtmadığını vurgulayan Kadir Topbaş, şöyle konuştu; “Laf ebeliği yapanlar var. Fikir üretemeyen, çare bulamayan ve konuşmalarıyla gündemde kalmak isteyenleri görüyoruz ve üzüntü duyuyoruz. İstanbul, Türkiye’de yapılan tüm yatırımların yüzde 26’sını gerçekleştiriyor. İstanbul dursa Türkiye sarsılır. Biz İstanbul’a durdurmadan hizmet etmeyi sürdüreceğiz. 2004 yılından bu yana yaptığımız ve hedeflediğimiz metro yatırımlarımızın miktarı 5 milyar 993 milyon dolar. Şu ana kadar bu yatırımların 2 milyar 971 milyon dolarını bitirmişiz. İnşaatı devam edenler var. Bu Ağustos ayında inşallah Darüşşafaka’dan Hacıosman’a test sürüşünü yine birlikte gerçekleştireceğiz. Şu anda devam eden metro inşaatlarımızın tutarı 3 milyar 32 milyon dolar. İstanbul’da yaptığımız işler ortada.”

Kendilerinden önce metronun, 4. Levent’ten sadece Sanayi Mahallesi ve İTÜ’ye uzatılmasının planlandığını, göreve geldiklerinde bu sisteme Maslak Atatürk Oto Sanayi, Ayazağa, Darüşşafaka ve Hacıosman Mahallesi istasyonlarını da ilave ettiklerini ifade eden Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Bu ne demek biliyor musunuz? Bütün bu metro hatları tamamlandığında Sarıyer Hacıosman’daki bir vatandaşımız 32 dakikada Yenikapı’ya ulaşacak. Şu anda 19 yıldır bekletilen Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nü yapmaya başlıyoruz. Mimarisi son derece güzel olan bu köprü 5 kazık üzerine kablolu taşıma dediğimiz bir sistemle inşa edilecek. Efendim, ne zor bu memlekette iş yapmak. Muhsin Ertuğrul’u bütün haksız eleştirilere rağmen ne kadar kısa sürede bitirdik, gördünüz. AKM hala orada bekliyor. AKM’yi yaptırmadık, başardık diye kutlama yaptılar. 4. Levent’teki İETT arazisinin satışını engellediler. 3 yıl önce kasamıza 1 milyar 156 milyon lira girecekti. Metro olacaktı, yol olacaktı. Buna mani oldular. Sonrasında da gidip bu arazide köfte ızgara yaptılar. Bu ne keyif ya. İş yapanları engellemek, iş yapanları durdurmak onlara mutluluk veriyor. Aynı şekilde Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nü engellemek için ellerlinden geleni artlarına koymuyorlar. Bizi UNESCO’ya şikayet ediyorlar. Şikayetlerinde de diyorlar ki İstanbul’u ‘Tehlikede olan dünya mirası listesine alın.’ UNESCO bizim haklı olduğumuzu söylüyor, fakat ‘üzerimizde çok baskı var’ diyorlar. Biz yolumuza devam ediyoruz.  Elimizde Koruma Kurulu’nun verdiği olumlu kararlar da var.”

“Haliç Metro Geçiş Köprüsü İstanbul’a yakışıyor”

Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nün ihalesini yaptıklarını, malzemelerin geldiğini ve inşatın devam ettiğini hatırlatan Topbaş, “Hala ‘nasıl durdurabiliriz’ gibi uğraşlar içerisindeler. Efendim şimdi de ‘Süleymaniye Camisi'nin silueti etkileniyor’ diyorlar. El insaf… Bu şehirde büyüyen, mimar olan ve sanat tarihi doktorası yapmış bir belediye başkanı hiç Mimar Sinan’a saygısızlık yapacak  bir eser ortaya koyar mı? Veya arkasından kötü sözler söylenmesine sebep olacak izler bırakmak ister mi? Bu proje bazı uluslararası yarışmalara katılıyor. Ödüller alacağına inanıyorum. Değerlendirme raporunda köprünün taşıyıcı sisteminin minareler şehri İstanbul’u ne kadar güzel temsil ettiğinden bahsediyorlar. Demek ki doğru tarafından bakarsanız güzel şeyler görürsünüz” şeklinde konuştu.


 
Taksim’den kesintisiz metro Mart sonunda…

Bugün ilk seferini yaptıkları 2 bin kişilik 8’li vagon sistemini devreye sokacaklarını, bu nedenle şu anda 32 olan vagon sayısını çok yakında 124’e çıkartacaklarını belirten Başkan Kadir Topbaş, “Taşıma kapasitesi böylece 4 kat artmış olacak. Şu anda 4.5 dakikada bir kalkan trenlerin 70 saniyeye çekilmesi için de sinyalizasyon sistemini New York metrosuyla aynı hale getiriyoruz. Mart sonunda bu çalışmalar tamamlandığında Taksim’den Atatürk Oto Sanayi’ye kadar aktarmasız, kesintisiz ulaşım başlayacak. Tren sefer aralığı da 70 saniyeye inmiş olacak. Bu adeta yeni bir metro hattı anlamına geliyor. Çünkü derdimiz en iyisini yapmak. Bunu da ekibimizle birlikte gayet güzel başarıyoruz. Hacıosman İstasyonu da devreye girdiğinde bu bölge rahatlayacak ve insanlar aracıyla şehrin merkezine girmeyecek. Yaptığımız ulaşım yatırımlarıyla göreve geldiğimizde 57 dakika olan trafikte kalma süresini 40’lı dakikalara indirdik. Bazıları metrobüse bile laf atıyor. Oysa dünyadaki uzmanlar gelip bizim metrobüs modelimizi inceliyor ve örnek almak istediklerini söylüyorlar. Gidin İstanbul’u yurtdışında yaşayan insanlara, iş adamlarına sorun. ‘Oralardan İstanbul nasıl gözüküyor?’ diye. Diyorlar ki ‘İstanbul değişti, Türkiye değişti. Bu nasıl oldu diyorlar?’ İşte bunu milletimizin bize verdiği destekle, ekibimizle birlikte çalışarak başardık” diye konuştu.

Metro uzunluğu 6 yılda yüzde 72 arttı

Test sürüşlerine başlanan Darüşşafaka İstasyonu ile birlikte Hacıosman’a ulaşmak için kalan mesafe 1.348 metreye iniyor. 4.Levent – Darüşşafaka istasyonları arasındaki test sürüşünde, yeni sistem için hazırlanan 2 bin kişi kapasiteli 8’li dizi tren de ilk defa kullanıldı.

Toplam uzunluğu 8 bin 120 metre olan 4. Levent – Hacıosman hattının 5,5 kilometresi (4.Levent - Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi arası) 30 Ocak 2009’da törenle açılmıştı. Taksim – 4.Levent Metro Hattı, Şişhane – Yenikapı hattı ile Marmaray ve hafif metro ile entegre edilirken, 4.Levent – Hacıosman hattındaki çalışmalarda da son aşamaya gelindi.

2004’de 44 kilometre olan raylı sistem uzunluğu bugün 75,3 kilometreye çıkarak yüzde 72 oranında arttı. Taksim - 4.Levent arasında hizmet veren hat, aynı dönemde Şişhane ile Ayazağa A.O.S. yönüne yapılan ilavelerle yüzde 100 büyüyerek 8,5 kilometreden 17 kilometreye çıktı.  Şu anda aktarmalı olarak işleyen bu hat, yeni sinyalizasyonun tamamlanması ile kesintisiz yolculuk imkanı verecek. En geç Haziran ayında yolcu taşımaya başlayacak olan Darüşşafaka hattı ile birlikte bu güzergahtaki işleyen metro hattı 18,3 kilometreye ulaşacak. Test sürüşüne başlanan Darüşşafaka hattı ile Taksim – Darüşşafaka güzergahında yolculuk 22 dakika olacak.

Yıllardır beklemede kalan Haliç Metro Geçişi’nin ise 2010 sonunda tamamlanması planlanıyor. Bu geçişle birlikte 15 kilometresi Başkan Topbaş döneminde olmak üzere Yenikapı-Taksim-Hacıosman (23,5 km – 32 dakika) aksı kesintisiz işleyebilecek ve havaalanına kesintisiz ulaşım da sağlanmış olacak. Şişhane-Hacıosman arasında 19,5 kilometrelik hatta ise, yolculuk süresi 28 dakikaya inecek.

Mesafeler

Yenikapı- Hacıosman 23,5 km – 32 dk
Yenikapı-Şişhane arası : 3,55 km
Şişhane-Taksim arası  : 1,65 km
Taksim-4.Levent arası :  8,5 km
4.Levent- Atatürk Oto Sanayi Sitesi arası: 5,5 km
Atatürk Oto Sanayi - Darüşşafaka arası: 1.272 m
Darüşşafaka –Hacıosman arası: 1.348 m
Sanayi-Seyrantepe arası: 1.670 m