Metro yatırımlarını sürdüren İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB),
4.Levent - Hacıosman hattındaki Darüşşafaka
İstasyonu’nda test sürüşlerini başlattı. İstasyonun Haziran ayında
hizmete açılacağını belirten Başkan Topbaş, “Metro Geçiş Köprüsü tamamlandığında
Yenikapı-Taksim-Hacıosman arası 32 dakikaya inecek” dedi.
4.Levent -
Hacıosman hattında inşaatı ve ray döşeme çalışmaları tamamlanan Darüşşafaka
İstasyonu’nda test sürüşleri başladı. İstanbul Büyükşehir Belediye
Başkanı Kadir Topbaş, ilk test sürüşünü dün (17 Şubat
2010) basın mensuplarıyla birlikte gerçekleştirdi. Test sürüşünde
Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Muzaffer Hacımustafaoğlu, Ulaşım
Daire Başkanı Dursun Balcıoğlu, Ulaşım A.Ş. Genel Müdürü Ömer Yıldız, Meclis
Üyeleri ile AK Parti Sarıyer İlçe Teşkilatı ve mahalle muhtarları yer
aldı.
Başkan Topbaş: “Metroyu 76 kilometreye
ulaştırdık”
Gazetecilerle birlikte Maslak Oto Sanayi
İstasyonu’ndan metroya binen Başkan Kadir Topbaş, ilk defa denenen 2 bin kişi
kapasiteli 8’li dizi treni kendisi kullanarak, Darüşşafaka İstasyonu’na ulaştı.
Burada bir açıklama yapan Başkan Kadir Topbaş, 6 ay kadar önce Darüşşafaka
hattında tünel birleşimini gerçekleştirdiklerini hatırlatarak, hattın bugün
hazır hale getirildiğini ve test sürüşlerinin ardından Haziran ayında hizmete
gireceğini söyledi.
İstanbul’da metroyu 44 kilometre devraldıklarını ve
yaklaşık 6 yıl sonra bugün 76 kilometreye çıkardıklarını anlatan Başkan Topbaş,
“Burada gururumu ifade etmek isterim. Yapımını başlattığı metroları açan bir
belediye başkanı olmanın mutluluğunu yaşıyorum. Eskiden yılda 3 kilometre ray
döşenirken, dönemimizde raylı sistem yapım ortalaması 15 kilometreyi buldu”
dedi.
“Yatırımlara hız kesmeden devam
ediyoruz”
“Belediyede kaynak bitti, yatırım yapamıyor, belediye
batakta” gibi sözlerin asla gerçeği yansıtmadığını vurgulayan Kadir Topbaş,
şöyle konuştu; “Laf ebeliği yapanlar var. Fikir üretemeyen, çare bulamayan ve
konuşmalarıyla gündemde kalmak isteyenleri görüyoruz ve üzüntü duyuyoruz.
İstanbul, Türkiye’de yapılan tüm yatırımların yüzde 26’sını gerçekleştiriyor.
İstanbul dursa Türkiye sarsılır. Biz İstanbul’a durdurmadan hizmet etmeyi
sürdüreceğiz. 2004 yılından bu yana yaptığımız ve hedeflediğimiz metro
yatırımlarımızın miktarı 5 milyar 993 milyon dolar. Şu ana kadar bu yatırımların
2 milyar 971 milyon dolarını bitirmişiz. İnşaatı devam edenler var. Bu Ağustos
ayında inşallah Darüşşafaka’dan Hacıosman’a test sürüşünü yine birlikte
gerçekleştireceğiz. Şu anda devam eden metro inşaatlarımızın tutarı 3 milyar 32
milyon dolar. İstanbul’da yaptığımız işler ortada.”
Kendilerinden önce
metronun, 4. Levent’ten sadece Sanayi Mahallesi ve İTÜ’ye uzatılmasının
planlandığını, göreve geldiklerinde bu sisteme Maslak Atatürk Oto Sanayi,
Ayazağa, Darüşşafaka ve Hacıosman Mahallesi istasyonlarını da ilave ettiklerini
ifade eden Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü; “Bu ne demek biliyor musunuz? Bütün
bu metro hatları tamamlandığında Sarıyer Hacıosman’daki bir vatandaşımız 32
dakikada Yenikapı’ya ulaşacak. Şu anda 19 yıldır bekletilen Haliç Metro Geçiş
Köprüsü’nü yapmaya başlıyoruz. Mimarisi son derece güzel olan bu köprü 5 kazık
üzerine kablolu taşıma dediğimiz bir sistemle inşa edilecek. Efendim, ne zor bu
memlekette iş yapmak. Muhsin Ertuğrul’u bütün haksız eleştirilere rağmen ne
kadar kısa sürede bitirdik, gördünüz. AKM hala orada bekliyor. AKM’yi
yaptırmadık, başardık diye kutlama yaptılar. 4. Levent’teki İETT arazisinin
satışını engellediler. 3 yıl önce kasamıza 1 milyar 156 milyon lira girecekti.
Metro olacaktı, yol olacaktı. Buna mani oldular. Sonrasında da gidip bu arazide
köfte ızgara yaptılar. Bu ne keyif ya. İş yapanları engellemek, iş yapanları
durdurmak onlara mutluluk veriyor. Aynı şekilde Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nü
engellemek için ellerlinden geleni artlarına koymuyorlar. Bizi UNESCO’ya şikayet
ediyorlar. Şikayetlerinde de diyorlar ki İstanbul’u ‘Tehlikede olan dünya mirası
listesine alın.’ UNESCO bizim haklı olduğumuzu söylüyor, fakat ‘üzerimizde çok
baskı var’ diyorlar. Biz yolumuza devam ediyoruz. Elimizde Koruma
Kurulu’nun verdiği olumlu kararlar da var.”
“Haliç Metro Geçiş
Köprüsü İstanbul’a yakışıyor”
Haliç Metro Geçiş Köprüsü’nün
ihalesini yaptıklarını, malzemelerin geldiğini ve inşatın devam ettiğini
hatırlatan Topbaş, “Hala ‘nasıl durdurabiliriz’ gibi uğraşlar içerisindeler.
Efendim şimdi de ‘Süleymaniye Camisi'nin silueti etkileniyor’ diyorlar. El
insaf… Bu şehirde büyüyen, mimar olan ve sanat tarihi doktorası yapmış bir
belediye başkanı hiç Mimar Sinan’a saygısızlık yapacak bir eser ortaya
koyar mı? Veya arkasından kötü sözler söylenmesine sebep olacak izler bırakmak
ister mi? Bu proje bazı uluslararası yarışmalara katılıyor. Ödüller alacağına
inanıyorum. Değerlendirme raporunda köprünün taşıyıcı sisteminin minareler şehri
İstanbul’u ne kadar güzel temsil ettiğinden bahsediyorlar. Demek ki doğru
tarafından bakarsanız güzel şeyler görürsünüz” şeklinde
konuştu.
Taksim’den kesintisiz metro Mart
sonunda…
Bugün ilk
seferini yaptıkları 2 bin kişilik 8’li vagon sistemini devreye sokacaklarını, bu
nedenle şu anda 32 olan vagon sayısını çok yakında 124’e çıkartacaklarını
belirten Başkan Kadir Topbaş, “Taşıma kapasitesi böylece 4 kat artmış olacak. Şu
anda 4.5 dakikada bir kalkan trenlerin 70 saniyeye çekilmesi için de
sinyalizasyon sistemini New York metrosuyla aynı hale getiriyoruz. Mart sonunda
bu çalışmalar tamamlandığında Taksim’den Atatürk Oto Sanayi’ye kadar aktarmasız,
kesintisiz ulaşım başlayacak. Tren sefer aralığı da 70 saniyeye inmiş olacak. Bu
adeta yeni bir metro hattı anlamına geliyor. Çünkü derdimiz en iyisini yapmak.
Bunu da ekibimizle birlikte gayet güzel başarıyoruz. Hacıosman İstasyonu da
devreye girdiğinde bu bölge rahatlayacak ve insanlar aracıyla şehrin merkezine
girmeyecek. Yaptığımız ulaşım yatırımlarıyla göreve geldiğimizde 57 dakika olan
trafikte kalma süresini 40’lı dakikalara indirdik. Bazıları metrobüse bile laf
atıyor. Oysa dünyadaki uzmanlar gelip bizim metrobüs modelimizi inceliyor ve
örnek almak istediklerini söylüyorlar. Gidin İstanbul’u yurtdışında yaşayan
insanlara, iş adamlarına sorun. ‘Oralardan İstanbul nasıl gözüküyor?’ diye.
Diyorlar ki ‘İstanbul değişti, Türkiye değişti. Bu nasıl oldu diyorlar?’ İşte
bunu milletimizin bize verdiği destekle, ekibimizle birlikte çalışarak başardık”
diye konuştu.
Metro uzunluğu 6 yılda yüzde 72
arttı
Test sürüşlerine başlanan Darüşşafaka İstasyonu ile
birlikte Hacıosman’a ulaşmak için kalan mesafe 1.348 metreye iniyor. 4.Levent –
Darüşşafaka istasyonları arasındaki test sürüşünde, yeni sistem için hazırlanan
2 bin kişi kapasiteli 8’li dizi tren de ilk defa kullanıldı.
Toplam
uzunluğu 8 bin 120 metre olan 4. Levent – Hacıosman hattının 5,5 kilometresi
(4.Levent - Maslak Atatürk Oto Sanayi Sitesi arası) 30 Ocak 2009’da törenle
açılmıştı. Taksim – 4.Levent Metro Hattı, Şişhane – Yenikapı hattı ile Marmaray
ve hafif metro ile entegre edilirken, 4.Levent – Hacıosman hattındaki
çalışmalarda da son aşamaya gelindi.
2004’de 44 kilometre olan raylı
sistem uzunluğu bugün 75,3 kilometreye çıkarak yüzde 72 oranında arttı. Taksim -
4.Levent arasında hizmet veren hat, aynı dönemde Şişhane ile Ayazağa A.O.S.
yönüne yapılan ilavelerle yüzde 100 büyüyerek 8,5 kilometreden 17 kilometreye
çıktı. Şu anda aktarmalı olarak işleyen bu hat, yeni sinyalizasyonun
tamamlanması ile kesintisiz yolculuk imkanı verecek. En geç Haziran ayında yolcu
taşımaya başlayacak olan Darüşşafaka hattı ile birlikte bu güzergahtaki işleyen
metro hattı 18,3 kilometreye ulaşacak. Test sürüşüne başlanan Darüşşafaka hattı
ile Taksim – Darüşşafaka güzergahında yolculuk 22 dakika
olacak.
Yıllardır beklemede kalan Haliç Metro Geçişi’nin ise 2010 sonunda
tamamlanması planlanıyor. Bu geçişle birlikte 15 kilometresi Başkan Topbaş
döneminde olmak üzere Yenikapı-Taksim-Hacıosman (23,5 km – 32 dakika) aksı
kesintisiz işleyebilecek ve havaalanına kesintisiz ulaşım da sağlanmış olacak.
Şişhane-Hacıosman arasında 19,5 kilometrelik hatta ise, yolculuk süresi 28
dakikaya inecek.
Mesafeler
Yenikapı- Hacıosman
23,5 km – 32 dk Yenikapı-Şişhane arası : 3,55 km Şişhane-Taksim
arası : 1,65 km Taksim-4.Levent arası : 8,5 km 4.Levent-
Atatürk Oto Sanayi Sitesi arası: 5,5 km Atatürk Oto Sanayi - Darüşşafaka
arası: 1.272 m Darüşşafaka –Hacıosman arası: 1.348 m Sanayi-Seyrantepe
arası: 1.670 m