İstanbul-Kapıkule YHT Projesi'nin Temeli 3 Mayıs'ta Atılacak



Ulaştırma ve Altyapı Bakanı Cahit Turhan, Anadolu Ajansı (AA) Editör Masası'nda gündeme ilişkin soruları yanıtladı, değerlendirmeler yaptı.

Turhan, Türkiye'deki ulusal ve uluslararası ulaşım hareketinin ağırlıklı olarak doğu-batı koridoru üzerinde gerçekleştiğini belirterek bu koridor üzerinde bulunan Cumhuriyet tarihinde yapılmış ve atıl kalmış demir yollarının da tamamını iyileştirdiklerini dile getirdi.

"Demir yolu altyapısının yüzde 45'i elektrikli ve sinyalli"
Demir yollarının kapasitesinin daha da artırılması için elektrik, sinyalizasyon ve iletişim altyapısını tesis ederek daha güvenli ve konforlu hale getirdiklerini söyleyen Turhan, şu şekilde devam etti:

"Demir yolu ulaşımında konvansiyonel sistemde sinyalizasyonunuz, elektrifikasyonunuz, iletişim sisteminiz yoksa taşıyıcı tren setleri bir istasyona vardığında arkadaki tren hareket edebiliyor. Yaptığımız bu haberleşme sistemiyle trenler birbiriyle iletişim sağlayabilecek ve takip edebilecek. Bu, güvenlik için önemli. Kazalardan sonra "sinyalsiz hattı açtınız, işlettiniz" diye eleştirilere maruz kalıyoruz. Ülkemizdeki demir yolu altyapısının yüzde 45'i elektrikli ve sinyalli. Altyapıyı yaptık, rayları değiştirdik, balansları, traversleri iyileştirdik, güçlendirdik."

Ulaşımda miktar-mesafe ilişkisinin önemine de değinen Turhan, "Ülkemiz büyüdü, gelişti, mal ve insan hareketi arttı. Ülkemizdeki yolculuk hareketleri 3'e, yük hareketi de 3,5'e katlandı. Bu, ülkemizin ekonomik olarak büyüdüğünü de gösteriyor" diye konuştu.

"Demir yollarına ağırlık verilecek"
Turhan, yeni dönemde demir yollarına daha fazla ağırlık vereceklerini söyleyerek şu şekilde konuştu:

"Demir yollarımızın kapasitesini artıracağız. Demir yolu, ulaşım maliyetleri girdisi açısından, bir malın dünya piyasasında rekabet edebilmesinde kara yoluna göre 3 kat daha ucuz olabiliyor. Bu çok önemli bir konu. Önceden miktar-mesafe ilişkisinden dolayı bir mal ve hizmette ulaşım maliyetleri girdisi, 2000'li yıllarda yaptığımız hesaplara göre yüzde 15'e yakındı. Biz bölünmüş yolları yaptık, yollarımızı iyileştirdik, standartları yükselttik ve bunu yüzde 10'lara çektik."

Reklam Goruntulenme Bolumu

Son 17 yılda 537 milyar liralık yatırım yaptıklarını, yatırımların 139 milyar liralık kısmını yap-işlet-devret modeliyle gerçekleştirdiklerini söyleyen Turhan, bunların ülkedeki yatırım ortamının iyileştirilmesi ve daha güvenli hale getirilmesiyle hayata geçirildiğini belirtti.

"Demir yolu, Pekin-Londra hattında ulaşım aksı olacak"
Yatırımların devam edeceğini belirten Turhan, "Yatırımlarımız bundan sonra ağırlıklı olarak yaptığımız yolların üstyapısının iyileştirilmesine, yollarımızın yap-işlet-devret yöntemiyle yapılmasına, demir yollarımızın kapasitesinin artırılmasına yönelik olacak." şeklinde konuştu.

Turhan, demir yolunun Pekin-Londra hattında bir ulaşım aksı ve omurgası olacağını belirterek, "Avrupa Birliği hibe kredilerinden aldığımız parayla bir ay önce ihalesini yaptığımız İstanbul-Kapıkule Hızlı Tren Projesi'nin temelini 3 Mayıs'ta atacağız." dedi.

Bakanlığın şehir içi ulaşıma yönelik çalışmalarıyla ilgili de konuşan Turhan, trafiğin yer altına alınması ve raylı sistemlerin yaygınlaştırılması gibi altyapı çalışmalarına devam edeceklerini söyledi.