Kazlıçeşme ile Göztepe arasında halen 100
dakikaya varan seyahat süresini 15 dakikaya kadar indirecek olan Avrupa-Asya
bağlantısı iş başlatma töreni, Haydarpaşa Limanı’nda Başbakan Recep
Tayyip Erdoğan, Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, Kore
Başkonsolosu Jong Kyoung Hong ve Avrasya Tüneli İşletme ve
inşaat Yatırım AŞ Yönetim Kurulu Başkanı Başar Arıoğlu’nun
katılımıyla yapıldı. İstanbul Boğazı’nda alternatif ve hızlı bir karayolu geçişi
sağlamak amacıyla halen yapım aşamasında bulunan Marmaray
projesinin 1,8 kilometre kadar güneyinde inşa edilecek proje, mevcut iki
köprünün trafik yüklerini paylaşarak İstanbul’a daha dengeli ve hızlı bir şehir
içi ulaşımı kazandırmayı hedefliyor.
Proje
yaklaşık 1,1 milyar dolarlık bir yatırımla 55 ayda tamamlanacak. T.C. Ulaştırma
Bakanlığı Demiryollar, Limanlar ve Hava Meydanları İnşaatı Genel Müdürlüğü’nün
(DLH) proje için 'Yap-işlet-devret' modeliyle açtığı uluslararası ihaleyi
Türk-Kore Ortak Girişimi kazanmış ve daha sonra Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve
Yatırım A.Ş. ismini almıştı.
Proje, Asya ile Avrupa arasında doğrudan
ulaşım kolaylığı ve hızlı bir geçiş güzergâhı yaratacak. Azalan seyahat süresi
ve artan güvenilirlik gibi önemli ekonomik ve fiziki faydalar sağlayacak olan
proje, Avrupa yakasında Atatürk Havalimanı ile Anadolu yakasında Sabiha Gökçen
Havalimanı arasındaki en pratik güzergâh olacak. Tünelin iki havalimanı arasında
sağlayacağı entegrasyonun İstanbul'un uluslararası hava ulaşımındaki konumuna
önemli katkıda bulunması bekleniyor.
Deniz tabanının
altındaki bölüm 3,4 kilometre
Proje, İstanbul Boğazı’nı deniz
tabanının altından geçecek 5,4 kilometrelik iki katlı bir tünelin inşaatıyla
birlikte, Avrupa yakasında Kennedy Caddesi ve Asya yakasında D100
İstanbul-Ankara Devlet Karayolu’nun genişletilmesi ve bağlantı yollarının
iyileştirilmesinden oluşuyor. Toplam uzunluğu 14,6 kilometre olan güzergâhta
tünel, deniz tabanının en derin olduğu noktada eksi 61 metreden ve 25 metre örtü
kalınlığının altından geçecek. Deniz tabanının altındaki bölüm 3,3 kilometre
uzunluğunda olacak. İki katlı olarak inşa edilen tünelin Boğaz geçişi bölümünde,
deniz tabanının altındaki kaya katmanları TBM (Tünel Açma Makinesi)
teknolojisiyle aşılacak. Proje 13,7 metre TBM kazı çapı ile dünyada 6. sırada
yer alıyor. İki yıldır süren kapsamlı çalışmalarla çevreye ve topluma
etkisi değerlendirilen projenin tasarımında, tüm güvenlik önlemleriyle birlikte
deprem güvenliği de ön planda tutuldu. Richter ölçeğine göre 7,5 şiddetindeki
sarsıntılara dayanıklı olarak tasarlanan tüneli, olası tsunami dalgaları da
etkilemeyecek.
Yaklaşım yolları tamamlandığında İBB’ye teslim
edilecek
Asya-Avrupa yaklaşım yolları ve yol genişletme
çalışmaları tamamlandığında, bağlantı yollarıyla birlikte İstanbul Büyükşehir
Belediyesi’ne teslim edilecek. Genişletme ve iyileştirme çalışmaları,
Florya-Sirkeci Sahil Yolu’nda Kazlıçeşme’den başlayacak ve Kennedy Caddesi’ndeki
çalışmalarla mevcut yol 6 şeritten 8 şeride çıkarılacak. Asya yakasında ise D100
Karayolu, Göztepe Kavşağı’na kadar olan bölümde 8 şeride çıkarılacak. Mevcut
kavşak ve kesişmelerin yerini alt geçitler alacak ve yayalar için yeni üst
geçitler yapılacak.
Projenin
teknik verileri
• Projenin toplam uzunluğu: 14.6 km
o Avrupa yakası yaklaşım yolu: 5.4 km o Boğaz geçişi bölümü:
5.4 km o Asya yakası yaklaşım yolu: 3.8 km • Boğaz’da TBM ile
geçilecek uzunluk: 3.4 km • TBM kazı çapı: 13.7 metre • En derin
deniz taban kotu : - 61metre • En düşük örtü kalınlığı: deniz tabanından
25 metre • En düşük tünel kotu : - 106,4 metre • Marmaray ile
mesafe: güneyinde 1.8 km • Proje tutarı: yaklaşık 1.1 milyar
USD • İnşaatın tamamlanma süresi: 55 ay • Günlük kapasite: Her
iki yönde toplam 120.000 araç
Avrasya Tüneli İşletme İnşaat ve
Yatırım A.Ş.
Projede benimsenen Yap-işlet-devret modeli, özel
sektörün yatırım dinamizmi ve proje tecrübesi ile uluslararası finans
kuruluşlarının desteğini ve kamu hizmeti güvencesini bir araya getirdi. Projenin
yüklenicisi ATAŞ, her biri büyük ölçekli altyapı ve ulaşım projeleriyle
tanınan yerli ve yabancı firmaların ortaklığında kuruldu. Türkiye ve dünyada
başarılı projelere imza atan Yapı
Merkezi A.Ş. liderliğinde gerçekleştirilen kuruluşun ortakları Yapı Merkezi,
SK-E&C, Kukdong, Samwhan Corp. ve Hanshin’den
oluşuyor.