İstanbul Manifaturacılar ve Kumaşçılar Çarşısı’nda (İMÇ)
Türk sanatının önemli isimlerinden Kuzgun Acar, Füreya Koral, Bedri Rahmi
Eyüboğlu, Eren Eyüboğlu, Yavuz Görey, Ali Teoman Germaner, Sadi Diren ve Nedim
Günsur’un eserlerinin yer aldığını biliyor muydunuz? Peki ya bu eserlerin
bakımsızlıktan harap bir hale geldiğini... Ocak ayında başlayan bir projeyle bu
eserler yenilendi ve temizlendi.
Yedi gönüllüden oluşan Tangram Ekibi ve
Kültür Bilincini Geliştirme Vakfı’nın çalışmaları sayesinde yürütülen proje
sonunda, İMÇ’nin 9 bloğundaki eserlerin bakımı yapıldı.
Pastadan bütçe Her şey Yelda Akın Oğuzmetin, İhsan Emre
Eryüksel, Fatma Karahan, Ayşe Erkalan, İbrahim Kamil Dörter, Mustafa Sağlık ve
Pınak Baykara’dan oluşan “Tangram Ekibi”nin çalıştıkları sigorta şirketinin
toplumsal proje geliştirme eğitimine katılmasıyla başladı. Eğitim sonunda bir
sosyal sorumluluk projesi gerçekleştirmeleri istenen ekip, Kültür Bilincini
Geliştirme Vakfı’nın yetkilileriyle tanıştı. Ve iki ekip bir araya gelerek bu
proje için kolları sıvadı. İlk aşama “bütçe” bulmaktı. Tangram ekibi, çalışma
arkadaşlarından pasta siparişleri aldı; satılan yiyeceklerden yaklaşık 2 bin 625
YTL kazanıldı. Bütçenin geriye kalan küçük bir eksiğini de İMÇ yönetimi
karşıladı.
‘Esnaf farkında değildi’ Uzmanlarla, akademisyenlerle
görüşüldü. Sonuçta ekip, restoratör Serra Kaynak gözetiminde 9 gün boyunca
eserleri temizleyip onardı. 40 yıllık bir geçmişe sahip 9 eserden en
kötü durumda olan eserlerin Kuzgun Acar ile Füreya Koral’ınkiler olduğunu
belirten Yelda Akın Oğuzmetin şöyle konuştu: “Kuzgun Acar için bir şey yapamadık
maalesef. Yerinden indirdiğimiz anda parçalanacaktı. Füreya Koral’ın
eserinin kenar bölümleri tamamen kırılmıştı. Hatta bir bölümü çimentoyla
sıvanmıştı. Mekanik temizleme yaptık, dökülmüş bölümleri de tamamladık.”
Projede kime ait olduğuna dair ibare olmayan eserlerin yanına bilgilendirme
panoları da yerleştirildi. Oğuzmetin “Esnaf, bu eserlerin farkında değildi.
Eserlerin bu kadar önemli olduğuna inanamadılar. ‘Siz temizlediniz, koruması
bize ait’ dediler” diye konuştu.
Prestif Müzik'in sanat eserinin
üzerine yaptığı kapak da çıkarıldı! Tangram Ekibi’nden Yelda Akın
Oğuzmetin, İMÇ’yi seçme nedenlerini “Çok önemli eserler kötü durumdaydı. Bir
şeyler yaparak bunu değiştirmek istedik” diye açıkladı. Nedim Günsur’un eserinin
bir bölümünü de o dönemdeki Prestij Müzik çıkarıp yerine demir bir kapak
yerleştirmiş.