Malatya ve Elazığ'ı
birbirine bağlayan ve 2 bin 30 metre ile Türkiye'nin en uzun köprüsü olan
Fırat Demiryolu Köprüsü'nün üzerine yapılması planlanan
karayolu köprüsünün projesi tamamlandı. Karakaya Barajı
üzerindeki köprüye yapılacak karayolu eklemesine yatırım programına alınmasıyla
ilk kazma vurulacak.
Türkiye'nin ilk iki katlı köprüsü olacak köprü iki il arasındaki ulaşım
kolaylaştıracak. Feribot taşımacılığına da gerek kalmayacak. Malatya Valisi
Ulvi Saran, çift katlı köprünün projesinin tamamlandığını
bildirdi. Köprünün, Türkiye'nin ilk iki katlı köprüsü olacağını ifade eden
Saran, Elazığ`ın Baskil ilçesinden gelip Malatya'da ikamet eden 40 binin
üzerinde insan olduğunu ifade etti. Ayrıca, Baskil yöresinde yetişen kayısının
Malatya'da pazarlandığını belirten Saran, "Burada 20 bin ton civarında kayısı
yetişiyor. Bu nedenle gerek Baskil'den Malatya'ya, gerekse Malatya'dan Baskil`e
gerçekleşen yolcu trafiği ile kayısı vetarımürünlerinin Malatya`ya getirilmesi
son derece meşakkatli oluyor.
Bu taşımacılık genellikle barajdan feribotla yapılıyor. 2003 yılındaki
feribot kazasında 10`un üzerinde vatandaşımızın hayatını kaybettiği bilinen bir
şey. Burada karayolu köprüsü olmadığı için karşıdaki ürünler ve ahali, Kömürhan
Köprüsü`nü dolaşarak gelmek zorunda kalıyor. Bu da uzun bir güzergahın
katedilmesi anlamına geliyor." dedi. Baskil ilçesinden Malatya'ya doğrudan
geçişi sağlayacak bir hat olup olmayacağını düşündüklerini anlatan Saran,
demiryolu köprüsünün, çelik konstrüksiyonun üzerine kaplama yapılarak, üst
katını karayolu geçişine uygun hale getirip getiremeyeceklerini düşündüklerini
ve Ortadoğu Teknik Üniversitesi'nden Malatya'ya uzmanları davet ettiklerini
söyledi.
Saran, şunları kaydetti: "Köprünün projesini tamamlandı. Yapılan mühendislik
hesaplarına göre köprünün ayakları sağlam. Üzerindeki çelik yapı da mukavemete
sahip olmakla birlikte ağır tonajlı kamyonların da geçebileceğini dikkate alarak
kenarlıklarına takviye yaptık. Köprünün çelik konstrüksiyonunu yeni demir çelik
ilavesi ile güçlendireceğiz. Köprünün üzerine yapılacak olan bir kaplama ile
Malatya tarafından ve Elazığ tarafından bir rampa ile iki yönlü ulaşım
sağlanacak. Karakaya- Fırat Demiryolu Köprüsünün aynı zamanda karayolu geçişine
de uygun hale getirilmesine dönük etüt-proje çalışmaları tamamlanarak projenin
Yatırım Programına alınması aşamasına gelinmiştir."
Çift katlı köprü projesiODTÜ İnşaat Mühendisliği Bölümü Öğretim Görevlisi
Yrd. Doç. Alp Caner, Rua Mühendislik Genel Müdürü
Barbaros Sarıca ile ABD Norwich Üniversitesi'nden Mühendis
Nick Marianos tarafından hazırlandı. Toplam uzunluğu 2 bin 30 metre olan
Karakaya Baraj Gölü üzerindeki Fırat Demiryolu Köprüsü 1981 yılında ihale
edilmiş, 1986 yılında dönemin Başbakanı Turgut Özal tarafından tren ulaşımına
açılmıştı.