İki Kıta Derinlerde Buluşuyor



Marmaray Projesi kapsamında Asya ve Avrupa kıtalarını Marmara Denizi’nin altında birleştirmek üzere 2004’te başlayan tünel kazma ve yerleştirme çalışmaları şubat ayının sonunda tamamlanacak. Halkalı-Gebze arasında planlanan hattın tünel kısmını kapsayan Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme bölümünün açılışı 29 Ekim 2013’te gerçekleştirilecek. Tünellerin, Halkalı-Gebze arasındaki tren hatları ile birleştirilmesiyle projenin tamamının 2014’te işletmeye alınması hedefleniyor.

Çalışmalarda gelinen son nokta hakkında bilgi veren Marmaray Projesi Müdür Vekili Hüseyin Belkaya, Üsküdar’dan 800 metre, Sirkeci’den 900 metre delme tünel yapıldığını, aradaki bölüme de 1.4 km. batırma tünel yerleştirildiğini anlattı. Üsküdar’dan kaya kısmı delerek Kız Kulesi’nin önlerine kadar gelindiğini ve burada batırma tünel ile birleştirildiğini belirten Belkaya, “İkisinin arasında da deprem anında oluşabilecek oturmalar için sismik derz koyduk” dedi.

Bir ilke imza atılacak

Dünyanın en derin batırma tüneli Marmaray projesi sırasında yerleştirildi. Yüzeyin 58 metre altına yerleştirilen batırma tünel, deniz tabanına açılan hendeğe içindeki safra tanklarına su alınarak zor bir çalışma sonucu konuldu. Tüplerdeki sarfra tankları yerleştirildikten sonra bo- şaltıldı ve beton atıldı. Batırma tüp tüneller Tuzla’da imal edildi. Batırma tünellerin her biri 135 metre uzunluğunda 20 bin ton ağırlığında 11 elemandan oluşuyor. Tüp tünellerde her 125 metrede diğer hatta geçiş koridorları bulunuyor.

Toplam uzunluğu 76.3 km. olan Marmaray projesinin yeraltında kısmı 13.6 km. Hatta kullanılacak 440 aracın 100 adedi Kore’de, 340’ı da Adapazarı’nda üretildi.