Marmaray Projesi kapsamında Asya ve Avrupa kıtalarını
Marmara Denizi’nin altında birleştirmek üzere 2004’te başlayan tünel kazma ve
yerleştirme çalışmaları şubat ayının sonunda tamamlanacak.
Halkalı-Gebze arasında planlanan hattın tünel kısmını kapsayan
Ayrılıkçeşme-Kazlıçeşme bölümünün açılışı 29 Ekim 2013’te
gerçekleştirilecek. Tünellerin, Halkalı-Gebze arasındaki tren hatları ile
birleştirilmesiyle projenin tamamının 2014’te işletmeye alınması hedefleniyor.
Çalışmalarda gelinen son nokta hakkında bilgi veren Marmaray Projesi Müdür
Vekili Hüseyin Belkaya, Üsküdar’dan 800 metre, Sirkeci’den 900
metre delme tünel yapıldığını, aradaki bölüme de 1.4 km. batırma tünel
yerleştirildiğini anlattı. Üsküdar’dan kaya kısmı delerek Kız Kulesi’nin
önlerine kadar gelindiğini ve burada batırma tünel ile birleştirildiğini
belirten Belkaya, “İkisinin arasında da deprem anında oluşabilecek oturmalar
için sismik derz koyduk” dedi.
Bir ilke imza atılacak
Dünyanın en derin batırma tüneli Marmaray projesi sırasında yerleştirildi.
Yüzeyin 58 metre altına yerleştirilen batırma tünel, deniz tabanına açılan
hendeğe içindeki safra tanklarına su alınarak zor bir çalışma sonucu konuldu.
Tüplerdeki sarfra tankları yerleştirildikten sonra bo- şaltıldı ve beton atıldı.
Batırma tüp tüneller Tuzla’da imal edildi. Batırma tünellerin her biri 135 metre
uzunluğunda 20 bin ton ağırlığında 11 elemandan oluşuyor. Tüp tünellerde her 125
metrede diğer hatta geçiş koridorları bulunuyor.
Toplam uzunluğu 76.3 km. olan Marmaray projesinin yeraltında kısmı 13.6 km.
Hatta kullanılacak 440 aracın 100 adedi Kore’de, 340’ı da Adapazarı’nda
üretildi.