Boğaz’ın iki yakasını tünelle bağlayan Marmaray’da tüneller
arası bağlantı geçtiğimiz günlerde Başbakan Recep Tayip
Erdoğan’ın da katılımıyla gerçekleşmişti. Milliyet foto muhabiri
Bünyamin Aygün, Japon Taisez firmasından İş Güvenliği Uzmanı
Sercan Öztürk ile Anadolu Yakası’ndaki
Üsküdar’dan deniz seviyesinin 60 metre altına indi. 2013
yılında hizmete gireceği belirtilen tüp geçitin içinden 3100 metre yürüyerek
Avrupa yakasındaki Sirkeci istasyonuna 25 dakikada vardı. Tüp geçit içerisinde
hummalı bir çalışma olduğu gözlenirken Japon titizliği ile alınan güvenlik ve
sağlık önlemleri de dikkatlerden kaçmadı. Deniz tabanının da altından geçen
tüneldeki ulaşımın raylı araçlar ve bisikletle yapılması ise tünel inşaatlarında
görülmeyen bir ayrıntı olarak objektiflere yansıdı.
‘EUROUNTEL’
örnek alındı
Boğazın altına yerleştirilen 135 metre uzunluğunda
ve 15 bin ton ağırlığındaki tüplerden oluşan projede Manş Denizi’ndeki
Eurountel demiryolu hattı örnek alındı. Proje kapsamında
Halkalı’dan Gebze’ye kadar 76 km olan demiryolu hattı bu 2 yıl içinde
yenilenerek hizmete sokulacak. Modern banliyö, Kazlıçeşme’den yerlatına geçerek
Söğütlüçeşme’de tekrar yüzeye çıkacak.
3 yıl gecikme
yaşandı
Tünelin hizmete geçmesinde 3 yıl gecikme yaşandığını
dile getiren yetkililer özellikle arkeoloji noktasında çıkan engellerin projeyi
ciddi anlamda etkilediği ve 3 yıl kaybettirdiğini belirtti. ‘İstanbul Tüp Tünel’
fikri ilk kez bundan yaklaşık 150 yıl önce Sultan Abdulmecit tarafından ortaya
atılmış ancak 40 yıl sonra Sultan 2. Abdulhamit tarafından projeye
dönüştürülmüştü. O dönemde teknik imkansızlık ve bütçe sıkıntısı yüzünden
ertelenmişti. İlk etüd çalışması 25 yıl önce yapılmış 1997 yılında ise
güncelleştirilmişti.
12 gemi kalıntısı
çıkarıldı
İstanbul’a sağlayacağı lüks banliyö havasının yanı
sıra Marmaray ile gün yüzüne çıkarılan arkeolojik kalıntılar da dünya arkeolojik
çevrelerinin dikkatini İstanbul’a çekti. Gizli geçitler, yeraltı mezarları,
Sarnıçlar, Roma, Bizans ve Osmanlı dönemine ait altın, gümüş ve bronz paraların
yanı sıra proje kapsamında yapılan kazılarda Yenikapı’da Bizans döneminde (M.S
309 -395) Theodosius / Eleutherion Limanı diye bilinen antik bir liman ile 12
adet gemi kalıntısı çıkarıldı.
İstanbul Boğazı’nın iki yakasını raylı
sistemle bağlayacak olan Marmaray projesinin en önemli özelliklerinden biri de
depreme dayanıklı olması. Tüpler arasında esneklik sağlayacak özel bir yöntem
geliştirilirken İstanbul’da beklenen depreme dayanacak şekilde tasarlandığı
belirtiliyor.
Temizlendi
Tüneller
arası birleşme Başbakan Recep Tayyip Erdoğan’ın katılımıyla geçtiğimiz günlerde
gerçekleşti. Marmaray, Başbakan Erdoğan’ın gelişi nedeniyle temizlenmişti
‘Ailemiz
korkuyordu şimdi alıştılar’
Beş yıldır Marmaray’da çalıştığını
belirten Ufuk Bir, “Eşim denizin altında çalışacağımı duyunca
korktu ve karşı çıktı. Zamanla güvenli olduğunu anlayınca artık rahat” diye
konuşurken Muhittin İnce’de, burada çalışmanın normal tünelden çalışmakla farkı
olmadığını ancak denizin altında olmanın bazen kendisini ürpertmesine rağmen
buna alıştığını söylüyor.
Dünya’nın en büyük inşaat firmalarından biri
olan Taisez’in Japon çalışanları ise ulaşıma ilginç bir çözüm
bulmuş. Deniz seviyesinin 60 m altından geçen tünelde ulaşım bisikletle
sağlanıyor.
Proje bedeli yaklaşık 3 milyar dolar olan tüp geçit
banliyösü bitirilmesi halinde Üsküdar’dan Sirkeci’ye 25 dakika olan yürüme
mesafesi trenle 4 dakikaya düşecek. Bir günde 1 milyon insanı taşıyacak olan
hattın Mart 2013 yılında hizmete geçmesiyle İstanbul trafiğinde gözle görülür
rahatlama olacağı ve hem gürültü hem de hava kirliliğinde ciddi azalma olacağı
belirtiliyor.
Marmaray’da
denenen batırma tüp tüneli ile TBM (kara tüneli) birleşimi Dünya’da ilk kez
boğazda deneniyor. Yer yer yüzeyin 60 m derinliğe inen tünelin her iki ucu
bağlanmadan önce sadece 23 işçinin çalışmasına izin veriliyordu. İki tarafın
bağlanmasıyla artık bu sınırlama da kaldırıldı.
Rakamlarla
Marmaray Projesi
- Yüzeysel Metro kesimi uzunluğu: 63 km
- Yüzeydeki istasyon sayısı: 37 adet - Boğaz tüp geçişi
toplam uzunluğu: 13.6 km - Delme tünel uzunluğu: 9.8 km
- Batırma tüp tünel uzunluğu: 1.4 km - Aç-kapa tünel
uzunluğu: 2.4 km - Yeraltındaki istasyon sayısı: 3 adet -
İstasyon boyu: 255 metre - Bir yöndeki yolcu sayısı: Saatte 75 bin
kişi - Maksimum hız: 100 km/s - Tren sefer sayısı: 2-10
dakika - Araç sayısı: 440 (2015 yılında)
Proje tamamlandığında istasyonların böyle olması
bekleniyor.