Büyükşehir Belediyesi’nin, Konak 1. Etap 1/5 bin ölçekli Nazım İmar
Planı iptali için iki ayrı dava birden açıldı. Plan, Zorlu
Holding’in, eski tütün depoları alanına yapacağı 32 katlı gökdelen
projesiyle Mazhar Zorlu Holding iştiraki Güçbirliği
Holding’in, Dünya Ticaret Merkezi proje alanını da
kapsadığı için her iki ‘Zorlu’ da mahkemeden çıkacak kararı beklemeye başladı.
Alsancak Limanı’nın giriş kısmından başlayan, doğuda Alsancak Garı ve
demiryolu, batıda Ege Denizi ile sınırlanan, güneyde ise Fevzipaşa ve Gazi
Caddeleri ile sonlanan Konak 1. Etap 1/5 bin ölçekli planda, mevcut yapılaşma ve
plan kararları büyük oranda korundu. Ancak, bir plan notunda, kamuya
terkedilecek alanların terkinden sonra, inşaat yapılaşma oranının artmaması
koşuluyla minimum 3 bin metrekarelik alanı sağlayacak parsellere serbest
yükseklik hakkı tanındı. Bu planın, daha önce valilik ve Şehir Plancıları
Odası’nca açılan davalar sonucu, İzmir 4. İdare Mahkemesi’nin, yapımına olanak
sağlayan plan değişikliklerini iptal ettiği Zorlu Gökdeleni’nin önünü açtığı
ortaya çıktı.
‘Planlama ilkelerine aykırı’ iddiası
Öte yandan, Basmane’de çukur halinde kalan Dünya Ticaret Merkezi (DTM) proje
alanı da plan kapsamında kaldı. Ancak, imar planı DTM’ye yeni bir avantaj
sağlamadı. Özel proje alanı olarak işaretlenen, 5 bin metrekareden fazla
büyüklüğü zaten sağlayan DTM’yle ilgili ayrıtılı kararlar 1/1000 ölçekli plana
bırakıldı.
Şehir Plancıları Odası İzmir Şubesi ve Büyükşehir Belediyesi eski Başkanı
Yüksel Çakmur ve arkadaşları plana ayrı ayrı iptal davası açtı. Şehir
Plancıları, jeolojik etüdlerin yapılmadığı, bütüncül olmadığı gerekçelerini öne
sürdü. Ayrıca, Zorlu Grubu’na ait alanla ilgili geçmişte mahkemelerin planlama
ilkelerine ve kamu yararına uygun bulmadığı plan notlarının korunmasının,
planlamada eşiklik ilkesini uygun olmadığı da iddia edildi. Plancılar, yüzde
40’ı kamuya terk edilecek alanlara; yol, yeşil alan, otopark vb. olacağı
ifadesinin çıkarılmasını ve büfe vb. gibi hiçbir yapılaşma olmayacağının plan
notuyla güvence altına alınması gerektiğine de dikkat çekti.
DTM imar planı değişiklerini daha önce üç kez iptal ettiren Yüksel Çakmur ve
arkadaşları da açtıkları davada, dilekçelerinde; bütüncüllükten uzak, ulaşım
etüdleri eksik, DTM alanının Kültürpark’tan koparılacağı gibi gerekçelere yer
verdi.