İzmit Körfez Geçişi ve Bursa- Balıkesir- İzmir Otoyol
Projesi'ne hızlı tren hattının dahil edilmemesine tepki gösteren
Bursa'nın, İstanbul-Ankara demiryoluna dahil edilmesi gündeme
geldi. Otoban gelişimi riske atılmak istenmediği için Körfez Geçişi'ndeki
demiryolu köprüsünün iptal edildiğini açıklayan Türkiye Devlet Demiryolları
(TCDD) Genel Müdürü Süleyman Karaman, "Bursa belki Körfez
köprüsüyle değil ama, bir şekilde Ankara–İstanbul demiryolu hattına dahil
edilecek" dedi.
Yap-İşlet-Devret (YİD) modeliyle yaptırılacak olan ve 6.5 saatlik
İstanbul-İzmir yolculuğunu 3.5 saate indirmesi öngörülen İzmit Körfez Geçişi ve
Bursa-Balıkesir-İzmir Otoyolu Projesi ihalesi bir süre önce sonuçlanmıştı.
Körfez üzerine inşa edilecek asma köprüden demiryolu şeritlerinin kaldırıldığı
projede, hızlı tren hattına yer verilmemişti. Projeye tepki gösteren Bursa iş
dünyası temsilcileri, alınan kararda, "Karayolu lobisi"nin etkili olduğunu
savunmuştu. CHP Bursa milletvekili Kemal Demirel de,
Bandırma'dan Bursa'ya kadar yürüyerek, demiryolu eksikliğini protesto
etmişti.
Planlarda Bursa var
Eleştirileri yanıtlayan TCDD Genel Müdürü Karaman, Bursa'nın Körfez Geçişi
ile İstanbul'a bağlanmasının şart olduğunu, ancak her ikisinin de
yap-işlet-devret modeli ile yapılmasının mümkün olmadığını söyledi. Tüm
demiryolları haritalarında bulunan Bursa'nın her zaman TCDD gündeminde de yer
aldığını belirten Karaman, "Demiryolunun bir ucunun Bursa'da olmasını istiyoruz.
Ancak bunun ne zaman ve nasıl yapılacağı daha sonra belli olacak" açıklamasında
bulundu.
Bursa'nın sadece demiryolu açısından değil otoban olarak da önemli bir geçiş
noktası olduğunu vurgulayan Karaman, "Türkiye'de otobanın gelişimi de riske
atılmak istenmediği için körfez geçişindeki demiryolu köprüsü iptal edildi.
Ancak bu her şey bitti anlamına gelmez. 2023 yılına kadar 11 bin 599 kilometre
demiryolunu 22 bin 504 kilometreye ulaştırmaya çalışıyoruz ve Bursa bu hattın
bir ucunda mutlaka olacak" dedi ve ekledi: "Sonuç itibarıyla Bursa belki körfez
köprüsüyle değil ama bir şekilde Ankara – İstanbul demiryolu hattına dahil
edilecektir" dedi.
Finansman aldatmacası
Bursa Kent Konseyi'nin, "Bursa Konuşuyor" toplantılarında konuşan, İstanbul
Teknik Üniversitesi Öğretim Üyesi ve İstanbul Okan Üniversitesi Ulaşım Ana Bilim
Dalı Başkanı Prof. Dr. Güngör Evren ise Bursa'nın, İstanbul,
Ankara ve İzmir arasında bir kavşak konumunda olduğuna dikkat çekerek, finansman
konusunun demiryolu iptali için gerekçe olamayacağını ifade etti. Hızlı tren
körfez geçişinin maliyet gerekçesiyle iptal edilmesinin kabul edilebilir bir
durum olmadığını kaydeden Evren, "Başlangıcında körfezden demiryolu geçişi
maliyetli gelebilir. Ancak bunlar ileride daha büyük faydalar sağlayacaktır.
Körfez geçişinin iptali yalnızca 1 milyar 200 bin lira dolayındabir tasarruf
sağlar. Ancak Bursa'nın eklenmesiyle hatta 150 kilometrelik güzergâh kısaldığı
için daha büyük faydalar sağlanacak. Körfez köprüsü geçişi yapıldığında Osmaneli
– Bursa bağlantısına da gerek kalmayacak" diye konuştu.