İhale Kanunu'nda Beklenen Değişiklik Yapıldı



TBMM, Kamu İhale Kanunu'nda değişiklik öngören kanun tasarısını bazı değişikliklerle kabul etti. Yeni kanun, bazı KİT'ler ile vakıf üniversitelerini kapsam dışı bırakıyor.

Kamu İhale Kanunu'nda değişiklik öngören yasa tasarısı, TBMM Genel Kurulu'nda bazı değişikliklerle kabul edildi. Yasaya göre, enerji, su, ulaştırma ve telekomünikasyon sektörlerinde faaliyet gösteren KİT'ler ile vakıf üniversitelerinin mal ve hizmet alımları, yapım işleri yasa kapsamı dışında kalacak. Bunların doğrudan mal ve hizmet alımları, özel kanunları yürürlüğe girinceye kadar bu yasa hükümlerine göre yapılacak.

Bu kapsamdaki her bir ihale için, ihale yetkilisinin gizlilik onayı aranacak. Ceza ve ihalelerden yasaklama hükümleri hariç yasadan istisna tutulacak diğer işler ise şunlar:

-Uluslararası sermaye piyasalarından yapılacak borçlanmalara ilişkin her türlü danışmanlık ve kredi derecelendirme hizmetleri ile Merkez Bankası'nın banknot ve kıymetli evrak üretim ve basımıyla ilgili mal ve hizmet alımları,
-Yurtdışındaki nakil vasıtalarının o yerden sağlanması zorunlu mal ve hizmet alımları,
-Ceza ve tutukevlerinin iş yurtları, Sosyal Hizmetler ve Çocuk Esirgeme Kurumu'na bağlı yurt ve huzurevleri, Milli Eğitim Bakanlığı'na bağlı üretim yapan okullar, Tarım ve Köyişleri Bakanlığı'na bağlı enstitü ve üretme istasyonları ile Başbakanlık Basımevi'nin ürettiği mal ve hizmetler için bu kurumlardan yapılan alımlar,
-Devlet Demir Yolları'ndan yapılacak yük, yolcu ve liman hizmeti alımları,
-Tasfiye İşleri Döner Sermaye İşletmesi'nden yapılacak akaryakıt ve taşıt alımları,

-Ulusal araştırma-geliştirme kurumlarının yürüttüğü ve desteklediği araştırma-geliştirme projeleri için gerekli mal ve hizmet alımları,
-Yasa kapsamındaki idarelerin kendi özel mevzuatı uyarınca hak sahiplerine sağlayacağı teşhis ve tedaviye yönelik hizmet alımları ile tedavisi kurumlarınca üstlenilen kişilerin ayakta tedavisi dışında reçeteye bağlı ilaç ve tıbbi malzemelerin kişilerce alımı,
-KİT'lerin ticari ve sınai faaliyetleri çerçevesinde doğrudan mal ve hizmet üretimine veya ana faaliyetlerine yönelik ihtiyacın temini için yapacakları Hazine garantisi veya doğrudan genel bütçeden aktarma yoluyla finanse edilenler dışındaki yaklaşık maliyeti ve sözleşme bedeli 2 trilyon 300 milyar lirayı aşmayan mal ve hizmet alımları,
-Orman Kanunu gereğince orman köylüleri kalkınma kooperatiflerinden yapılacak alımların yanı sıra harp malzemesi alımları ile bunlarla ilgili bakım ve işletmeye yönelik mal ya da hizmet alımları.

Yeni düzenlemeyle Kamu İhale Kanunu'ndaki 'hizmet', 'ortak girişim' ve 'ihale yetkilisi' kavramları da yeniden tanımlandı. Doğal afetlere bağlı olarak acilen ihale edilecek yapım işlerinde ÇED raporu aranmayacak. Yasayla yaklaşık maliyeti, eşik değeri altında kalan ihalelerin ilanında esas alınacak maliyet rakamları yükseltiliyor.

Yeterlilik Kuralları

İhaleye katılımda yeterlilik kurallarını düzenleyen maddede yapılan değişikle, isteklilerin, ihale konusu iş veya benzer işlerde mal ve hizmet alımları için son 5 yıl; yapım işleri için ise son 15 yıl içinde kamu veya özel sektörde o işe ait sözleşme bedelinin en az yüzde 70 oranında gerçekleştirdiği veya yüzde 50'si oranında denetlediği veya yönettiği, idarece kusursuz kabul edilen benzeri işlerle ilgili deneyimini gösteren belge getirmesi gerekiyor.

İhale Usulleri
İdarelerce mal veya hizmet alımları ile yapım işlerindeki 'doğrudan temin usulü' yasada sayılan ihale usulleri arasından çıkarıldı. İdarelerin yaklaşık maliyeti 50 milyar liraya kadar olan mamul mal, malzeme veya hizmet alımları pazarlık usulüyle yapılabilecek. Büyükşehir belediyesi sınırları içindeki idarelerin 15 milyar lira, diğer idarelerin 5 milyar lirayı aşmayan ihtiyaçları ile temsil, ağırlama faaliyetleri kapsamında yapılacak konaklama, seyahat ve iaşeler, ilan yapılmaksızın ve teminat alınmaksızın doğrudan temin edilebilecek. Stoklama olanağı bulunmayan ilaç ve tıbbi malzeme alımları ile uluslararası tahkimdeki avukatlık hizmetinde de bu yönteme olanak sağlandı.