İstanbul'da toplu taşımacılık hizmetinin yüzde 65'ini karşılayan ve çeşitli dönemlerde özelleştirilmesi gündeme gelen İstanbul Elektrik, Tramvay ve Tünel İşletmeleri'nin (İETT), bölgesel olarak özelleştirilmesi yeniden gündemde.
Daha önce de özelleştirilmesi gündeme gelen ve Başbakan Erdoğan'a yakın Albayraklar Grubu'nun takibinde olduğu bilinen İETT de 2008 için gündeme sokulan yeni özelleştirme kararında varoş ve şehir merkezinden uzaktaki çevre bölgelerin hatlarının satış kapsamına alınması planlandı. Bu kapsamda, Taşıtlar Dire Başkanlığı'nın şehir merkezine uzak olarak teşhis ettiği 372 bölgenin güzergahları, İETT tarafından özel sektöre pazarlanacak.
Devlet varoşu özele terkediyor
Yetkililer artık varoş semdere devlet otobüslerinin değil, özel araçların gireceğini bildirdi. İstanbul'da 372 bölge oluşturulan projede İstanbul'un Avrupa yakasında Beylikdüzü ve Başakşehir, Anadolu yakasında ise Tuzla ve Kurtköy özelleştirmeye başlanacak pilot bölgeler seçildi. 4 bölgede toplu taşıma, ihale yapılarak özel sektör tarafından yürütülecek.
Bu özelleştirmeleri savunan İETT Genel Müdürü Mehmet Öztürk, İstanbul'da toplu taşımacılık hizmetinin merkezî değil, bölgesel olarak yapılması gerektiğini idda ederek, "Bölgesel taşımacılığı İETT yapmasın, bizim denetimimizdeki özel firmalar yapsın bu işi diyoruz" dedi. Özel sektörün denetimini nasıl yapacakları konusunda bilgi vermeyen Öztürk, ulaşım özelleştirmelerinin en yaygın olarak yapıldığı Londra'da geçen yıl denetimsizlik yüzünden 22 hattın iptal olduğunu belirterek, İstanbul'da benzer bir olayın yaşanmayacağını ve ulaşımın özel söktere devredilen bölgelerde denetimin İETT'de kalacağını söyledi.
Beylikdüzü, Bahçeşehir, Ataşehir gibi "uydukentler"deki inşaatçılar ve belediyelerin son 3 yıldır otobüs talebiyle 'kapılarını aşındırdığını' anlatan Öztürk, "Sadece bu talepleri karşılamak için bile otobüs sayısı 16 bine çıkmalı. Ama bence doğru olan bu değil" dedi.
'Bölgeler şirketlere pay edildi bile'
İsmini vermek istemeyen bir belediye yetkilisi, bu yıl ihalelerle satılması beklenen 372 bölgenin büyük şirketler için şimdiden pay edilmeye başlandığını söyledi. Yetkili, bu bakımdan küçük işletmelerin ihalede pek şansı olmayacağını düşündüğünü vurguladı. Konuştuğumuz İETT şoförleri de özelleştirme söylentileriyle birlikte daha önce olduğu gibi yine sıkça Albayraklar Grubu'nun adını duyduklarını belirtti. Başka bir belediye yetkilisi ise seçilen pilot bölgelerde ulaşımı sağlamanın yıllardır mümkün olmadığını, söz konusu projeyle hem buralara ulaşım hizmetinin ulaştırılacağını, hem de hatları iptal olan bir çok minibüs şoförünün birleşerek otobüs taşımacılığı yapabileceğini iddia etti.