İç Mimarlık Eğitiminde Yenilikçi Bir Model: Tasarla, Planla, Üret



Tasarla, Planla, Üret” mottosuyla yola çıkarak, İç Mimarlık eğitimi alanında Türkiye’de ilk defa uygulanacak olan proje yönetiminin ve mobilya imalatının tüm aşamalarına ilişkin teorik ve pratik bilgilerin “yerinde ve yaparak öğrenme” yaklaşımıyla aktarılacağı, katılımcı ve yenilikçi eğitim modelinin uygulanması amacıyla müfredatı oluşturulan 3 kredilik “İç Mekanın biçimlenişi” dersi, açılışı Başkent Üniversitesi Rektörü Ali Haberal ve Sanayi ve Teknoloji Bakanlığı Ankara İl Müdürü Vehbi Konarılı tarafından yapılan Arcora Garage Academy bünyesindeki özel tasarlanmış atölye ve stüdyolar da gerçekleştiriliyor.

Reklam Goruntulenme Bolumu
 
İç mimarlık öğrencilerinin mesleki uygulamaya dair bilgi ve becerilerini desteklemeyi hedefleyen Arcora Garage Academy, üniversitede teorik bilgi ve tasarım eğitimi alan öğrencilerin, özellikle ahşap imalatına yönelik uygulama alanında sanayi destekli eğitim ortamlarında teorik ve uygulamalı bilgiye erişmelerine, üretim süreçlerine gözlemci ve uygulamacı olarak katılımlarına olanak  sağlıyor. İç Mimarlık uygulamalarında önemli bir yeri olan ahşap imalatlar; üretim detayları, malzeme bilgisi ve üretim süreçlerinin en etkin biçimde gözlemlenebileceği, sürdürülebilir bir yapı unsurudur. Eğitim modeli, ahşap imalatına ilişkin bilgilerin uygulama aşamasında anlamlı ve kalıcı öğrenmeyi sağlayacak biçimde aktarılmasını hedeflemektedir. Tasarım, planlama ve üretim süreçleri teorik dersler aracılıyla öğrencilere aktarıldıktan sonra, ahşap uygulama süreçleri usta eğitmenlerin aktaracakları teknik bilgiler ve uygulama deneyimleri ile destekleniyor.
 
 
Bu bağlamda oluşturulan ders müfredatında ilk derste öğrenciler ahşap esaslı malzemeler ile ilgili temel bilgileri, malzemeleri inceleyerek öğrendikten sonra ilk proje ödevi için 5’er kişilik dört gruba ayrılıyorlar. Gruplara ayrılan öğrenciler video kaydı olarak izledikleri müşterilerinin mutfak, banyo ve giyinme odasında yapmak istediği değişiklikleri dinleyerek analiz ediyor ve sonrasında projelerinin inşa edileceği stüdyolarda rölövelerini alıyorlar. İkinci derste hazırladıkları projelerinin ön sunumlarını gerçekleştiren öğrenciler projelerinin maliyet analizini nasıl doğru hesaplayacaklarını, bütçeye uygun tasarımı nasıl yapabileceklerini öğreniyorlar. Öğrenciler, aldıkları  kritikler doğrultusunda revize ettikleri projelerinin sunumunu 3. hafta gerçekleştiriyorlar. 4 grubun projelerinin eğitmenler tarafından değerlendirilmesinin ardından hangilerinin uygulamaya konulacağı belirleniyor. Mobilya ustaları ve birebir öğrencilerin kendileri tarafından inşa edilecek projelerin malzeme satın alımlarının doğru şekilde nasıl yapılacağı bilgisi öğrencilere aktarılıyor. Sonrasındaki 6 hafta boyunca öğrenciler her projede farklı teknikler ve malzeme kullanımı sağlanarak maksimum deneyim edinilmesi esası ile mobilya imalatının inceliklerini deneyimli mobilya, cila, döşeme ve demir ustalarından öğreniyorlar. İki haftalık montaj eğitiminin ardından öğrenciler tamamladıkları projelerini gerçekten başta hesapladıkları maliyetler ile gerçekleştirip gerçekleştiremediklerini görmek amacıyla tekrar maliyet analizi hesaplaması yapıyorlar. Dönemin son dersini ise öğrencilerin iş hayatında karşılaşacakları, mesleki bilgiler kadar gerekli olduğuna inandığımız girişimcilik ve markalaşma üzerine sektörde adından başarı ile bahsedilen İç mimarlardan alıyorlar.



Geleceğin İç Mimarlarının mekan tasarlama ve tasarımlarını gerçeğe dönüştürme eylemini iş hayatına atılmadan gerçek anlamda deneyimleme gerekliliği bilinciyle oluşturulan bu projenin mimarı ve Arcora Mobilya’nın sahibi Gökhan Uysal projeyi değerlendirdi:
 
"Geleceğin iç mimarlarının ürettikleri ilk projelerine katkıda bulunmak bizi çok heyecanlandırıyor. Her yıl 80 öğrenciyi atölyemizde ahşapla, tutkalla, makinalar ve mesleğin gerektirdiği tüm araç gereçle deneyimli ustalar ve eğitmenler aracılığıyla tanıştıracağız. Öğrenciler hem malzemeyi tanıyacaklar hem de ustalarımız ve eğitmenlerimizden proje yönetiminin tüm inceliklerini öğrenecekler. Projenin gelişimi amacı doğrultusunda Tübitak, Kalkınma Ajansı gibi ulusal kaynakların yanı sıra Avrupa Birliği Erasmus+, Uluslararası Kalkınma Ajansları gibi uluslararası kaynaklara yönelik işbirliği çalışmalarına devam etmekteyiz.”

Proje ile ilgili öğrencilerin görüşleri

Berkan Çağman: "Okulda gördüğümüz teorik derslerin özellikle tasarım stüdyolarında çizdiğimiz projelerin iş hayatında karşılaşılan üretim safhalarını görmek, bilmek ve deneyimlemek,
tasarladığınız bir ürünün hangi aşamalardan geçtiğini ve nasıl montajlandığını deneyimlemek, ahşabın kokusunu ve dokusunu hissetmek en güzel öğrenme şekli, bizlere uygulamalı şekilde öğrettikleri iş güvenliği, maliyet hesaplaması ve üretim ile sonlanan bir dönemde mezuniyet sonrasında sektöre 1-0 önde başlayacağımızı düşünüyorum".



Destegül Özdemir: “Öğrencilik yıllarında ders içeriği olarak birebir uygulama alanını görebildiğim, atölye ortamında ahşabın kokusu ile birlikte gerçekten mesleğimin değerini ve keyfini yaşadığım bir ortam yaşama fırsatı verilmesi beni oldukça heyecanlandırdı. Gerçek bir müşterinin istekleri ile tasarımını yaptığımız projelerimizdeki ahşap üretim aşamalarının tamamını deneyimlememize olanak veren ARCORA Garage Academy’e, Bölüm Başkanımız Prof. Dr. Can Hersek hocama, Doç. Dr. Gözen Aktaş hocama ve bize her konuda yardımcı olan profesyonel ARCORA ekibine sonsuz teşekkürlerimi sunarım."
 
Gözde Serin: "Arcora Garage Academy ailesine proje dahilinde katılmış bir öğrenci olarak, mezun olmama aylar kala böyle bir sektör tecrübesi edindiğim için çok şanslı olduğumu söylemeliyim. Okulumuzun ilgili firmayla işbirliği içinde olması ve bizler için uygulamalı deneyim alanları yaratması bizi olumlu anlamda  etkilemektedir. Her ders yeni fikirlerle gelip bu fikrin hayata geçirilebilirliğini tartışmak, uzman eğitim kadrosu ve yılların tecrübesini deneyimlemiş mobilya ustalarıyla çalışmak benim için kaçırılmayacak büyüklükte bir fırsat olma niteliğini taşımaktadır".