İBÜ'lü Öğrencilere Mimarlık Mesleği ve Eğitimi Üzerine İlk Ders



İstanbul Bilgi Üniversitesi (İBÜ) Mimarlık Fakültesi 2010 - 2011 akademik yılının açılışı kapsamında Yapı Endüstri Merkezi'nde (YEM) gerçekleşen "Mimarlık, Tasarım ve Eğitim" panelinde, fakültede ders veren mimarlar, mesleki deneyimlerini, mesleğe ve tasarım eğitimi üzerine düşüncelerini öğrencilerle paylaştı. "Mimarlık nedir" ve "Mimarlık eğitimi diğer eğitimlerden nasıl ayrışır" sorularının irdelendiği panel, birinci sınıf öğrencileri için bir giriş dersi niteliğindeydi.

Günkut Akın'ın açılış konuşmasını takiben gerçekleşen ve Tansel Korkmaz'ın yürütücülüğünü üstlendiği panelin ilk turunda sırasıyla Han Tümertekin, Selçuk Avcı, Murat Tabanlıoğlu, Arif Suyabatmaz ve Mehmet Kütükçüoğlu söz aldı.


Paneli, "Mimarlık nedir" sorusu ile açan Tansel Korkmaz'a ilk yanıt Han Tümertekin'den geldi.

Mimarlığın bireysel yatırıma çok bağlı bir iş kolu olduğunu vurgulayan Tümertekin, mimarın kendine bağlı gelişecek durumları yönetmede özel bir güce sahip olduğunu ekledi.

Tümertekin mimarlığın, "işini sevmek ve tutkuyla yapmak" ifadesiyle örtüşen bir meslek olduğunun da altını çizdi. 





 

 
Selçuk Avcı'nın yanıtı ise "Benim için mimarlık her şey. Dünyayı çözüyor ve kavramlar üretiyorsunuz. Bu, bir nevi tanrılık görevi olarak da tanımlanabilir. İnsanların hayatını yerinden oynatıyoruz" şeklinde oldu.







Mimarlığın bir kitabı olmadığını, buna rağmen hocalar olarak, kendilerine belli yollar göstererek yönlendireceklerini belirten Murat Tabanlıoğlu da "Mimar olarak kendimize güvenimiz olmalı ki karşı tarafı ikna edelim. Standart mimar olmanızı istemem. Ya iyi mimar olun ya da hiç olmayın" yönünde iddialı bir konuşma yaptı.






Öğrenciliği sırasında, mimarlığın tanımının; "İnsanların ihtiyaçlarına o anki imkanlarla cevap vermek" şeklinde yapıldığını ve kendisinin de bu tanım doğrultusunda yetiştiğini söyleyen Arif Suyabatmaz, "mimarlık ne değildir"in yanıtını vermeyi tercih etti.

"Mimarlık sadece inşaat yapmak değildir. Detay bilmek değildir. Sabaha kadar proje çizmek de değildir" dedi ve yeteneğin mimarlık mesleğindeki önemine değindi.



Mimarlığın çok eski çağlardan beri varolan bir meslek olduğunu hatırlatan Mehmet Kütükçüoğlu ise, hem bilim adam hem sanatçı olarak geçen mimarın, hep olduğu kişiden çok daha büyük bir mevcudiyet gösterdiğini, bu durumun azizlik mertebesine bile benzetilebileceğini söyledi ve öğrencilere; "Dünyayı anlamak için, önce insanları anlayın" tavsiyesinde bulundu.



Konuşmacıların ardından söz alan Tansel Korkmaz da, düşünür Hannah Arendt'in "İnsanlık Durumu" kitabındaki "İş-Emek" kavramlarına atıfta bulunarak; "İnsanlar hayatlarını iki şekilde geçirebilir. Bir yanda mesailik işler vardır.

Diğer yanda ise, yaratıcılık ve düşünmek ile ilgili aktiviteler yer alır. İşte mimarlık bu ikinci kategoriye aittir. Emekliliği ve tatili bekleyen mesailik işlerden farklı olarak mimarlık; insanı yaşam enerjisi ile dolduran işlerdendir." açıklamasını yaptı. Daha sonra ise konuşmacılardan, "mimarlık eğitiminin diğer eğitimlerden farkı"nı anlatmalarını istedi. 

Stüdyo eğitimine dayalı mimarlık eğitiminin, diğer mesleki eğitimlere göre kişiye daha fazla özgüven ve gözlem yapma alışkanlığı kazandırdığı konusunda hemfikir olan konuşmacılar, tek kişinin anlatıcı rolünde olduğu otoriter düzendense, karşılıklı fikir alışverişine dayalı bu eğitim tarzından kendilerinin de mesleğin içinden mimarlar olarak faydalandıklarını ifade ettiler.

Stüdyo dersinin temelini birlikte araştırmanın ve düşünmenin oluşturduğunu ifade eden Tansel Korkmaz, "Mimarlık eğitimini tamamladığınızda değiştiğinizi ve dönüştüğünüzü anlayacaksınız" dedi ve konuşmasını şöyle sürdürdü:

"Bütün hayatınız mimarlık olmaya başlayacak. Bu da oldukça keyifli birşeydir, buna değer. Öğrenciler olarak mimarlık stüdyosunun atmosferini sizler yaratacaksınız. Kararlı olmazsanız başarılı olamazsınız. Mesleki eğitim sürecinizde yetenek vurgulandığı kadar önemli bir kriter değil. Hevesiniz ve heyecanınızın da yardımıyla, gizli yeteneklerinizi ortaya çıkarmak bize düşüyor."



Panel, öğrencilerden gelen soruların yanıtlanması ile son buldu.