"İbretnuma" ve "Çeşme"



İktidar mekanizmalarının nesneleştirdiği beden üzerine yapıtlarıyla tanınan, x-ist sanatçılarından Canan Şenol’un iki video çalışması, 11. Uluslararası İstanbul Bienali mekanlarından Antrepo No:3 - Fındıklı’da sergilenecek.

Toplumsal cinsiyet, beden ve toplumsal iktidar arasındaki ilişkiler üzerine çalışmalarıyla tanıdığımız Şenol, 11. Uluslararası İstanbul Bienali kapsamında “İbretnuma” ve “Çeşme” adlı yapıtlarıyla sanatseverlerle buluşuyor. İbretlik anlamına gelen “İbretnuma”, 1001 gece masallarının çok bilinmeyen bir diğer adı. Sanatçının video-masal olarak tanımladığı, 27 dakika 30 saniye uzunluğundaki yapıt, masal içinde masallardan oluşan kurgusuyla hikayesini bir kadının hayatını konu edinerek anlatıyor. Sanatçının önceki yapıtlarından tanıdığımız minyatür figürlerinin de yer aldığı video animasyon, aynı zamanda, Şenol’un bugüne değin nesneleşen beden üzerine gerçekleştirdiği yapıtları birbirine bağlar nitelikte.

İlerleyen kurguyla devlet, din, toplum ve aile gibi iktidar mekanizmalarının beden üzerindeki tahakkümünü ve tüm bu iktidar alanlarının birbirlerinden beslenerek sistemin işleyişine nasıl katkıda bulunduğunu görüyoruz. Şenol, nüfus sayımlarından kapatma mekanizmalarına kadar modern çağın bütün iktidar mekanizmalarının, sistemin bireyi kontrol altına alıp normalleştirme süreci olduğunu düşünüyor. Sanatçının sözleriyle yapıt, doğunun kendi içinde yarattığı doğuya ve doğunun batıya bakışını eleştirerek mercek altına alıyor.

Çoğunlukla özel hayatı konu alarak bütüne ait saptamalarda bulunan sanatçının, Bienalde sergilenecek diğer yapıtı “Çeşme”, 2000’de, doğum sonrasında gerçekleştirdiği bir video-döngü. Beden sıvıları, bereket ve beslenme kavramlarını konu edinen 57 saniye uzunluğundaki çalışma, Bienalin ana temasına cevap niteliği taşıyor.