İktidar mekanizmalarının nesneleştirdiği beden üzerine
yapıtlarıyla tanınan, x-ist sanatçılarından Canan Şenol’un iki video çalışması,
11. Uluslararası İstanbul Bienali mekanlarından Antrepo No:3 - Fındıklı’da
sergilenecek.
Toplumsal cinsiyet, beden ve toplumsal iktidar arasındaki ilişkiler üzerine
çalışmalarıyla tanıdığımız Şenol, 11. Uluslararası İstanbul Bienali kapsamında
“İbretnuma” ve “Çeşme” adlı yapıtlarıyla sanatseverlerle buluşuyor. İbretlik
anlamına gelen “İbretnuma”, 1001 gece masallarının çok bilinmeyen bir diğer adı.
Sanatçının video-masal olarak tanımladığı, 27 dakika 30 saniye uzunluğundaki
yapıt, masal içinde masallardan oluşan kurgusuyla hikayesini bir kadının
hayatını konu edinerek anlatıyor. Sanatçının önceki yapıtlarından tanıdığımız
minyatür figürlerinin de yer aldığı video animasyon, aynı zamanda, Şenol’un
bugüne değin nesneleşen beden üzerine gerçekleştirdiği yapıtları birbirine
bağlar nitelikte.
İlerleyen kurguyla devlet, din, toplum ve aile gibi iktidar mekanizmalarının
beden üzerindeki tahakkümünü ve tüm bu iktidar alanlarının birbirlerinden
beslenerek sistemin işleyişine nasıl katkıda bulunduğunu görüyoruz. Şenol, nüfus
sayımlarından kapatma mekanizmalarına kadar modern çağın bütün iktidar
mekanizmalarının, sistemin bireyi kontrol altına alıp normalleştirme süreci
olduğunu düşünüyor. Sanatçının sözleriyle yapıt, doğunun kendi içinde yarattığı
doğuya ve doğunun batıya bakışını eleştirerek mercek altına alıyor.
Çoğunlukla özel hayatı konu alarak bütüne ait saptamalarda bulunan
sanatçının, Bienalde sergilenecek diğer yapıtı “Çeşme”, 2000’de, doğum
sonrasında gerçekleştirdiği bir video-döngü. Beden sıvıları, bereket ve beslenme
kavramlarını konu edinen 57 saniye uzunluğundaki çalışma, Bienalin ana temasına
cevap niteliği taşıyor.