İBB 'Yatırımlar'ı Ne Durumda?



İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Kadıköy-Kartal metro hattında, gelecek yılın yaz aylarında deneme seferleri yapılacağını, yıl sonuna doğru da yolcu taşınmaya başlayacağını bildirdi.

AK Parti İstanbul İl Başkanlığınca Kadıköy-Kartal Metro İstasyonu'nda düzenlenen toplantıda, partinin, yerel yönetim vizyonu ve İstanbul yerel yönetimlerindeki bir yıllık çalışmaları değerlendirildi.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, inşaat çalışmaları devam eden istasyona, kendi kullandığı minibüsle, bazı belediye başkanlarıyla geldi. Topbaş, istasyonda bir süre incelemelerde bulundu.

AK Parti İstanbul İl Başkanı Aziz Babuşcu ve ilçe belediye başkanlarının katılımıyla düzenlenen toplantıda konuşan Topbaş, 2009 yerel seçimlerinin üzerinden bir yıl geçtiğini anınıstarak, "İstanbulluların geleceğini emanete aldım, bunun bilincindeyim. İstanbulular bize, geleceği verdiler ve geleceklerinin güzelliklerle dolu olmasının, emanete ihanet etmeden layık oldukları hizmetleri verebilmenin heyecanını yaşıyoruz" dedi.



"Bir misyonumuz var o da Başbakanımızın yerel yönetimlerde başlattığı hareketin yansımasıdır. Onun hizmet anlayışıyla biz hizmeti yürütüyoruz" diyen Topbaş, sözlerini şöyle sürdürdü: "Birileri çok şeyler söyleyecekler, karalamayı devam ettirecekler.

Medyada görüyoruz, 'Bu ülkeye bunu kattık, şunu getirdik. Şu hizmetimiz vardı' diyecek izleri yok. Hizmetler ardı ardına bizim dönemimizde başladı. İstanbul'un çehresi değişti. Dünya standartlarının üzerine çıktı. Yabancı misafirler ve Anadolu'dan gelen insanlar bunu söylüyor. Bazılarının, görseler bile, yapılan hizmetleri, güzellikleri anlatma özellikleri yok. Hükümet ve Belediye olarak 7.5 yılda bizler hiç doğru iş yapmadık mı? Tablet kadar fikirleri olanlarla hiç konuşulmaz ki. İncir çekirdeğini doldurmaz. Biraz konuşsanız, derinlikleri yok. Ezberledikleri birkaç kelimenin ötesine geçemezler."

YATIRIMLAR

Kadir Topbaş, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin, İstanbul'a 6 yılda 28.5 milyar TL yatırım yaptığını ifade ederek, "İstanbul Büyükşehir Belediyesinin bir yılda yaptığı yatırım, Hükümetin, özel idarelerin, tüm belediyelerin yaptığı yatırımın toplamının yüzde 26'sını oluşturuyor" dedi.

İstanbul'a 5 yılda yaptıkları işlerin istihdama yansımasına bakıldığında, 100 bin civarında insanın bu yatırımlardan dolayı iş sahibi olduğunu belirten Topbaş, Türkiye'nin ekonomisini düzeltirken, istihdam oluşturmaya devam ettiklerini dile getirdi.

Küresel krize rağmen, İstanbul Büyükşehir Belediyesinin bütçesinin dengeli olduğunu vurgulayan Topbaş, "Kredi verilirken, bu yatırımlara bakılıyor.

3 milyar TL'den fazla kredi almışız başkanlık imzasıyla. (Borçları var, battı batacak) deniyor belediye için. Öyle olsa verirler mi krediyi? 120 vagon almak için 138 milyon avroluk bir kredi anlaşması imzaladık" dedi.

Ana muhalefet partisinin İstanbul'da yerel yönetimin başında olduğu 1989-1993 yıllarında bütçenin realize olma oranının yüzde 64 olduğunu ifade eden Topbaş, kendilerinin son 6 yılda bütçe gerçekleşme oranının ortalama yüzde 98 olduğunu belirtti.

2009 yılında 17 milyar 766 milyon TL olan belediye bütçesinin gerçekleşmesi oranının yüzde 99.7, 2010 yılında konsolide bütçenin, 18 milyar TL olduğunu anlatan Topbaş, bu bütçenin 7 milyar 110 milyon TL'sinin yatırım için kullanıldığını ifade etti.

Konsolide bütçenin yüzde 40'ının 2010 yılında yatırıma yönelik olduğunu ve bu yatırımı 39 ilçeyi dikkate alarak yaptıklarını kaydeden Topbaş, "İlçelere 6 yılda 23 milyar TL yatırım yaptık. 2009 yılında ise ilçelerde yaptığımız yatırımların toplamı 2 milyar TL. İstanbul'un çevre düzeni planını hazırlarken neler öncelikli, ona baktık" dedi.



METRO ÇALIŞMALARI

Kadir Topbaş, dünyada ikinci metronun 1950'li yıllarda İstanbul'da yapıldığını, ancak devam edilmediğini belirterek, "1950'lerde İstanbul'da 150 kilometre tramvay vardı. 150 kilometrelik raylar söküldü yok edildi. Daha sonra yeni bir araç getirdiler troleybüs. Bir türlü ulaşım kararı verilmedi bu şehirde.

1990'lı yıllarda yine raylı sistem getirildi. Biz göreve geldiğimiz zaman 44 kilometre raylı sistem teslim aldık, buna 32.5 kilometre ilave ettik. Şu anda 76.6 kilometre raylı sistem aktif olarak çalışıyor İstanbul'da. Raylı sistemlere yaptığımız yatırım 5.9 milyar dolar. Bunun yarısı hizmete alındı ve devam ediyor" diye konuştu.

İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Topbaş, metroyla ilgili "Haliç Geçiş Projesi, Süleymaniye'nin silüetini bozuyor" eleştiride bulunanların Edirne'deki Selimiye Camisi'nin çevresindeki yapılaşmanın neden olduğu kötü görüntüye ses çıkarmadıklarını belirtti.

Topbaş, metro çalışmalarında son teknolojileri kullandıklarını belirterek, Kadıköy- Kartal metro hattının 18 metre çapında 12 metre yüksekliğinde bir alana sahip olduğunu, 6 vagonun aynı anda bu alana gelebileceğini belirtti.

Bu hatta çalışacak metro araçlarının, makinistsiz olacağını anlatan Topbaş, kullanıcı olmadan hizmet verileceğini, tek yönde 70 bin, günde 1 milyon 260 bin yolcunun taşınacağını kaydetti. Topbaş, bu sistemin, inşaat çalışmalarının dünyada bir rekor olduğunu belirterek, şunları söyledi:

"22 kilometrelik hattın yapımı 45 ayda tamamlanacak. Bu hattın deneme seferleri 2011'in yaz aylarında başlayacak ve 2011 yılı sonu itibarıyla yolcu taşınacak. 22 kilometrelik hatta ilave olarak 4.5 kilometre daha eklenecek. Metro hattı, Kaynarca'dan sonra da Sabiha Gökçen Havaalanı'na gidecek. Bu hatta kullanılacak 120 vagon için 39 milyon avro kredi aldık. Üç yıl ödemesiz, 13 yıl vadeyle aldık krediyi."

Bugüne kadar ulaşıma 18.5 milyar TL yatırım yaptıklarını, 3.5 milyar TL kavşaklara harcadıklarını anlatan Topbaş, İDO'ya da 18 gemi ilave ettiklerini, 82 iskelede, 104 gemiyle 1300 sefer yaparak yılda 100 milyon yolcu, 7 milyon araç taşıdıklarını belirtti.

DERE ISLAH ÇALIŞMALARI

Kadir Topbaş, 2010 yılında 19 derede ıslah çalışması yapacaklarını da söyledi.

İSKİ'nin, havzalarda 11 ayda 450 kaçak yapıyı yıktığını belirten Topbaş, Ayamama Deresi'nde 118 tane işgaliyeyi yıktıklarını ve dere ıslah çalışmalarının devam ettiğini aktardı.

2004 yılından önce 18 kilometre olan denize girilebilir sahillerin uzunluğunun bugün 421 kilometreye ulaştığını kaydeden Topbaş, Belediyenin, çöp depolama sahalarından elektrik üretimi ve çevreyle ilgili projelerine de değindi.

Yenikapı'daki bulgular sayesinde 8 bin 500 yıl öncesine ulaşıldığını, bu bulguları gün yüzüne çıkardıklarını bildiren Topbaş, "Bu şehirde hangi dönemlerde hangi eserlerin yok edildiğini gayet iyi biliyoruz. Tarihe saygıyı konuşanların, bize hiç söz söylemeye hakkı yok" dedi.

Topbaş, Çamlıca Tepesi'ne kenti temsil edecek bir televizyon anten kulesinin dikileceğini ve bununla ilgili proje yarışmasının başladığını da anlattı.

3. BOĞAZ KÖPRÜSÜ

Kadir Topbaş, 3. Boğaz Köprüsü'nün gerekli ve doğru yerde yapılacağını, projeyle ilgili son aşamaya gelindiğini söyledi.

Boğaz Köprüsü projesinin netleşme noktasına geldiğini belirten Topbaş, "Henüz 'Tamamdır' noktasına gelmedi, ama yakın bir noktadayız. Yakın bir tarihte Başbakanımızın talimatıyla Ulaştırma Bakanımızı davet eder ve birlikte İstanbulululara anlatırız. Bunun artılarını ve eksilerini değerlendireceğiz. Bu şehre gerekliyse doğru yerlerde, doğru işlerin yapılması normaldir" dedi.



İTFAİYE İŞÇİLERİNİN EYLEMİ

Kadir Topbaş, sözleşme imzalamayan itfaiyecilerin "Ne olur biz ettik siz etmeyin, çok kötü durumdayız bizi kullandılar" dediklerini belirterek, şunları söyledi:

"Ben de şimdi söylüyorum, sayın ana muhalefetin parlamenteri Kemal Kılıçdaroğlu, Türkiye Partisi Genel Başkanı Abdüllatif Şener, Saadet Partisinin İstanbul Büyükşehir belediye başkan adayı Mehmet Bekaroğlu, gittiniz sendikalarla birlikte bu adamları tetiklediniz, güzel laflar ettiniz. İleri geri konuştunuz. Aç olduklarını söyleyenlere, bir el uzatın. Bunları tahrik ettiler."

Hiçbir özlük hakları değişmeden diğer 539 itfaiye çalışanının işine devam ettiğini belirten Topbaş, "Kadro açıldıkça almaya devam ediyoruz. 2 bin 500 lira brüt maaş alıyorlar. 1600 lira net para ellerine geçiyor, ikramiye hariç" dedi.

Toplantının ardından Kadir Topbaş, metro istasyonunda çalışan işçilerle fotoğraf çektirdi ve onların baretlerini imzaladı.

RAKAMLARLA İSTANBUL'DAKİ YATIRIMLAR

Toplantıda verilen bilgilere göre, İstanbul'da 143 kilometre tünel ve yol yapmayı hedefleyen İstanbul Büyükşehir Belediyesi, Kağıthane-Piyalepaşa tünel yolunu açtı, Bomonti-Dolmabahçe tünel yollarını da yakında İstanbulluların hizmetine açacak.

Raylı sistemlerde 635 kilometrelik yol inşa etmeyi planlayan İstanbul Büyükşehir Belediyesi, mevcut 44,1 olan raylı sisteme 32.5 kilometre raylı sistem ekleyerek 76.6 kilometreye çıkardı.

Geçen yıl hizmete alınan Taksim-Şişhane, 4 Levent-Atatürk Oto Sanayi metro hatlarının ardından, Haziranda Darüşşafaka İstasyonu, Eylülde Hacıosman İstasyonu, İstanbulluların hizmetinde olacak.

İstanbul'da 331 kilometre dere ıslahı yapan Belediye, Düzce-Melen suyunun Bakırköy ve Sarıyer'e ulaşmasını sağladı.

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, kentteki 71 iskeleyi yeniledi, 11 yeni iskele yaptı, 5 yeni hat açtı, 9 hattı rehabilite etti, İDO'yu 105 gemi, 82 iskele ve 33 hatta hizmet veren dünyanın en büyük araç ve yolcu taşıyan denizcilik şirketi haline getirdi.

2004 yılından bugüne, 48.6 kilometresi atıksu tüneli, 813 kilometresi atıksu toplayıcısı ve 2 bin 927 kilometresi atıksu şebekesi olmak üzere 3 bin 788.6 kilometre atıksu hattı inşa edildi.

İstanbul'un geleceğini planlamak amacıyla Metropolitan Planlama Merkezi kurularak 1/100.000 ölçekli İstanbul çevre düzeni planı tamamlandı ve uygulanmaya başlandı.

Kentteki 116 eser restore edildi ve 51 eserin restorasyonu devam ediyor.

15 sosyal tesiste 34 milyon 344 bin kişiye hizmet sunuldu, tarihi köşk ve kasırlarda 5 milyon 895 bin kişi ağırlandı.

35 bin 819 konut yapıldı. 34 Kadın ve Aile Sağlığı Merkezi, 5 görüntüleme merkezi açıldı. 45 bin öğrenciye karne hediyesi olarak 45 bin bisiklet verildi.

130 okula 130 kapalı spor salonu yapıldı. İSMEK'de 960 bin kişiye ücretsiz sanat ve meslek eğitimi kursu verildi. 18 milyon metrekarelik alan yeşillendirildi ve yeşil alan oranı yüzde 60 arttırıldı.

Kentte 2 yeni kongre merkezi, 5 yeni tiyatro, İslam Bilim ve Teknoloji Tarihi Müzesi açıldı. (AA)