İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Mesut Pektaş, Genel Sekreter Yardımcısı Mevlüt Vural, Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Rafet Bozdoğan ve basın danışmanı Ahmet Faruk Yanardağ, önceki gün Sabah'ı ziyaret ederek şehirle ilgili bilgiler verdi. Sabah binasındaki kahvaltılı toplantıya katılan Topbaş, Asya ve Avrupa yakasının karayolu sistemleri ve tünel haritaları üzerinde İstanbul trafiğinin çözümüne yönelik projeleri açıkladı. İstanbul'da trafik sorunun viyadük, metro ve tünellerle çözüleceğini ifade eden Başkan, "İstanbul'da sel bitti, kar olayı ile mücadelede başarılı olduk, şimdi sıra trafikte. İstanbul'un altına tünellerle gireceğiz. Trafik sorununun çözümü, viyadük ve tünel" diye konuştu.
Maliyeti 1.5 milyar dolar
Bazı tünellerin paralı olacağının altını çizen Kadir Topbaş, "Tüneller tamamlanınca, İstanbul trafiği büyük ölçüde rahatlayacak. 'Tünel yapmışken neden metro yapılmıyor?' deniyor. Oysa metro ile bunun standartları farklı. Metroda yüzde 2.5'tan fazla eğim, rantabl değil. Beşiktaş'tan Sarıyer'e kadar giden bir metro düşünüyoruz. Maliyeti 1.5 milyar dolar olan tünellerin toplam uzunluğu 63 kilometre olacak. Çift tünel dolayısıyla bu rakam 126 kilometreyi bulacak" dedi. Öte yandan metroların entegrasyonunun tamamlanması durumunda otobüslerin sadece metroları donatan sistemler olarak kalacağını ifade eden Topbaş, "Metro işini İstanbul'un kesesinden yapmak kolay iş değil, büyük para gerekiyor. İstanbul'da artan TIR potansiyelini taşıyacak bir köprüye ihtiyaç var" diye konuştu.
'Biz başardık'
"15 yıl önce İstanbul'da su yok derdik. Çöp rezaletleri konuşulurdu. Haliç kokuyor derdik. Şimdi hava temizlendi, su problemi yok, sel yok, kar yok" diyerek sözlerini sürdüren Topbaş, "Sorumluluğumuz 3.5 misli büyüdü. Buna rağmen başardık. Şu an 661 araçla kar mücadelesi yapıyoruz. Daha önce su baskınıyla ilgili 6 bin civarında ihbar alıyorduk, şimdi bu 200'lere düştü" dedi.SABAH YAZARLARI İLE TOPLANTI... İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, kurmaylarıyla SABAHı ziyaret ederek yaklaşık 2.5 saat süren bir toplantı yaptı. Mahmut Övür'ün "İstanbul'da kişi başına düşen yeşil alanı 7 metrekareye çıkaracağınızı söylüyorsunuz. Bunu nasıl yapacaksınız?" sorusu üzerine Topbaş "İstanbul'da kişi başına düşen yeşil alan miktarı 3.5-4 metrekare. Bunlar aktif alanlar. Halka kapalı yeşil alanlar var. Amacımız bunları aktif hale getirmek. Mangal konusunda da Avustralya'da gördüğümüz jetonla çalışan elektrikli barbeküleri getirmek istiyoruz."
Ataköylülere müjde
Ataköy'de TOKİ'nin konut yapmak amacıyla yeşil alanı yok ettiği şeklindeki iddialara karşın Topbaş, Ataköylüler'e bir müjde verdi. Topbaş, "Bakanlıklar maalesef kendi kaynaklarını arttırabilmek için bunları ranta çevirebiliyorlar. Büyükşehir Belediyesi olarak TOKİ'nin Ataköy'de satışını yaptığı iki büyük alanın iptalini istedik. Bu iki yeri geri alıyoruz. TOKİ ile görüştük. Biz belirli bir rakam ödeyerek bu alanları Büyükşehir'e alacağız ve oradaki yapılanmaya böylece mani olacağız" dedi.
'Meydana ihtiyaç var'
Topbaş, Hıncal Uluç'un "Karaköy, Eminönü Meydanı bitmiş durumda, Taksim Meydanı da otobüs durağı oldu. İstanbul'da hiç meydan olmayışı sizi rahatsız etmiyor mu?" şeklindeki sorusunu, "Beşiktaş'a meydan yapıyoruz. Beşiktaş, Üsküdar trafiğini yer altına alıyoruz. Tamamen meydan oluyorlar. Kartal ve Sirkeci de öyle. Aksaray'ı henüz çözemedik. Zaten meydanlardan demokrasi alanları diye bahsediyoruz. Çünkü insanlar tahammül güçlerini, hoşgörü ve sevgiyi orada geliştirirler. Her ilçede ihtiyaç var. Vatandaş, Taksim'e gelme ihtiyacı duymasın. Kendi ilçesindeki meydanda toplansın" şeklinde yanıtladı.
Katlı otoparklar
Topbaş, İstanbul'da 1 Şubat 2006'dan itibaren tek bilet uygulamasına geçileceğini, bu biletle toplu taşımayı kullanan vatandaşların yüzde 30 oranında tasarruf sağlayacağını vurguladı. Başkan sözlerini "Katlı otoparklar yapacağız. Elektronik sistemli otoparkçılığı 'Yap, işlet' olarak getireceğiz. Ada binalar bazında yerler belirleyip, istimlak edelim, Avrupa ayarında otopark işletmeciliği yapılsın diyoruz. Tarihi yarımadanın dışında yeraltı otoparkları yapmayı planlıyoruz" diyerek noktaladı.
'Tüneller üç yılda bitecek'
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Genel Sekreteri Mesut Pektaş, İstanbul'a yapılacak tünellerle ilgili şu bilgiyi verdi: "Kadıköy Moda Burnu'ndan girip, Yoğurtçu Parkı'nın oradan çıkacağız. Üsküdar Ahmediye Meydanı ile Paşalimanı arasında da bir tünel yapacağız. Kuzguncuk'ta İcadiye Caddesi giriş, Beylerbeyi çıkış noktası olacak. Avrupa Yakası'nda Şişhane-Tophane arasındaki tünel dışında Taşkışla'dan girip İplikçi kavşağından çıkacağız ve buradan tekrar girip, Piyalepaşa'nın oradan çıkacağız. Dolmabahçe'den ters istikamete doğru Fulya, Ortaköy ve Kuruçeşme ile bağlantı sağlayacağız. Ayrıca Bebek-İstinye arasında tünel olacak. Bir de Yıldız Üniversitesi'nden girip önce Levazım Sitesi'ne, sonra Armutlu'ya gidip, Hacıosman Bayırı ve Tarabya kavşağına bağlanacağız. Sarıyer'de stadyumun oradan girip, Çayırbaşı'na çıkacağız. Ayrıca Taksim ile Havaalanı bağlantısı sağlayacağız. Tüm bu tünel projelerini 3 yılda bitireceğiz."
'Nüfus artışına yeni formül'
Ulaşımdan Sorumlu Genel Sekreter Yardımcısı Rafet Bozdoğan, trafiği rahatlatmak için sürdürülen çalışmalarla ilgili olarak şunları söyledi: "Havaalanından Çobançeşme'ye devam eden yolu genişletiyoruz. Güneşli, İkitelli, Ambarlı, Tarabya ve Metris kavşaklarındaki çalışmalarımız sürüyor. Artan nüfusun 3 milyonu Boğazköy, Haraççı ve Arnavutköy bölgelerine, 2 milyonu ise Silivri ve çevresine yönlendirilecek. Buralarda yeni ulaşım aksları düşünüyoruz." Toplam 119 kilometrelik mevcut raylı sistem bulunduğunu belirten Bozdoğan, Kadıköy- Kartal arasındaki 22 kilometrelik metro inşaatına başlandığını, bunun Marmaray'la entegre olacağını söyledi. Taksim-Yenikapı inşaatının bitişiyle Yenikapı'nın bir transfer merkezi haline dönüşeceğini belirten Bozdoğan, Koç köprüsü hakkında ise, "Koç Köprüsü iki şerit. Orada bir aracın arızalanması, trafiği aksatıyor. Köprüyü genişletmeye çalışıyoruz" dedi.