Çevre Bakanı Osman Pepe'nin asbestli gemi Otapan'da bulunan asbest ve tehlike madde miktarı ile ilgili "gerçek" bilgiyi açıklaması için Hollanda'ya verdiği bir haftalık süre dün (22 Ağustos) bitti.
Tehlikeli Gemi Sökümünü Önleme Girişimi, Pepe'nin "Hollanda'dan cevap gelmezse Otopan geri gönderilecek" sözünü tutmasını beklediklerini açıkladılar.
"Hollanda AB standartlarına ve Basel Konvansiyonuna uymuyor"
Tehlikeli Gemi Sökümünü Önleme Girişimi dün İzmir'de yaptıkları basın açıklamasıyla Hollanda'yı Avrupa Birliği'nin (AB) en eski üyelerinden biri olmasına rağmen henüz AB standartlarına ve toksik atık ticaretini kesin bir şekilde yasaklayan Basel Konvansiyonu'na uymamakla eleştirdi.
"Hollanda, gemide bulunan asbest ve çeşitli tehlikeli maddeler konusunda yalan beyanat vererek, kendi zehirli maddelerini Türkiye'ye gönderirken, henüz AB üyesi olmayan Türkiye, AB standartlarına uygun davranmaya çalışıyor."
Hiçbir ülke Hollanda'nın işini yapmak zorunda değil
Girişim, Çeşme açıklarına kadar getirilen zehirli Otapan gemisinin kamuoyu ve sivil toplumun sürekli baskısını takiben Sahil Güvenlik gözetiminde dün Türkiye karasularından çıkarılarak uluslararası sularda demir attığı bilgisini verdi.
"Ancak Hollanda hükümeti henüz Otopan'ı geri almak üzere bir adım atmadı. AB üyesi bir ülkenin, AB standartlarına uygun davranmayarak hareket etmesi bir utançtır" diyen girişim bu konuda mücadele etmekte kararlı:
"Hollanda Hükümeti'nin gemiyi kabul etmesi konusunda Türkiye'ye baskı yapmasına izin vermeyeceğiz. Hollanda'yı resmi olarak Avrupa Komisyonu'na şikayet edeceğiz".
Asbest ve diğer zehirli atıkların araştırması pahalı ve uzmanlık gerektirdiğini söyleyen Girişim "Bu imkanlar Türkiye'de olmamakla birlikte, hiçbir ülke, zengin bir Avrupa Birliği ülkesi olan ve tüm bu imkanları elinde bulunduran Hollanda'nın işini yapmak zorunda değildir" dedi.
Hollanda gemiyi çağırmalı
Girişim Hollanda hükümetinin, ucuz işçilik nedeniyle Otopan'ı Türkiye'ye gönderdiğini itiraf ettiğini söylerken "Otopan'ı Türkiye'ye göndermeden önce yapmış olması gereken asbest ve tehlikeli madde araştırmasını gerçekleştirmek için, gemiyi biran önce geri çağırmalı" dedi.
Tehlikeli Gemi Sökümünü Önleme Girişimi bileşenleri şöyle:
Ege Çevre ve Kültür Platformu (EGEÇEP), Greenpeace, İnsan Hakları Derneği (İHD) İzmir Şubesi, Doğal ve Kültürel Çevre İçin Yaşam Girişimi, Liman, Tersane Gemi Yapım-Onarım İşçileri Sendikası (LİMTER-İŞ) İzmir Şubesi, Türkiye Petrol Kimya Lastik İşçileri Sendikası (Petrol-İş) Aliağa Şubesi, İzmir Tabip Odası, Türk Mimar ve Mühendisleri Odaları Birliği (TMMOB) Çevre Mühendisleri Odası İzmir Şubesi, Gemi Mühendisleri Odası İzmir Şubesi, Kimya Mühendisleri Odası Ege Şubesi, Ziraat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi, Elektrik Mühendisleri Odası İzmir Şubesi, Avrupa Gemi Söküm Platformu (European Platform On Shipdreaking), Bazel Eylem Ağı (Basel Action Network), Kuzey Denizi Kuruluşu (Northsea Foundation). (EZÖ/EÖ)
Basel Konvansiyonu: "Tehlikeli Atıkların Sınırötesi Taşınma ve Bertarafının Kontrolüne İlişkin Basel Sözleşmesi", diğer adıyla Basel Konvansiyonu, tehlikeli atıkların OECD ülkelerinden OECD ülkesi olmayan devletlere ihracatını yasaklamaktadır. Türkiye bir OECD ülkesi olduğundan ve bu uluslararası sözleşme Türkiye'yi daha gelişmiş devletlerin bir çöplüğü olmaktan koruyamayacağından, Çevre Bakanlığı 1995'te "Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği"ni hazırlamıştır.