Türkiye'nin sabırsızlıkla beklediği
Ankara-İstanbul hızlı treninin deneme sürüşleri,
Esenkent-Polatlı arasında başladı. Temmuz başında önce hızlı
trenin elektriği aldığı sistemin testleri yapıldı. Daha sonra trenin cer ve fren
mekanizmaları test edildi. Hızlı tren setinin değişik hızlarda duruş mesafesi
ölçüldü. Tüm bu testlerden elde edilen veriler standart değerlerle
kıyaslandı.
Deneme sürüşü için hızlı trene yolcuların ağırlığına
eşdeğer olarak her biri 80 kilogram ağırlığında toplam 417 kum torbası
yerleştirildi. Böylece hızlı trenin boş ve dolu olduğu farklı durumlara ilişkin
duruş mesafeleri ölçüldü. Saatte 60 kilometre hız ile başlatılan deneme
sürüşlerinde maksimum hız olan 250 kilometrenin yüzde 10 fazlası olan 275
kilometre hıza ulaşıldı. Esenkent-Polatlı arasındaki deneme sürüşlerinin
tamamlanmasının ardından sırasıyla Polatlı-Biçer ve Biçer-Hasanbey arasında
deneme sürüşleri yapılacak. Deneme sürüşlerinin yaklaşık 3 ay sürmesi
bekleniyor.
TCDD Genel Müdürlüğü, deneme sürüşlerinin ardından yıl
sonuna kadar hızlı trenle yolcu taşımacılığına başlamayı planlıyor. Hızlı tren
yolcu taşımacılığına başladığında Ankara-Eskişehir arası demiryolu ulaşımı 3
saatten 1 saat 10 dakikaya inecek.
Hızlı trenin
özellikleri
Türkiye'nin ilk hızlı treninin üretiminde son
teknolojiler kullanıldı. Saatte 250 kilometre hız yapabilen tren, 17.5 milyon
euroya mal oldu.
Dağıtılmış 8 motor tarafından çekilen tren, motor
arızalarından dolayı yolculuklarda herhangi bir aksamaya meydan
vermeyecek.
Trende, işletmeyi temsil eden kurumsal renkler olan
mavi ve kırmızı renkler yer alıyor. 6 setten oluşan vagonlar, business ve
ekonomi vagonları olarak ayrı ayrı dizayn edildi.
Business
vagonların oturma düzeni 2 artı 1 şeklinde, ekonomi vagonlar ise 2 artı 2 koltuk
şeklinde sağlandı. Tek seferde toplam 419 yolcuyu taşıyabilen trenin koltukları
55 business, 354 birinci sınıf, 2 özürlü, 8'i de kafeterya için monte
edildi.
Business bölümümdeki koltuklar deri, diğer bölümlerdeki
koltuklar ise kumaşla kaplandı. Business bölümündeki tüm koltukların arka
bölümlerine 4 ayrı kanaldan yayın yapılabilecek şekilde LCD ekran görsel yayın
sistemleri konuldu.
Taşınabilir bilgisayarlar için güç kaynağının
bulunduğu trende ortak kullanım için ayrıca LCD ekranlar tavanlara
yerleştirildi. Yolculukta maksimum konforun sağlanması amacıyla hızlı trenin ses
yalıtım düzeyi yükseltildi. Bu sayede dışarıdan düşük gürültü gelmesi
sağlandı.
Tünellerde ve karşılıklı tren geçişlerinde yolcuların
basınçtan etkilenmemesi için basınç dengeleme sistemi kuruldu. Bu sayede
yolcuların olası kulak rahatsızlıkları önlenecek.
Dijital
göstergelerle yolcuların bilgilendirildiği vagonda, çağrı butonları, vakumlu
tuvaletler bulunuyor.