Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü'nün (TCDD) İspanya'dan satın aldığı, saatte 250 kilometre hız yapabilen hızlı tren, Kapıkule'ye ulaştı. TCDD'nin, Ankara-İstanbul hızlı tren hattında kullanmak üzere İspanyol CAF firmasından satın aldığı iki hızlı tren setinden ilki, sabah saatlerinde Kapıkule Gar Sınır Kapısı'na geldi. Bulgaristan'ın Svilengrad Garı'ndan bir lokomotifle Kapıkule Gar Sınır Kapısı'na getirilen hızlı tren, TCDD'ye ait elektrikli lokomotife bağlandı. Hızlı trenin ön kısmı yıkanarak, gazetecilerin görüntü alması sağlandı.
Kapıkule Garı'nda hızlı trenin gelişinde hazır bulunan TCDD yetkilileri, trenin ülkeye sigorta şirketi tarafından getirildiğini ve henüz teslim alınmadığını belirterek, trenin içinden görüntü alınmasına müsaade etmediler.
Fransa'nın Handea kentine TIR'larla taşınan tren, buradan demiryoluna indirilerek İsviçre, Avusturya, Macaristan, Sırbistan ve Bulgaristan güzergahından Kapıkule Gar Sınır Kapısı'na geldi.
Kapıkule Garı'nda işlemleri tamamlanan Türkiye'nin ilk hızlı tren seti, Sirkeci istasyonuna hareket etti. Feribotla Haydarpaşa İstasyonu'na geçirilecek tren, demiryoluyla Ankara'ya götürülecek.
Hızlı tren seti, yapımı tamamlanan ancak elektrifikasyon ve üst yapı çalışmaları süren Ankara-Eskişehir hızlı tren hattında önce test sürüşlerinde kullanılacak.Hızlı tren seti, gelecek yılın ilk yarısından itibaren yolcu taşımaya başlayacak. Böylece Ankara-Eskişehir arası demiryolu ulaşımı 3 saatten 1 saat 10 dakikaya inecek.
TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman, Türkiye'nin ilk hızlı trenini, San Sebastian'da düzenlenen törenle 18 Kasım 2007 tarihinde teslim almıştı.
Hızlı trenin özellikleri
Türkiye'nin ilk hızlı treninin üretiminde son teknolojiler kullanıldı. Saatte 250 kilometre hız yapabilen tren, 17,5 milyon avroya mal oldu. Dağıtılmış 8 motor tarafından çekilen tren, motor arızalarından dolayı yolculuklarda herhangi bir aksamaya meydan vermeyecek. Trende, işletmeyi temsil eden kurumsal renkler olan mavi ve kırmızı renkler yer alıyor. 6 setten oluşan vagonlar, business ve ekonomi vagonları olarak ayrı ayrı dizayn edildi.
Business vagonların oturma düzeni 2 artı 1 şeklinde, ekonomi vagonlar ise 2 artı 2 koltuk şeklinde sağlandı. Tek seferde Toplam 419 yolcuyu taşıyabilen trenin koltukları 55 business, 354 birinci sınıf, 2 özürlü, 8'i de kafeterya için monte edildi. Business bölümümdeki koltuklar deri, diğer bölümlerdeki koltuklar ise kumaşla kaplandı. Business bölümündeki tüm koltukların arka bölümlerine 4 ayrı kanaldan yayın yapılabilecek şekilde LCD ekran görsel yayın sistemleri konuldu. Taşınabilir bilgisayarlar için güç kaynağının bulunduğu trende ortak kullanım için ayrıca LCD ekranlar tavanlara yerleştirildi.
Yolculukta maksimum konforun sağlanması amacıyla hızlı trenin ses yalıtım düzeyi yükseltildi. Bu sayede dışarıdan düşük gürültü gelmesi sağlandı. Tünellerde ve karşılıklı tren geçişlerinde yolcuların basınçtan etkilenmemesi için basınç dengeleme sistemi kuruldu. Bu sayede yolcuların olası kulak rahatsızlıkları önlenecek.Dijital göstergelerle yolcuların bilgilendirildiği vagonda, çağrı butonları, vakumlu tuvaletler bulunuyor.
''Hadise kaydedici'' konuldu
Hızlı tren, olası kazalara karşı maksimum güvenlik önlemleriyle donatıldı. Hız ve mesafe kontrolü için iki sinyal ekipmanı konulurken, olası kazalarda vagonların üst üste tırmanmalarını önleyen dizayn kullanıldı.Makinistlerin bulunduğu bölüm de dahil olmak üzere 16 kameranın yerleştirildiği trene, uçaklardakine benzer şekilde ''hadise kaydedici'' konuldu. 4 kamerayla trenin dışından da görüntü toplanacak.
Makinistlerin bayılması ya da ani ölümlere karşı treni durduran ''Totman'' cihazı konulurken, arızaları anında tespit edecek SICAS bilgisayarı monte edildi. Tren hareket ettikten sonra giriş kapılarını otomatik olarak kilitleyen sistem, kızaklama önleme sistemi, acil durum freni, arıza ve bilgi aktarımı için GPRS modülü, giriş kapılarında sıkışmayı önleyen engel tespit sistemi, yangın tespit sistemi, trendeki diğer donanımlar arasında yer alıyor.