Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nda (TCDD) çalışan üç uzman tarafından hazırlanan bildiride, "Ankara-İstanbul Hızlı Demiryolu Projesi her noktası ile ölü doğmuş ve her noktasında zafiyetler taşıyan bir proje kimliği göstermektedir" denildi. Projeye onay verdirilmesi için başlangıçta 1.5 milyon olarak belirlenen yolcu sayısının AKP döneminde 9.5 milyon kişiye çıkartıldığı belirtilen bildiride "Hızlı tren projesi, açıklanan amaçların çok uzağında bir yerdedir" tespiti yapıldı.
TCDD Araştırma, Planlama ve Koordinasyon Dairesi'nden İshak Kocabıyık, N. Şamil Şirvan ve Ömer Çelik tarafından "7. Ulaştırma Kongresi" nde sunulan "Raylı Taşımacılıkta Yeni Yönelim: Hızlı Tren" bildirisinde, Pamukova'da 40 kişinin ölümüyle sonuçlanan Ankara-İstanbul Sürat Hattı çalışmaları ile ilgili "Hız uğruna bilimsel olmayan yöntemlerin kullanılmasıyla meydana gelen kazaların maliyetinin hiçbir şeyle ölçülemeyeceği açıktır" denildi. Bildiride, "projenin taşıdığı önemli aksaklıklar" şöyle sıralandı:
- 2010 yılı için belirlenen 1.5 milyon kişilik yolcu sayısı 2005 etüdünde yaklaşık 9.5 milyona çıkmıştır. Bunun anlamı, demiryolu ile günde 25 bin yolcu taşınacağıdır, ki bu durum tam doluluk oranında karşılıklı olarak 22 dakikada bir tren işletilebilmesi ile mümkün olabilmektedir.
- Ancak; yatırım miktarı 237.7 milyon dolardan 1 milyar 433 milyon Avro'ya yükseltilen projenin "fizibl" (yapılabilir) çıkması için bu da yeterli olmamış, hesaplamalarda kullanılan bilet ücreti de 4.4 YTL'den 30 Avro'ya çıkartılmıştır.
- Çok yoğun olan Gebze-Haydarpaşa arası yapılması gerekenler ve maliyetler proje kapsamı dışında tutulmuştur.
'Dizel lokomotif uygulaması dünyada ilk'
- Yapılan hız arttırımları inşaatın teknik kalitesini de sorgulanır hale getirmiştir.
- Yol altyapısındaki dolgular yeterince test edilmeden hızla üstyapı serilmeye başlanmıştır.
- Hattın bir kısmının elektrifikasyonu yapılmamıştır. Bu bölümlerde deneme trenini dizel lokomotifler çekmektedir. Böyle bir deneme seferi, dünya demiryolu tarihinde ilktir.