Milliyet'in haberine göre, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT) hattının açılışıyla birlikte işletmede olan YHT hattı uzunluğu 1420 kilometreye ulaşacak.
Türkiye ilk kez 13 Mart 2009 tarihinde Ankara-Eskişehir hattının açılmasıyla Yüksek Hızlı Trenle (YHT) tanıştı. Türkiye'nin ikinci yüksek hızlı demiryolu hattı ise 2011'de hizmet vermeye başladı. Eskişehir-Konya YHT hattı ise 23 Mart 2013'de hizmete açıldı. YHT'ler hizmete girdiği günden itibaren vatandaşlardan büyük ilgi gördü. Bugüne kadar YHT'lerle taşınan yolcu sayısı 15 milyonu aştı.
Tamamlanan ve yapımı devam eden yüksek hızlı ve hızlı demiryolu projeleriyle kentler arasında günü birlik seyahatin yapılabilir olması ve kentlerin adeta birbirlerinin banliyösü haline gelmesi hedefleniyor.
Bu kapsamda Ankara-Sivas arasındaki 405 kilometrelik mesafede demiryoluyla seyahat süresini 10 saatten 2 saate, İstanbul-Sivas arası seyahat süresini de 5 saate düşürecek olan Ankara-Sivas YHT Projesi'nin inşası devam ediyor.
Bursa-Ankara ve Bursa-İstanbul arasındaki seyahati 2 saat 15 dakikaya düşürecek 105 kilometrelik Bursa-Bilecik-Ankara Hızlı Demiryolu Projesi kapsamında ise hattın 75 kilometrelik Bursa-Yenişehir kesiminin altyapı inşası yapılıyor, 30 kilometrelik Yenişehir-Bilecik kesiminin inşasına ise bu yıl başlanacak.
Türkiye'nin en büyük 3 şehrinden ikisini buluşturacak 624 kilometrelik Ankara-İzmir YHT Projesi ise 3 kesim halinde projelendirildi.
Ankara (Polatlı) - Afyonkarahisar kesiminde altyapı yapım çalışmaları devam ediyor. Afyonkarahisar-Uşak (Eşme) kesiminin ise bu yıl yapım ihalesine çıkılacak. Eşme-Salihli, Salihli-Manisa, Manisa- İzmir (Menemen) kesiminin proje çalışmaları devam ediyor. Proje tamamlandığında Ankara-İzmir arasında demiryolu ile seyahat süresi 14 saatten 3 saat 30 dakikaya düşecek.
Yüksek hızlı tren projelerinin yanı sıra hızlı tren projeleri de tüm hızla sürüyor. Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Projesinin ilk etabının yapım ihalesi gerçekleştirildi.
Konya-Karaman-Ulukışla-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren Projesinde Konya-Karaman ve Adana-Gaziantep arasında inşaat çalışmaları, diğer bölümlerde ise yapım ihale çalışmaları devam ediyor.
Bilecik- Bursa, Ankara-İzmir, Ankara-Sivas yüksek hızlı demiryolu ve Konya-Karaman, Sivas-Erzincan hızlı demiryolu hatlarıyla kısa vadede ülke nüfusunun yarısına yakınının yaşadığı 17 il yüksek hızlı demiryolu ağı ile birbirine bağlanacak.
Hazine Garantisi geliyor
Öte yandan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın 2014 - 2018 yılları yatırım programında yer alan büyük projeleri Hazine garantisi altına alınıyor. Yasada yapılacak değişiklik ile hızlı tren projelerinin dış finansmanı Hazine tarafından sağlanıyor.
Böylece TCDD yerine Hazine borçlanmış olacak. Ak Parti milletvekillerinin imzasıyla salı günü Meclis Başkanlığı'na sunulan “Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”nde, TCDD'nin hızlı tren projenin finansmanıyla ilgili hükümde yer almıştı.