Hızlı Tren Hatları Türkiye'yi Saracak



Milliyet'in haberine göre, Ankara-İstanbul Yüksek Hızlı Tren (YHT)  hattının açılışıyla birlikte işletmede olan YHT hattı uzunluğu 1420 kilometreye  ulaşacak.

Türkiye ilk kez 13 Mart 2009 tarihinde Ankara-Eskişehir hattının açılmasıyla Yüksek Hızlı Trenle (YHT) tanıştı. Türkiye'nin ikinci yüksek hızlı demiryolu hattı ise 2011'de hizmet vermeye başladı. Eskişehir-Konya YHT hattı ise 23 Mart 2013'de hizmete açıldı. YHT'ler hizmete girdiği günden itibaren vatandaşlardan büyük ilgi  gördü. Bugüne kadar YHT'lerle taşınan yolcu sayısı 15 milyonu aştı.

Tamamlanan ve yapımı devam eden yüksek hızlı ve hızlı demiryolu  projeleriyle kentler  arasında günü birlik seyahatin yapılabilir olması ve kentlerin adeta  birbirlerinin banliyösü haline gelmesi hedefleniyor.

Bu kapsamda Ankara-Sivas arasındaki 405 kilometrelik mesafede  demiryoluyla seyahat süresini 10 saatten 2 saate, İstanbul-Sivas arası seyahat  süresini de 5 saate düşürecek olan Ankara-Sivas YHT Projesi'nin inşası devam  ediyor.

Bursa-Ankara ve Bursa-İstanbul arasındaki seyahati 2 saat 15 dakikaya  düşürecek 105 kilometrelik Bursa-Bilecik-Ankara Hızlı Demiryolu Projesi  kapsamında ise hattın 75 kilometrelik Bursa-Yenişehir kesiminin altyapı inşası  yapılıyor, 30 kilometrelik Yenişehir-Bilecik kesiminin inşasına ise bu yıl  başlanacak.

Türkiye'nin en büyük 3 şehrinden ikisini buluşturacak 624 kilometrelik  Ankara-İzmir YHT Projesi ise 3 kesim halinde projelendirildi.

Ankara (Polatlı) -  Afyonkarahisar kesiminde altyapı yapım çalışmaları devam ediyor.  Afyonkarahisar-Uşak (Eşme) kesiminin ise bu yıl yapım ihalesine çıkılacak.  Eşme-Salihli, Salihli-Manisa, Manisa- İzmir (Menemen) kesiminin proje çalışmaları  devam ediyor. Proje tamamlandığında Ankara-İzmir arasında demiryolu ile seyahat  süresi 14 saatten 3 saat 30 dakikaya düşecek.

Yüksek hızlı tren projelerinin yanı sıra hızlı tren projeleri de tüm  hızla sürüyor. Sivas-Erzincan Hızlı Demiryolu Projesinin ilk etabının yapım  ihalesi gerçekleştirildi.

Konya-Karaman-Ulukışla-Mersin-Adana-Osmaniye-Gaziantep Hızlı Tren  Projesinde Konya-Karaman ve Adana-Gaziantep arasında inşaat çalışmaları, diğer  bölümlerde ise yapım ihale çalışmaları devam ediyor.

Bilecik- Bursa, Ankara-İzmir, Ankara-Sivas yüksek hızlı demiryolu ve  Konya-Karaman, Sivas-Erzincan hızlı demiryolu hatlarıyla kısa vadede ülke  nüfusunun yarısına yakınının yaşadığı 17 il yüksek hızlı demiryolu ağı ile   birbirine bağlanacak.

Hazine Garantisi geliyor

Öte yandan Türkiye Cumhuriyeti Devlet Demiryolları'nın 2014 - 2018 yılları yatırım programında yer alan büyük projeleri Hazine garantisi altına alınıyor. Yasada yapılacak değişiklik ile hızlı tren projelerinin dış finansmanı Hazine tarafından sağlanıyor. 

Böylece TCDD yerine Hazine borçlanmış olacak. Ak Parti milletvekillerinin imzasıyla salı günü Meclis Başkanlığı'na sunulan “Bazı Kamu Alacaklarının Yeniden Yapılandırılması İle Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi”nde, TCDD'nin hızlı tren projenin finansmanıyla ilgili hükümde yer almıştı.