Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası
Genel Başkanı Yunus Akıl, TCDD Genel Müdürü Süleyman Karaman'ın hat üzerindeki 2
milimetre sapmaların vahim bir durum oluşturmayacağı yönündeki açıklamalarına
tepki gösterdi. Akıl, "Ölçümlere ilişkin kastedilen sapma,
ray üst kotundaki 2 milimetrelik bir sapma ise bunun nelere yol açacağını
düşünmek bile istemiyorum. Dua edelim de bu sapma noktasal değil bölgesel olsun"
dedi.
Geçtiğimiz Mart ayında Ankara- Eskişehir arasında seferlere
başlayan hızlı trenin geçtiği hat üzerinde bozulmalar olduğuna ilişkin
tartışmalar sürüyor. İstanbul'a kadar uzanması beklenen ve Ankara arasındaki
mesafeyi 3 saate kadar indirmesi planlanan yüksek hızlı tren hattında bazı
bozulmalar olduğu yönünde çıkan basın organlarında çıkan haberler üzerine TCDD
Genel Müdürü Süleyman Karaman, TCDD’nin internet sitesinden yaptığı açıklamada,
yolda yer alan deformasyonların tamamen teknik bir tesbit olduğunu belirterek,
"Anlamı ise hat üzerinde noktasal (Artı 2 veya eksi 2 milimetre) değerleri
arasındaki sapmaları ifade etmektedir. Bu sapmalar bakım değerleri olup müsaade
edilen sapma değerleri içindedir ve lokal tamiratlarla giderilmektedir"
ifadesine yer vermişti.
TCDD Genel Müdürü Karaman'ın açıklamaları üzerine Birleşik
Taşımacılık Çalışanları Sendikası Genel Başkanı Yunus Akıl, konunun önemine
dikkat çekti. Akıl, şunları söyledi: "Yolda yer yer deformasyonlar oluştuğu
şeklindeki ibaresi, tamamen teknik bir tespit olup, anlamı ise hat üzerinde
noktasal (Artı 2 veya eksi 2 milimetre) değerleri arasındaki sapmaları ifade
etmektedir şeklindeki açıklamayı ise anlamak mümkün değil. Sizin de bildiğiniz
gibi demiryolu hattının bir çok noktasında güvenlik açısından bir çok uyulması
gereken değer vardır. Rayların arasındaki açıklıktan, rayların seviye farkına,
doğrultu sapmalarından, traverslerin yerleşimine onlarcası. Açıklamada (Artı 2
veya eksi 2 milimetre) denirken, sanırım (deformasyonla birlikte kullanıldığı
için) alt yapıdaki deformasyon nedeniyle ray seviyesinde meydana gelen sapma
kastedilmektedir. Eğer kastedilen bu ise noktasal olarak ray üst kotunda meydana
gelecek 2 milimetrelik bir sapmanın nelere yol açacağını düşünmek bile
istemiyorum. Yani o hızla giden bir trenin 2 milimetrelik bir boşluğa düşmesi
halinde raya gelecek kuvvetlerde nasıl bir artış olacağını bunun darbesel bir
etki yaratacağını, trenin sıçramasına, ray kırılmasına neden olabileceğini. Bu
nedenle dua edelim ki bu sapma noktasal değil bölgesel olsun."
Geçici kabulden 1 yıl sonra ticari işletmeye
açılmalıydı
Yunus Akıl, demiryolunun geçici kabulünün 5 Mart'ta yapılıp bir
hafta sonra yanı 13 Mart'ta ticari işletmeye açılmasına da anlam veremediğini
söyledi. Akıl, "Hattın yüklenicisi buna nasıl izin verebilmiştir? Oysa genel
uygulama geçici kabul sonrası deneme sürüşlerine başlanması ve düşünülen işletme
şartları altında hattın davranışları gözlenmesidir. Ancak; böylelikle, olası
aksaklıklar yine yüklenicisi tarafından giderilebilir ki bu süre de genel olarak
bir yıldır. 16 Nisan 2009 tarihinde NTV’de yaptığınız açıklamada hattın kesin
kabulünün de yapıldığını söylediniz, umarım bunu ben yanlış anlamışımdır. Yanlış
anlamadıysam ve 5 Mart 2009’da geçici kabulü yapılmış olan bir hattın bu kadar
kısa sürede kesin kabulü yapılmış ise lütfen bu konuyu da uzmanlarınıza bir kez
daha gözden geçirtin" dedi.
Aksolemetre ile yaptığınız ölçüm, raydaki bozulma
değerlerini vermez
Eleştirilerini sürdüren Yunus Akıl, "Trenlerin üzerinde ivme
ölçerler (aksolemetre) olduğu söylenmektedir. Bunlar Kurum açısından ne ifade
ediyor bilmiyorum. Ancak; benim bildiğim kadarı ile bu ivme ölçerler; sadece,
trenin hat üzerindeki hareketi sırasında tren gövdesine takılmışsa tren
gövdesinde, bojisine takılmışsa bojisindeki yalpalama nedeniyle oluşan ivmeleri
verir. Uzmanlar bu ivmelerin durumuna bağlı olarak hatta bozulma olup olmadığını
tespit ediyorlardır. Ancak bu ivme ölçerlerin bozulmanın niteliği hakkında bir
bilgi vermesi yani ray açıklığı, raydaki burulma vb. onlarca değer hakkında bu
ivme ölçerlerle bilgi alınması mümkün değildir. İvme ölçerlerden alınan
değerlere göre bir bakım programı oluşturulmuşsa lütfen bunu da gözden geçirin"
diye konuştu.
Öğretim görevlilerinin YHT ile ilgili raporlarını
paylaşmadınız
Yunus AKIL, hızlı tren hattında görev yapmış üniversite öğretim
görevlilerinin hızlı trene ilişkin uzmanlıklarını, inceledikleri konuları ve
tuttukları raporların defalarca talep etmelerine karşın kendileriyle
paylaşılmamasına de tepki gösterdi. Akıl, "Tıpkı bunun gibi, hızlı treni
sertifike eden TÜV-SÜD Firmasının raporları ve sertifikasyona ilişkin Firmanın
verdiği belge de bizimle paylaşılmadı. Esenkent-Hasanbey arasında altyapı
kontrol hizmetlerini yürüten Mescioğlu firmasının; işlerin kesin kabul aşamasına
geldiğine ilişkin raporlarını da bizimle paylaşmadınız"
dedi.