Alsancak-Menderes arasındaki bölümü geçtiğimiz günlerde
açılan ve ilk etapta Torbalı'ya uzayacak olan
Aliağa-Menderes Hızlı Tren Projesi'nin tarihi mirasıyla dünyaca
ünlü olan Selçuk ve Bergama'yı birbirine
bağlaması için harekete geçildi. Bu yöndeki öneriyi dile getiren Ege Ekonomiyi
Güçlendirme Vakfı (EGEV) Başkanı Yılmaz Temizocak, hattın bu
şekilde uzatılması durumunda Selçuk'taki Efes ve Meryamana ile Bergama'daki
Akropol ve Asklepion gibi dünyaca ünlü kültür hazinelerinin birbirine
bağlanacağını belirterek, "Kruvaziyer gemilerle gelen turistler de bu yolla hem
Bergama'ya hem de Efes'e gidebilir. Bunu hayal etmek bile heyecanlandırıyor"
dedi. Temizocak'ın bu önerisine Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'dan destek
geldi. Öneriyi kendisine aktaran Yeni Asır'a açıklama yapan Yıldırım, "İzmir'in
menfaatine olacak bir proje varsa rahatlıkla yapabilirler. Biz İZBAN'a açık çek
verdik" diye konuştu. Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu da, "Hafif raylı
sistemi Bergama ve Selçuk'a uzatmayı planlıyoruz" dedi.
Büyük düşünelim
İzmir Büyükşehir Belediyesi ve TCDD, hattı Menderes'ten Torbalı'ya kadar 32
kilometre daha uzatma kararı alıp bunu uygulamaya koyma aşamasına geldi. TCDD
yetkilileri, Menderes ile Torbalı arasında kalan ve yaklaşık 55 milyon liraya
mal olacak ilave bölümle ilgili ihale aşamasına gelindiğini belirtti. Ancak
EGEV, İzmir'in turizmde patlama yapması için hattın hem kuzeyden, hem de
güneyden uzatılması gerektiğini dile getirdi. Aliağa-Menderes Hafif Raylı
Sistemi'nin güneyde Selçuk, kuzeyde de Bergama'ya kadar uzatılması durumunda iki
kültür hazinesi kenti buluşturması nedeniyle dünyaca ün yapacağını dile getiren
Temizocak, bu projeye öncelik verilmesi gerektiğini söyledi.
Planlarda var
Kocaoğlu, güney hattında yolculu seferlerin başladığı ve tamamı Ekim sonunda
hizmete girecek olan Aliağa-Menderes raylı sistem hattının güneyde Efes'e,
kuzeyde ise Bergama'ya kadar uzatılmasını planladıklarını açıkladı. Kocaoğlu,
"Bunu yapalımki, İzmir'e gelen turistler, hızlı, güvenli ve konforlu bir şekilde
Bergama'ya ve Efes'e gidip tarihi yerleri gezebilsin" diye konuştu. TCDD
yetkilileri ile mevcut Aliağa-Menderes hattının Torbalı'ya kadar uzatılması
konusunda mutabık kaldıklarını belirten Kocaoğlu, "Hedefimiz bu hattı
Menderes'ten Efes'e ve Aliağa'dan da Bergama'ya uzatabilmek. Bunu
gerçekleştirelimki, İzmir'e, Konak'a, Alsancak'a, limana, havaalanına gelen
yerli veya yabancı turistler, metro ya da raylı sisteme bindiğinde hızlı,
güvenli ve konforlu bir şekilde Bergama'ya, Efes'e gidip tarihi yerleri
gezebilsin. Çevre dostu raylarla şehir ve ilçe merkezlerine gürültüsüz,
dumansız, konforlu ulaşım sunan. Kıyı şeridi boyunca tramvay keyfini yaşayan,
Bergama'dan Selçuk'a tren hatlarının yer aldığı bir kent için elimizden gelen
çabayı harcıyoruz" diye konuştu.
Toplam 195 kilometre
Mevcut uzunluğu 80 kilometre olan Aliağa-Menderes Hattı, 32 kilometrelik
Torbalı bağlantısının ardından 112 kilometreye ulaşacak. EGEV'in önerisi hayata
geçerse hat, Torbalı'dan Selçuk'a 28 kilometre, Aliağa'dan Bergama'ya ise 55
kilometre daha uzatılacak. Böylece hattın toplam uzunluğu 195 kilometreye
ulaşacak. İZBAN tarafından yapılacak Aliağa ile Bergama bağlantısının yaklaşık
80-100 milyon liraya; Torbalı-Selçuk arasının ise 50-60 milyon liraya mal
olacağı tahmin ediliyor.
Asıl öncelik kentin menfaati
Aliağa-Menderes Hafif Raylı Sistem Projesi'nin kuzeye ve güneye uzaması için
İzmirlilerin talepleri olduğunu söyleyen Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım,
konuyla ilgili olarak Yeni Asır'a açıklama yaptı. Yıldırım, "Biz 80 kilometrelik
hattı yaptık ve yarısı TCDD'ye, yarısı da Büyükşehir Belediyesi'ne ait olan
İZBAN şirketine işletmesi için teslim ettik. Bundan sonra yapılacak her türlü
ilave ve yenileme işlemini bu şirket gerçekleştirecek. İzmir'in menfaatine
olacak bir proje varsa rahatlıkla yapabilirler. Biz İZBAN'a açık çek verdik"
dedi.