Heyelan Bölgesine Yapılan Evler, Türkiye'nin En Büyük Limanının Nefesini Kesti



Ambarlı’da 13 milyar dolarlık iş hacmi olan Türkiye’nin en büyük, dünyanın 69’uncu büyük limanı, heyelan bölgesine yapılan evlerin arasında sıkışıp kaldı. Dünyanın en riskli heyelan platformlarından biri olmasına rağmen bu bölgenin hızla imara açılması, limana kamyon ve TIR’ların giriş çıkışını durma noktasına getirdi.

Türkiye’nin en büyük, dünyanın ise 69’uncu en büyük limanı olan Ambarlı’da trajikomik bir hikaye yaşanıyor. Toplam yatırım değeri 1.3 milyar dolar olan ve 7 ayrı birimden oluşan Ambarlı Limanı evlerin arasında adeta nefessiz kaldı. Yerleşim birimleri, Ambarlı Limanı’nın yolunu kullanınca, TIR ve kamyon trafiği büyük ölçüde yavaşladı. Büyük kamyon ve TIR’ların yol kullanımına kısıtlar getirildi.

Ambarlı Limanı’nı oluşturan 7 birim tarafından kurulan Altaş Ambarlı Liman Tesisleri Ticaret A.Ş.’nin Yönetim Kurulu Başkanı Altan Köseoğlu, yerleşim bölgesi olmadan önce günde 2 defa yükleme boşaltma yapabilen bir TIR’ın artık 2 günde bir yükleme boşaltma yapabildiğini bunun da navlun fiyatlarını etkilediğini söyledi. "Liman olarak ben para kazanmaya devam ediyorum. Ancak önemli olan burayı efektif çalıştırabilmek. Zararı ihracatçılar ve ithalatçılar görüyor. Artan maliyetler de nihai tüketiciye yansıyor" dedi.

Siteler baskı yaptı

Köseoğlu, nakliye trafiğinin yavaşlaması yüzünden 65 dolar olan bir konteynerin tahliye ücretinin 110 dolara çıktığına dikkat çekti. Yakuplu yerleşim bölgesi olmadan önce burada kendilerinin bulunduğunu kaydeden Köseoğlu, şöyle devam etti: "Bize burası gösterildiği zaman heyelan bölgesi olduğuna dikkat çekilmiş ve yerleşim olamayacağı öngörüsünde bulunulmuştu. Ancak yıllar geçti, dünyanın en tehlikeli heyelan bölgelerinden biri olmasına rağmen bölge imara açıldı. 5 binlik planda limanın üstünden de bir yol geçiyordu. Ancak buradaki sitelerin baskısı ile yol projesi plandan geçen sene çıkarıldı. Şimdi binlik plandan da çıkarmaya çalışıyorlar. Biz bu yol yapılmazsa nefessiz kalacağız. Türkiye’nin en önemli giriş-çıkış kapısı her geçen gün daralıyor."

Köseoğlu, yol ne kadar daralırsa işlerin uzayacağını, işin uzamasının ise nakliye ücretinde artış anlamına geleceğini belirtti. Köseoğlu, yerel yönetim ve Büyükşehir Belediyesi’nden nakliye için park yeri gösterilmesini istediklerini, ayrıca daha önce proje kapsamında olan üst bağlantı yolunun açılmasına izin verilmesi gerektiğini vurguladı.

1987’de böyleydi

Ambarlı Limanı için kuruluş çalışmaları 1987’de başladı. O tarihte bölge tek bir çivinin çakılmadığı bakir bir alandı. Zira bölge dünyanın en tehlikeli 6 heyelan bölgesinden biri olarak tespit edilmişti. Liman yatırımı yapıldı. Ancak arsa spekülasyonu artıp, İstanbul Silivri’ye doğru genişleyince heyelan bölgesi olduğuna bakılmaksızın bölge imara açıldı. Ambarlı Limanı da yerleşim birimlerinin arasında kaldı.

Değeri 1.3 milyar dolar

AmbarlıI Limanı 7 terminalden oluşuyor. En sağda denize doğru 3 uzun iskelesi olan terminal Kumport Limanı. Bu limanı bir süre önce Fiba-Turkon ortaklığı 255 milyon dolara satın aldı. Hemen yanında Akçansa’nın limanı var. İçtaş, Arkas ve Set Çimento’ya ait terminaller onu izliyor. Denize doğru kalın bir L yapan terminal yine Arkas’a ait. Arkas burayı Soyak’tan satın almıştı. Son terminal ise Total’e ait.

Bölgedeki evleri ayakta tutuyoruz

Altan Köseoğlu, her yıl 300 bin doların üzerinde para harcayarak heyelan hareketlerini takip ettiklerini söyledi. Alt bölgede 22 metrede heyelan olduğunu belirten Köseoğlu, limanın üst tarafa kurulan evlere topuk vazifesi gördüğünü ve kaymayı da önlediğine dikkat çekti. Köseoğlu, "İhlas Marmara Evleri marina manzaralı diye satıldı. O marina değil bizim limandı. Sörf yapanların maket resmini koyarak pazarlama yaptılar. O evler bugün ayakta duruyorsa bizim liman sayesinde duruyor" diye konuştu.