Herkes için Kent, Herkes için Planlama: Akıllıca, Adaletle, Yeniden



Günümüzde, kentsel mekanın yaşanabilir ve paylaşılabilir bir toplumsal tüketim ve üretim alanı olması yanında bir birikim aracı olması durumu, ciddi bir gerilimi ortaya çıkarıyor. Bu gerilim, kapitalist kentin oluşumundan başlayarak her dönemde mevcut olmakla birlikte, neoliberal kent politikalarının egemenliğinin arttığı 1990’lar sonrası dönemde; 'değişim değeri' üzerinden yeniden yapılanan kent mekanında giderek daha belirleyici oldu. Devlet ve planlama kurumları ise bu süreçte, pazarın düzenleyicisi olmaktan öte; kapitalist pazarı yönlendiren ve karlılığı artıran temel aktörler olmaya yöneldi.

Küresel kapitalizmin geldiği noktada, özellikle gelişmiş batı ülkelerinde, kentlerin üretimden çok tüketimin örgütlendiği yerlere dönüşmesi, hizmet sektörlerinin ve gayrimenkul piyasalarının gelişmesi sonucunda yapılı çevrenin yeni ihtiyaçlara göre yeniden yapılandırılması, kentsel rantların arttırılması ve yeniden paylaşılması önem kazandı. Geç kapitalistleşmiş/sanayileşmiş ülke kentlerinde ise iki paralel süreç bir arada yaşanıyor: hem küresel üretimin mekanları, hem de tüketimin örgütlendiği mekanlar olan bu kentlerde, rant potansiyeli yüksek bölgeler kentsel projeler yoluyla ve büyük parçalar halinde dönüştürülürken, bir yandan da yoksulluk ve dışlanmanın mekansal boyutlarının açıkça ortaya çıktığı ve kentsel rantların bölüşülmesinin artık çok daha eşitsiz koşullarda gerçekleştiği gözleniyor.

Homojen ve monoton olduğu için eleştirilen, planlı modern kentler; yeniden yapılanma sürecinde artık kent planlarından çok, pazar mekanizması, ödeme gücü ve müşterinin talebi üzerinden şekilleniyor. Böyle bir gelişim, planlanmanın etkinliğini zayıflatırken, bir yandan da kent mekanında sınıfsal ayrışmaları yeniden biçimlendiriyor, homojenleşen ve güvenlik kaygılarıyla oluşan kentsel mekanların ortaya çıkmasına yol açıyor. Bu süreçte kentin belleğini ve kimliğini oluşturan tarihsel ve doğal mekanlar zamanla yok oluyor ve koruma kavramı ile alt açılımları (kurum ve aktör yapıları) bu süreci kimi zaman kolaylaştıran birer araç niteliği kazanıyor. Böyle bir gelişme modeli sonucu, kentlerin geleceğini etkileyecek yaşamsal kararlar da yine bu kar mantığı içinde veriliyor. Kentlerin çevresindeki doğal kaynakların yok olması, orman alanlarının ve su havzaların yerleşime açılması, kıyı alanlarında doğal dengenin bozulması, aşırı betonlaşmanın getirdiği ekolojik sorunlar ve karayollarına dayalı ulaşım modellerinin hız kesmeden devam etmesi; kentlerin geleceğine yönelik önemli tehditleri işaret ediyor.

Bu yeni kentleşme biçimi ve planlamaya konu olan kentsel gelişmeler, çok farklı konuların eleştirel bir biçimde ele alınmasının da yolunu açıyor. Kentsel ayrışma ve dışlanmanın yeni biçimleri 'kent hakkı' bağlamında ve etik düzlemde tartışılırken kadınlar, engelliler, yaşlılar, çocuklar gibi daha savunmasız kesimlerin kentlerde karşılaştıkları zorluklar gündeme taşınıyor ve kentlerde yaşayan bütün kesimlerin söz hakkının olabildiği, katılımcı bir planlama modeli arayışı sürüyor. Bunun yanında, bilimin ve akılcı öngörülerin yerini giderek bürokrasinin ve siyasi aktörlerin baskın geldiği bir yapıya bırakıyor olması, kamusal alan ve hizmetlerin adil olmayan dağılımını ve kullanım ayrıcalıklarını doğuruyor; planlama ve kent düzleminde 'adalet' arayışını gündeme getiriyor.

Öte yandan, günümüz teknolojisi ve güncel üretim - uygulama tekniklerinin sağladığı kolaylıklar, dünyadaki sürdürülebilir yaşam dengelerini bozan başlıca ölçek olan kentlerde 'akıllı' plan ve projelerin kar amaçlı yatırımlardan daha öncelikli olduğunu ortaya koyuyor. Geçmişte çözülemeyen ve bugün üzerine yeni sorun başlıklarının eklendiği meslek alanına dair yeni yaklaşımlar ve çözüm önerilerinin 'yeniden' düşünülmesi ve bir adım öteye taşıması gerekiyor. Bu nedenlerle 7. Şehircilik Kongresi ’nin başlığı  'Herkes için Kent, Herkes için Planlama: Akıllıca, Adaletle, Yeniden' olarak belirlendi ve birlikte planlamanın koşullarının nasıl oluşturulacağı, planlama paradigmasındaki dönüşümün pratikte nasıl gerçekleşeceği konularının tartışılması amaçlandı. Bu amaçlar doğrultusunda aşağıdaki başlıklar altında bildiri sunumları bekleniyor:

Adalet:
Akıllı:
Yeniden:
Bildiri Özetlerinin Teslimi

'Herkes için Kent, Herkes için Planlama: Akıllıca, Adaletle, Yeniden' üst başlığının objektif bir bakış açısı ile tartışıldığı bir ortam oluşturmayı hedefleyen Kongrede, verilen başlıklarda tartışmaların çeşitlenmesi amacı ile başta şehir plancıları olmak üzere, kentsel sorunlar üzerine düşünen uzmanların bildiri sunması bekleniyor.

Kongreye yazılı bildirilerin yanı sıra, poster bildiriler ile katılmak da mümkün olacak. Poster bildiriler, etkinliğin amacına uygun sunumlardan seçilecek. Kongrede ayrıca tema ile ilgili çalışmaları ve uygulamaları olan yurtiçinden ve yurtdışından bilim insanları ile çeşitli kurum, platform ve derneğin çağrılı olarak katılımları da sağlanacak.

Bildiri sunmak isteyenlerin 500 kelimeyi geçmeyecek şekilde hazırlanmış bildiri özetlerini ve poster önerilerini, 30 Haziran 2011 tarihine kadar belirtilen iletişim adresinde posta, faks ve tercihen elektronik posta yoluyla iletmeleri bekleniyor.

Sunulacak bildirinin amaç, yöntem ve beklenen sonuçlarını içeren bir özeti şeklindeki bildiri özetleri, 3 ayrı Bilim Kuruluna dağıtılacak ve Bilim Kurullarınca yapılacak değerlendirmeler, 30 Temmuz 2011 tarihinde bildiri sahiplerine bildirilecek. Kongrede sunumu Bilim Kurulunca uygun bulunan bildirilerin, 1 Ekim 2011 tarihine kadar iletişim adresine iletilmesi ve bildiri ile birlikte kısa bir özgeçmişin de gönderilmesi bekleniyor.

Fotoğraf, harita, çizim vb. görsel malzeme içeren bildirilerin özgün biçimi yanında, salt metinden oluşan ve görsel malzemelerden oluşan iki ayrı dosya da gönderilmesi isteniyor. Başvuruda bildiri sahibinin adı, soyadı, mesleği, çalıştığı kurum, görevi, adresi, telefon, faks, e-posta, bildiri başlığı ve sunuşta kullanılacak ek cihazlar (tepegöz, slayt, datashow, projeksiyon, dizüstü bilgisayar, vb.) belirtilmesi bekleniyor.

Kongre Programı için tıklayınız.

Detaylı bilgi için tıklayınız.



Yürütme Kurulu:

Prof. Dr. Hüseyin Cengiz / Yıldız Teknik Üniversitesi

Prof. Dr. İclal Dinçer / Yıldız Teknik Üniversitesi

Prof. Dr. Zeynep Enlil / Yıldız Teknik Üniversitesi

Doç. Dr. Asuman Türkün / Yıldız Teknik Üniversitesi

Yard. Doç. Dr. Tuba İnal Çekiç / Yıldız Teknik Üniversitesi

Arş. Gör. Dr. Ayşegül Özbakır / Yıldız Teknik Üniversitesi

Arş. Gör. Dr. Cenk Hamamcıoğlu / Yıldız Teknik Üniversitesi

Arş. Gör. Dr. Töre Seçilmişler / Yıldız Teknik Üniversitesi

Uzman Dr. Gül Tüzün / Yıldız Teknik Üniversitesi

Uzman Gözdem Aysu / Yıldız Teknik Üniversitesi

Arş. Gör. Senem Som / Yıldız Teknik Üniversitesi

Arş. Gör. Serkan Sınmaz / Yıldız Teknik Üniversitesi

Arş. Gör. Kerem Ekinci / Yıldız Teknik Üniversitesi

Dr. Ümit Özcan / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Yard. Doç Dr. Mustafa Sinemillioğlu / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Fatma Topal / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Öznur Akalın / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Ahmetcan Alpan / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Zeynep Arman / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Akif Burak Atlar / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Tayfun Kahraman / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Emrah Şahan / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Müge Yorgancı / TMMOB Şehir Plancıları Odası İstanbul Şubesi

Bilim Kurulu:

Prof. Dr. Hüseyin Cengiz / Yıldız Teknik Üniversitesi

Prof. Dr. İclal Dinçer / Yıldız Teknik Üniversitesi

Prof. Dr. Ayşe Nur Ökten / Yıldız Teknik Üniversitesi

Prof. Dr. Zekiye Yenen / Yıldız Teknik Üniversitesi

Prof. Dr. Mehmet Çubuk / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Prof. Dr. Cevat Geray / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Prof. Dr. Ruşen Keleş / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Doç. Dr. Fatma Ünsal / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Doç. Dr. Pelin Pınar Özden / TMMOB Şehir Plancıları Odası

Prof. Dr. Mehmet Tunçer / Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Yard. Doç. Dr. İsmail Taner / Abant İzzet Baysal Üniversitesi

Yard. Doç. Dr. Binali Tercan / Abant İzzet Baysal Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Asım Mustafa Ayten / Bozok Üniversitesi

Prof. Dr. Sezai Göksü / Dokuz Eylül Üniversitesi

Doç. Dr. Sibel Ecemiş Kılıç / Dokuz Eylül Üniversitesi

Yard. Doç Dr. Tolga Çilingir / Dokuz Eylül Üniversitesi

Yard. Doç. Dr. Semih Halil Emür / Erciyes Üniversitesi

Yard. Doç. Dr. Seda Çalışır Hovardaoğlu / Erciyes Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Ozan Hovardaoğlu / Erciyes Üniversitesi
 
Doç. Dr. Özlem Güzey / Gazi Üniversitesi
 
Doç. Dr. Nilgün Görer Tamer / Gazi Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Nihan Özdemir Sönmez / Gazi Üniversitesi
 
Prof. Dr. Nihal Şenlier / Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü
 
Doç. Dr. Mehmet Küçükmehmetoğlu / Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü
 
Yard. Doç. Dr. Murat Yıldız / Gebze Yüksek Teknoloji Enstitüsü
 
Prof. Dr. Lale Berköz / İstanbul Teknik Üniversitesi
 
Prof. Dr. Nuran Zeren Gülersoy / İstanbul Teknik Üniversitesi
 
Prof. Dr. Handan Türkoğlu / İstanbul Teknik Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Adile Arslan Avar / İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü
 
Yard. Doç. Dr. Yavuz Duvarcı / İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü
 
Yard. Doç. Dr. Koray Velibeyoğlu / İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü
 
Yard. Doç Dr. Aygün Erdoğan / Karadeniz Teknik Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Ahmet Melih Öksüz / Karadeniz Teknik Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Cenap Sancar / Karadeniz Teknik Üniversitesi
 
Prof. Dr. Aykut Karaman / Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Hale Mamunlu / Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Teoman Tekkökoğlu / Mimar Sinan Güzel Sanatlar Üniversitesi
 
Prof. Dr. Melih Ersoy / Orta Doğu Teknik Üniversitesi
 
Prof. Dr. Baykan Günay / Orta Doğu Teknik Üniversitesi
 
Doç. Dr. Çağatay Keskinok / Orta Doğu Teknik Üniversitesi
 
Doç. Dr. Koray Özcan / Selçuk Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Oğuz Özbek / Selçuk Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Ummügülsüm Ter / Selçuk Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Duygu Çukur / Süleyman Demirel Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Zeynep Peker / Süleyman Demirel Üniversitesi
 
Yard. Doç. Dr. Pervin Şenol / Süleyman Demirel Üniversitesi