Haydarpaşa Tren Garı’ndan, konvansiyonel demiryolu hattı seferleri, Gebze ve İzmit-Yeniköy arasındaki hattı, yenileme gerekçesiyle, 1 Şubat 2012 tarihinde durdurulmuştu. Dolayısıyla, İstanbul’dan Anadolu’ya yapılan konvansiyonel demiryolu seferleri yaklaşık 5 yıldır yapılamıyor.
Konuyu gündeme getiren CHP İstanbul Milletvekili Barış Yarkadaş, hızlı trenden farklı olarak, gece seferi yapma imkânı da olan konvansiyonel hatların tamamen iptal edilip edilmeyeceğini sordu.
Ulaştırma, Denizcilik ve Haberleşme Bakanı Ahmet Arslan’ın yanıtlaması istemiyle TBMM Başkanlığı’na sunulan önergede şu sorulara yer verildi:
1- Haydarpaşa Tren Garı’ndan, konvansiyonel demiryolu hattı seferleri, Gebze ve İzmit-Yeniköy arasındaki hattı, yenileme gerekçesiyle, 1 Şubat 2012 tarihinde durdurulmuştu. Dolayısıyla, İstanbul’dan Anadolu’ya yapılan konvansiyonel demiryolu seferleri yaklaşık 5 yıldır yapılamıyor. Vatandaşın, Anadolu Ekspresi, Fatih Ekspresi gibi seferlerle İstanbul-Ankara arasında gece seyahat etme imkânı da vardı, Hızlı trenden farklı olarak, gece seferi yapma imkânı da olan konvansiyonel hatlar tamamen iptal mi edilecek? Dünyada hızlı tren işletmeciliği yapan diğer ülkeler, işletme ve bakım maliyetleri daha ucuz olan konvansiyonel hatları tamamen iptal mi ediyorlar, yoksa vatandaşları bütçe ve zamanlarına göre iki alternatiften de yararlanmaya devam mı ediyor?
2- Başbakan Binali Yıldırım, Ulaştırma Bakanı olduğu dönemde, 3 Mart 2016 tarihinde İstanbul’da bir demiryolu fuarını açarken, Haydarpaşa’nın restorasyon çalışmasından sonra tren garı olarak kullanılmaya devam edeceğini beyan etmişti. Yaklaşık beş yıldır ana demiryolu seferlerine kapalı olan Haydarpaşa Tren garı ne zaman yeniden açılacak?
3- Gebze-Haydarpaşa ve Sirkeci-Halkalı arasındaki banliyö seferleri, 19 Haziran 2013 tarihinde hat yenileme gerekçesiyle durdurulmuş, çalışmaların iki yıl içerisinde bitirileceği beyan edilmişti. Yaklaşık 3,5 yıl geçmesine rağmen çalışmalar neden hala bitirilememiştir? Ne zaman bitirilmesi planlanmaktadır?
4- Söz konusu hattı, 24 ayda yenileyip teslim etmesi gereken İspanyol OHL Dimetronic firmasına yükümlülüklerini yerine getirmediği için bir işlem yapıldı mı? 24 ayın sonunda, iş neden başka bir firmaya verilmedi ya da devlet neden kendisi yapmadı?
5- İspanyol OHL Dimetronic firmasına, 2015 yılında ek süre verilmiş, firma bu sefer; Halkalı-Kazlıçeşme hattını Eylül 2016'da; Ayrılıkçeşme-Pendik hattını 2016’nın sonunda bitirmeyi taahhüt etmiştir. 2017 yılına girilmesine rağmen bunun yine gerçekleşmediğini görüyoruz. İkinci kez taahhütlerini yerine getirmeyen firmaya karşı bir işlem yapıldı mı?
6- İstanbul-Ankara hızlı tren hattı 25 Temmuz 2014 tarihinde açılmıştır. Pendik- Haydarpaşa arasındaki kısım yaklaşık 2,5 yıldır tamamlanamadığı için hızlı tren seferleri Pendik’den yapılmaktadır.. Bu kadar uzun bir sürede bu kadar kısa bir hat neden tamamlanamamış, hızlı tren neden Haydarpaşa’ya gelememiştir? Seferlerin, Pendik’ten yapılması sebebiyle, İstanbul-Ankara arasında seyahat eden yolcunun ekseriyeti hızlı treni tercih etmemektedir. Bu sebeple, 2,5 yılda, İstanbul-Ankara hızlı tren hattında nasıl bir atıl kapasite oluşmuştur? İstanbul-Ankara hızlı tren hattı planlanan kapasitede çalışmaya ne zaman başlayacaktır?