Haydarpaşa 'Kültürel Tesis Turizm ve Konaklama Alanı' Olacak, Tren Seferleri Sürecek
İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB)
Meclisi’nde onaylanan Haydarpaşa Gar, Liman ve Geri Sahası
Koruma Amaçlı Nâzım İmar Planı'na göre yıllardır “Otel olacak
mı olmayacak mı” diye çok tartışılan tarihi gar binası
‘Kültürel Tesis, Turizm Konaklama’ alanı olarak ayrıldı.
Radikal Gazetesi'nden Serkan
Ocak'ın haberine göre, plana uygun proje de hazırlandığında 1
milyon metrekarelik ‘Haydarpaşa Port’ta Harem Otogarı’ndan
Kadıköy Moda’ya kadar olan kısım dev bir turizm ve ticaret merkezi haline
gelecek. Haydarpaşa’ya yeni bir kruvaziyer limanın yanı sıra, alan içerisine
toplam 4 adet de dini tesis yapılacak. 941 bin metrekarelik alanın 817 bin
metrekaresine inşaat yapma serbestliği getirildi.
Gökdelen yok
8 yıl önce Haydarpaşa’ya 7 gökdelen yapılacak söylentileriyle gündeme gelen
ancak zaman içerisinde çeşitli değişikliklere uğrayan ‘Haydarpaşa Port’ projesi
tamamlandı. Projede son yapılan değişikliklere göre mevcut gar binasının giriş
katı, demiryolu ulaşım hizmetleri vermeye devam edecek. Ancak üst katlarda
TCDD’nin kullandığı ofisler, müze, konser, sergi ve kültürel tesis ve konaklama
olarak hizmet verecek.
Projede ‘konaklama’ diye geçen yerler ‘otel’ olacak. Alanın
çeşitli yerlerine 4 adet dini tesis yapılacak. Bu tesislerin toplam alanı ise
yaklaşık 15 bin metrekare. İdari bölümlerin toplam alanı 7 bin metrekare ile
sınırlandırıldı. Kültür, turizm ve konaklama için 30 bin metrekarelik alan
ayrılırken, 5 adet ticaret alanı içinse 132 bin metrekarelik alan öngörüldü. 145
bin metrekarelik 3 adet başka bir yapıysa turizm ve ticaret merkezi olarak
hizmet verecek.
Kazılara izin çıktı
Kültür ve Tabiat Varlıkları, Koruma Kurulu, plan düzenlemesinin Üsküdar ve
Kadıköy olarak iki parça halinde yapılmasına karar verdi. Projenin bir ucu Harem
Otogarı’ndan başlarken, diğer ucu Kadıköy’de Moda sahiline kadar uzanıyor.
Kurulun en önemli değişikliklerinden biri de kazı çalışmalarıyla ilgili oldu.
Genel hükümler maddesine “İlgili müze müdürlüğü kazı çalışması gerçekleştirecek”
notu eklendi. Gerekli görülen alanda müze müdürlüğü denetiminde kazı yapılacak.
Haydarpaşa alanında bazı atıl halde bulunan binalar var. Bunlardan askeri bina,
muhacir misafirhanesi ve toprak Mahsulleri Ofisi’nin bir binası ile elektrik
santralı gibi tarihi yapılar tescilli durumda. Koruma Kurulu bu binaların
yıkılmasına izin vermiyor.
Yükseklik sınırı gar!
Koruma Kurulu’nca onaylanan planda, kat yükseklikleri 4 kat. Daha önce bu
yükseklik, 5 kat ve maksimum 27 metre olarak belirlenmişti. Yapılacak yeni
binalar Haydarpaşa Garı’ndan daha yüksek olamayacak. Kültürel tesis alanlarında
ticari merkez alanlarının oranı ise yüzde 20 olarak sınırlanacak. Planda ‘yolcu
limanı’ olarak gösterilen bu bölge, uluslararası turistik gezilerin yapıldığı
kruvaziyer liman olduğunda halkın kullanımına tamamen kapatılacak.
'Koruma ilkelerine aykırı bir plan'
Birleşik Taşımacılık Sendikası, Koruma Kurulu’na Haydarpaşa Port ile ilgili
olarak itiraz etti. İtiraz gerekçeleri şöyle:
İşlevi, doğal ve tarihsel değerleriyle bağdaşmayan, şehircilik ilkelerine,
ulusal ve evrensel koruma hukukuna açıkça aykırı. Korumacı yaklaşım yerine
ticari yaklaşım dikkate alınarak turizm, konaklama ve ticaret vurgusunun öne
çıkarıldığı, bazı parsellerde emsal yapılaşma oranının ucunun açık bırakıldığı
görülüyor. Ne TCDD’nin ne de planı hazırlayan İBB’nin bu bölge için mevcut
ve kayıp eserlere ilişkin bir kaydı vardır. Yeniden yapım bir restorasyon
yöntemi olarak yer alır. Ancak bu yöntem, savaş, deprem gibi ani bir felaket ile
yıkılmış, toplumsal hafıza için vazgeçilmez, ulusal kimliğin bir parçası olan
yapılar için söz konusu olabilir. Mostar Köprüsü gibi. Haydarpaşa Limanı
kruvaziyer limana çevrilmektedir. Bu kapsamda bir yapılaşma ve limana yanaşacak
gemiler Selimiye Kışlası ve Marmara Üniversitesi siluetinin görünmesini
engelleyeceklerdir. Alanın yüzde 60’ının konaklamaya ayrılması, bu alanı
oteller bölgesine çeviriyor. Haydarpaşa gar binası temeline ağaç kazıklar
çakılarak deniz üzerinde özel konumlandırılmış. Yapımında kullanılan inşaat
teknolojisi açısından büyük değer taşımakta. Bu bina çevresinde düzenlenecek
konserlerdeki yüksek desibel ve sesin oluşturacağı titreşimler binada tahribata
neden olacak.
Yıldönümüne yetişti!
26 Kasım 2010’da Haydarpaşa Tren Garı tarihinin en ağır hasarlarından birini
aldı. Garın çatısı restorasyon sırasında tamamen yandı. Tam adı ‘Haydarpaşa Gar,
Liman ve Geri Sahası Koruma Amaçlı Nâzım İmar Planı’ olan ölçekli plan da bu
yangının yıldönümünden tam bir gün önce, 25 Kasım 2011’de İBB Meclisi tarafından
onaylandı. Radikal’in detaylarına ulaştığı plan henüz askıya çıkmadı. Başkan
Topbaş’ın imzasının ardından plan, 30 gün askıda kalacak. Ardından projeler
hazırlanacak. Bu süre zarfında da plana itirazlar yapılabilecek. Birleşik
Taşımacılık Çalışanları Sendikası ve Mimarlar Odası ise askıya çıkacak planla
ilgili şimdiden dava hazırlığı içerisinde.