Havaray Hatlarında Minübüsçüler mi?



İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir Topbaş, Pencap Eyaleti Başbakanı Şahbaz Şerif'in ziyaretinin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı. Bir gazetecinin, İstanbul'daki minibüs hatlarının kaldırılıp kaldırılmayacağına yönelik sorusu üzerine Başkan Topbaş, İstanbul'un nüfusunun 14 milyonu bulduğunu ve ulaşımda bazı sistemlerin farklı boyutlara taşınmak zorunda olduğunu belirtti. Minibüs esnafının İstanbul’a çok hizmet verdiğini ifade eden Başkan Topbaş, “Zaman içinde fonksiyonları giderek azalmakta. Minibüs esnafını asla mağdur etmeden yer yer onları da sisteme otobüslere dahil ederek kent ulaşımında hizmete devam etmelerini arzu etmekteyiz. Havaray çalışması yaptığımız bazı hatlara onları da sokmak istiyoruz'' şeklinde konuştu.

Minibüslerin büyük bir yükü taşıdığını ve bazı noktalarda sıkıntı çekilse de taşıma sisteminde önemli katkıları olduğunu dile getiren Başkan Topbaş, açıklamasına şöyle devam etti:

“Yeni sistemi oluştururken talepleri dikkate alacağız. Minibüs esnafı, İstanbul'dan tamamen kalkıyor sanılmasın. Artık kentin modernleşme sürecinde küçük araçlar yerine büyük araçlı toplu taşımanın olması gerekmekte. Bunu yaparken de bir tarafı yok ederek tek taraflı düşünmüyoruz. Zaten metrobüs hattında bazı minibüs hatları başka noktalara çekildi. Minibüs esnafını asla mağdur etmeden yeni sisteme entegre edeceğiz. Özellikle havaray çalışmamızın olduğu yerlere dahil edeceğiz. Bunların bir tanesi, Şişhane'den Kasımpaşa üzerinden Çağlayan'a kadar uzanan hat. Ataşehir'de de minibüs esnafını mağdur etmemek için çalışmalarımız var''.

Özel şerit uygulaması

Başkan Topbaş, bir gazetecinin uygulanması planlanan özel şerit uygulaması hakkındaki sorusunu da şöyle yanıtladı:

"Şu an Fevzipaşa Caddesi üzerine bir projemiz var. Ana arter niteliği taşıyan, trafiğin yoğun olduğu yerlerde trafik akışını sağlamak için toplu taşımayı teşvik etmek adına bir düzenleme yapmaya çalışıyoruz. Birkaç yıldan beri çalışma yaptığımız bir konudur. Termik kameralarla tespit edeceğiz. Otobüslere ayrılan taranmış yollar üzerinden içinden 3 yolcu ile geçmesine izin verilecek bir sistem. Daha çok tek başına seyahat ediliyor. Araç içinde fazla yolcu taşınmasını teşvik edecek bir sistem. Öncelik tanıyacak. İlk etapta Fevzipaşa Caddesi'nde karşı tarafta da minibüs caddesinde yapılacak. Sistem sıkıntı vermeyecek şekilde similasyon çalışmalarla deneme yapılıyor. Mevcut şeritler üzerinde bir hat buna dahil olacak. Parklanmalar kaldırılacak. Termik kamera ile takip edilecek. Pakistan Pencap eyaletiyle akıllı kavşak uygulamasına geçiyoruz. Otobüsleri bekleme yapmadan geçirecek sistem üzerine çalışıyoruz”.

Başkan Topbaş, toplu taşımada insanların beklemesini istemediklerinin altını çizerek, İstanbul'da otobüsleri modernleştirme, yenileme ve sayısını arttırma çalışmamız var. En kalabalık saatlerde bile insanlarımızın rahatlıkla binebildiği seviyeye gelmesini arzu ediyoruz. Bu da bir şehrin medeniyeti anlamını taşımaktadır. İETT 500'lük bir paket ihalesine çıkmıştı, bir 500'e daha çıkmakta, Otobüs A.Ş 1500 araç alacak. Halk otobüsleri de diğer taraftan yenileniyor. Trafikte gördüğünüz turkuvaz, erguvan rengi otobüslerin sayısı giderek artacak. Daha konforlu ve kaliteli toplu ulaşım yapılmış olacak” şeklinde konuştu.

Yüksek hızlı tren çalışması

Yüksek hızlı tren çalışması nedeniyle ulaşıma kapatılan demiryolu hatlarının yarattığı mağduriyetin nasıl giderileceği yönündeki soruya da yanıt veren Başkan Topbaş, mevcut banliyö hatlarında günlük ortalama 140 bin insan taşındığını ifade ederek, “Rayların rehabilite çalışması hızlı trene göre ayarlanması için yapılan çalışmalar, bu hatta 2 yıldan az olmamak üzere sistemi kilitleyecek. Burada belki yer yer çalıştırılmak suretiyle fazlaca mağduriyeti ortaya çıkarmamak üzere program yürütmeye çalışıyorlar. İnsanlarımız karayoluna, yer yer denize nakil olunacaklar. Bu sıkıntıyı çözmek için çalışıyoruz. Böyle bir rehabiliteye de ihtiyaç var. Taze bir sistem kurgulanacak. Bu çalışmayı çok önemsiyoruz. Kartal- Kadıköy metro hattını hizmete açacağımız için orada biraz daha rahatlama olacak. Gebze ve İzmit'ten gelenlerin aktarma yapmaları gerekecek. Ek otobüsler ek seferler de konulacak. İnşaallah İstanbullular da anlayış gösterir” dedi.

3. köprü projesi ve D-100 karayolu üzerindeki cephe düzenlemeleri

İstanbul'da 3. köprü yapımına ilişkin soruya da Başkan Topbaş, “Bunlar merkezi bakanlığın çalışmasıdır. Gecikmesinin sebebi raylı sistemin de konulmasıdır. İhale aşamasına gelindi. Özellikle Kayabaşı'nda yol çalışmaları önemli, biz bunları talep etmekteyiz” şeklinde yanıtladı.
 
Bir gazetecinin, “D-100 Karayolu üzerinde Atatürk Havalimanına kadar cephe görüntülerinin rehabilite edileceği basında yer aldı. Aşamalar ne durumda?” şeklindeki soruya da Başkan Topbaş, “Bizim TEM ve E-5 diye iki önemli aksımız var. İki aks da yurt dışında gelenlerin ve yurt içinde yaşayanların kullandığı bölge. Burada yapı cephelerinin, yüzeylerinin kente yakışır hale gelmesi gerekiyor. Kentsel tasarım Müdürlüğümüz E-5'te ihale hazırlanıyor” şeklinde yanıt verdi.

TESK Genel Başkanı Palandöken: Esnafımızın hakları korunacak; çağrı merkezleri taksileri daha verimli hale getirecek

Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel Başkanı Bendevi Palandöken, İstanbul'da bazı hatlarda yapılan planlamalar neticesinde minibüs taşımacılığının kaldırılarak yerine otobüs ve metro hatlarının çalıştırılacağını hatırlatarak, ''Bu yeni düzenlemeler yapılırken minibüsçü esnafımız mağdur edilmeyecek. Otobüslerle ortak olarak çalışmalarına devam edeceklerdir. Hak kaybı olmayacaktır'' dedi.

Palandöken, yaptığı yazılı açıklamada, taksici esnafının yıllardır dile getirdiği talepleri doğrultusunda yeni kararlar alındığını belirtti. Durağı olmayan ve müşteri bekleme parklarının yetersiz olması nedeniyle yollarda müşteri aramak zorunda olan taksici esnafı için İstanbul'da çağrı merkezi kurulmasını olumlu karşıladıklarını ifade eden Palandöken, artık taksilerin caddelerde boş dolaşmayacağını, bunun da yakıt ve zamandan kazancı sağlayacağını, çağrı merkezinin taksileri daha verimli hale getireceğini vurguladı.
    
Taksici esnafının güvenliği için de elektronik takip sistemi ve panik butonu gibi ileri yöntemler getirileceğini belirten Palandöken, şunları kaydetti:
    
''Eğer güvenlikli taksiler üretilerek ÖTV ve KDV muafiyeti sağlanarak taksici esnafına verilirse eksik tamamlanır. Büyükşehirlerde çalışan şoför esnafının en büyük sorunlarının başında korsan taşımacılık geliyor. Modern takip sistemlerinin kurulması korsan taşımacılık ve korsan taksileri azaltığı zaman esnaf asıl faydasını görecek, haksız rekabet bitecektir.''
    
Palandöken, İstanbul'da bazı hatlarda yapılan planlamalar neticesinde minibüs taşımacılığının kaldırılarak yerine otobüs ve metro hatlarının çalıştırılması düzenlemesi uygulanırken, minibüsçü esnafının mağdur edilmeyeceğini, otobüslerle ortak olarak çalışmalarına devam edeceklerini bildirdi.