İstanbul Büyükşehir Belediye Başkanı Kadir
Topbaş, Pencap Eyaleti Başbakanı Şahbaz Şerif'in
ziyaretinin ardından gazetecilerin sorularını yanıtladı. Bir gazetecinin,
İstanbul'daki minibüs hatlarının kaldırılıp kaldırılmayacağına yönelik
sorusu üzerine Başkan Topbaş, İstanbul'un nüfusunun 14 milyonu
bulduğunu ve ulaşımda bazı sistemlerin farklı boyutlara taşınmak zorunda
olduğunu belirtti. Minibüs esnafının İstanbul’a çok hizmet verdiğini ifade eden
Başkan Topbaş, “Zaman içinde fonksiyonları giderek azalmakta. Minibüs esnafını
asla mağdur etmeden yer yer onları da sisteme otobüslere dahil ederek kent
ulaşımında hizmete devam etmelerini arzu etmekteyiz. Havaray çalışması
yaptığımız bazı hatlara onları da sokmak istiyoruz'' şeklinde konuştu.
Minibüslerin büyük bir yükü taşıdığını ve bazı noktalarda sıkıntı çekilse de
taşıma sisteminde önemli katkıları olduğunu dile getiren Başkan Topbaş,
açıklamasına şöyle devam etti:
“Yeni sistemi oluştururken talepleri dikkate alacağız. Minibüs esnafı,
İstanbul'dan tamamen kalkıyor sanılmasın. Artık kentin modernleşme sürecinde
küçük araçlar yerine büyük araçlı toplu taşımanın olması gerekmekte. Bunu
yaparken de bir tarafı yok ederek tek taraflı düşünmüyoruz. Zaten metrobüs
hattında bazı minibüs hatları başka noktalara çekildi. Minibüs esnafını asla
mağdur etmeden yeni sisteme entegre edeceğiz. Özellikle havaray çalışmamızın
olduğu yerlere dahil edeceğiz. Bunların bir tanesi, Şişhane'den Kasımpaşa
üzerinden Çağlayan'a kadar uzanan hat. Ataşehir'de de minibüs esnafını mağdur
etmemek için çalışmalarımız var''.
Özel şerit uygulaması
Başkan Topbaş, bir gazetecinin uygulanması planlanan özel şerit uygulaması
hakkındaki sorusunu da şöyle yanıtladı:
"Şu an Fevzipaşa Caddesi üzerine bir projemiz var. Ana arter niteliği
taşıyan, trafiğin yoğun olduğu yerlerde trafik akışını sağlamak için toplu
taşımayı teşvik etmek adına bir düzenleme yapmaya çalışıyoruz. Birkaç yıldan
beri çalışma yaptığımız bir konudur. Termik kameralarla tespit edeceğiz.
Otobüslere ayrılan taranmış yollar üzerinden içinden 3 yolcu ile geçmesine izin
verilecek bir sistem. Daha çok tek başına seyahat ediliyor. Araç içinde fazla
yolcu taşınmasını teşvik edecek bir sistem. Öncelik tanıyacak. İlk etapta
Fevzipaşa Caddesi'nde karşı tarafta da minibüs caddesinde yapılacak. Sistem
sıkıntı vermeyecek şekilde similasyon çalışmalarla deneme yapılıyor. Mevcut
şeritler üzerinde bir hat buna dahil olacak. Parklanmalar kaldırılacak. Termik
kamera ile takip edilecek. Pakistan Pencap eyaletiyle akıllı kavşak uygulamasına
geçiyoruz. Otobüsleri bekleme yapmadan geçirecek sistem üzerine
çalışıyoruz”.
Başkan Topbaş, toplu taşımada insanların beklemesini istemediklerinin altını
çizerek, İstanbul'da otobüsleri modernleştirme, yenileme ve sayısını arttırma
çalışmamız var. En kalabalık saatlerde bile insanlarımızın rahatlıkla
binebildiği seviyeye gelmesini arzu ediyoruz. Bu da bir şehrin medeniyeti
anlamını taşımaktadır. İETT 500'lük bir paket ihalesine çıkmıştı, bir 500'e daha
çıkmakta, Otobüs A.Ş 1500 araç alacak. Halk otobüsleri de diğer taraftan
yenileniyor. Trafikte gördüğünüz turkuvaz, erguvan rengi otobüslerin sayısı
giderek artacak. Daha konforlu ve kaliteli toplu ulaşım yapılmış olacak”
şeklinde konuştu.
Yüksek hızlı tren çalışması
Yüksek hızlı tren çalışması nedeniyle ulaşıma kapatılan demiryolu hatlarının
yarattığı mağduriyetin nasıl giderileceği yönündeki soruya da yanıt veren Başkan
Topbaş, mevcut banliyö hatlarında günlük ortalama 140 bin insan taşındığını
ifade ederek, “Rayların rehabilite çalışması hızlı trene göre ayarlanması için
yapılan çalışmalar, bu hatta 2 yıldan az olmamak üzere sistemi kilitleyecek.
Burada belki yer yer çalıştırılmak suretiyle fazlaca mağduriyeti ortaya
çıkarmamak üzere program yürütmeye çalışıyorlar. İnsanlarımız karayoluna, yer
yer denize nakil olunacaklar. Bu sıkıntıyı çözmek için çalışıyoruz. Böyle bir
rehabiliteye de ihtiyaç var. Taze bir sistem kurgulanacak. Bu çalışmayı çok
önemsiyoruz. Kartal- Kadıköy metro hattını hizmete açacağımız için orada biraz
daha rahatlama olacak. Gebze ve İzmit'ten gelenlerin aktarma yapmaları
gerekecek. Ek otobüsler ek seferler de konulacak. İnşaallah İstanbullular da
anlayış gösterir” dedi.
3. köprü projesi ve D-100 karayolu üzerindeki cephe
düzenlemeleri
İstanbul'da 3. köprü yapımına ilişkin soruya da Başkan Topbaş, “Bunlar
merkezi bakanlığın çalışmasıdır. Gecikmesinin sebebi raylı sistemin de
konulmasıdır. İhale aşamasına gelindi. Özellikle Kayabaşı'nda yol çalışmaları
önemli, biz bunları talep etmekteyiz” şeklinde yanıtladı.
Bir
gazetecinin, “D-100 Karayolu üzerinde Atatürk Havalimanına kadar cephe
görüntülerinin rehabilite edileceği basında yer aldı. Aşamalar ne durumda?”
şeklindeki soruya da Başkan Topbaş, “Bizim TEM ve E-5 diye iki önemli aksımız
var. İki aks da yurt dışında gelenlerin ve yurt içinde yaşayanların kullandığı
bölge. Burada yapı cephelerinin, yüzeylerinin kente yakışır hale gelmesi
gerekiyor. Kentsel tasarım Müdürlüğümüz E-5'te ihale hazırlanıyor” şeklinde
yanıt verdi.
TESK Genel
Başkanı Palandöken: Esnafımızın hakları korunacak; çağrı merkezleri taksileri
daha verimli hale getirecek
Türkiye Esnaf ve Sanatkarları Konfederasyonu (TESK) Genel
Başkanı Bendevi Palandöken, İstanbul'da bazı hatlarda yapılan
planlamalar neticesinde minibüs taşımacılığının kaldırılarak yerine otobüs ve
metro hatlarının çalıştırılacağını hatırlatarak, ''Bu yeni düzenlemeler
yapılırken minibüsçü esnafımız mağdur edilmeyecek. Otobüslerle ortak olarak
çalışmalarına devam edeceklerdir. Hak kaybı olmayacaktır'' dedi.
Palandöken, yaptığı yazılı açıklamada, taksici esnafının yıllardır dile
getirdiği talepleri doğrultusunda yeni kararlar alındığını belirtti. Durağı
olmayan ve müşteri bekleme parklarının yetersiz olması nedeniyle yollarda
müşteri aramak zorunda olan taksici esnafı için İstanbul'da çağrı merkezi
kurulmasını olumlu karşıladıklarını ifade eden Palandöken, artık taksilerin
caddelerde boş dolaşmayacağını, bunun da yakıt ve zamandan kazancı
sağlayacağını, çağrı merkezinin taksileri daha verimli hale getireceğini
vurguladı.
Taksici esnafının güvenliği için de
elektronik takip sistemi ve panik butonu gibi ileri yöntemler getirileceğini
belirten Palandöken, şunları kaydetti:
''Eğer
güvenlikli taksiler üretilerek ÖTV ve KDV muafiyeti sağlanarak taksici esnafına
verilirse eksik tamamlanır. Büyükşehirlerde çalışan şoför esnafının en büyük
sorunlarının başında korsan taşımacılık geliyor. Modern takip sistemlerinin
kurulması korsan taşımacılık ve korsan taksileri azaltığı zaman esnaf asıl
faydasını görecek, haksız rekabet bitecektir.''
Palandöken, İstanbul'da bazı hatlarda yapılan planlamalar neticesinde
minibüs taşımacılığının kaldırılarak yerine otobüs ve metro hatlarının
çalıştırılması düzenlemesi uygulanırken, minibüsçü esnafının mağdur
edilmeyeceğini, otobüslerle ortak olarak çalışmalarına devam edeceklerini
bildirdi.