16 Kasım’dan itibaren uygulanmaya başlanan metrobüs zammınınİstanbul 10. İdare Mahkemesi'nin kararıyla durdurulmasının
ardından gözler UKOME’nin 25 Ocak
tarihinde yapacağı toplantıya çevrildi. Mahkemenin “zammın haklı gerekçelerinin
bulunmadığı”nı belirtmesinin ardından, İBB aynı gün bir basın bülteni
yayınlamış, kararı görüşmek üzere Topbaş’ın 25 Ocak tarihinde UKOME’yi
toplantıya çağırdığını duyurmuştu.
İETT Genel Müdürlüğü’nün ilgili yazısı üzerine 3 Kasım
tarihinde Ulaşım Daire Başkanlığı’nın 22 üyelik UKOME heyetine
vermiş olduğu raporla teklif edilen yeni ücret tarifesi, o gün heyette bulunan
17 üyeden 15’i tarafından kabul edilmişti, 2 üye ise zam kararına karşı oy
kullanmıştı. 11 üyesi Kadir Topbaş veya yerine başkanlık edecek bir üye ile
İstanbul Büyükşehir Belediyesi’nin belirlediği daire başkanları ve genel
müdürlerinden oluşan heyetin, 6 üyesi Ulaştırma Bakanlığı, 3 üyesi Savunma
Bakanlığı, 1 üyesi İçişleri Bakanlığı ve 1 üyesi ise belirlenecek bir ilçe
belediye başkanından oluşuyor.
Gerekçesi 'tartışılan otobüsler'
İETT Genel Müdürlüğü’nün zam kararının alınması için
UKOME’ye verdiği teklifte “2006 Temmuz ayından itibaren mevcut
Aylık Akbil ile ortalama 150 biniş yapılmakta iken, yolculardan
gelebilecek tepkileri önlemek amacıyla 200 binişlik sınır getirildiği”
belirtiliyor.
Ayrıca metrobüs zammına ilişkin ise önceki “tarifeler belirlenirken altyapı,
yeni otobüsler vb. maliyetlerin göz ardı edildiği” belirtiliyor. Hollandalı
firmadan alınan ve halen eğimi yüksek yerlerde kullanılamadığından metrobüs
hatlarında verimli çalıştırılamayan Phileas marka 50 otobüsten dolayı
gelir-gider dengesinin bozulduğu ve yeni ücret tarife teklifinin bunu
sağlamaya dönük olduğu ifade ediliyor.
3 Kasım tarihinde İBB Genel Sekreteri Adem Baştürk’ün
başkanlık ettiği toplantıya Savunma ve Ulaştırma Bakanlığı’ndan
birer, Büyükşehir Belediyesi’nden 2 üye ile ilçe belediye
başkanı katılmamışlardı.
Toplantıya katılıp zam kararına onay veren 15 üyeden 9’u Kadir
Topbaş’ın atadığı Daire Başkanları ve Genel Müdürlerden oluşurken, 5
tanesi Ulaştırma Bakanlığı, 1’i ise Savunma
Bakanlığı tarafından görevlendirilmişti. Zam kararına onay vermeyen 2
üyeden biri Sahil Güvenlik Komutanı H. Avni Cındık ve
Karayolları Genel Müdürlüğü Temsilcisi Hikmet Erkut’tu.
(haber.sol.org.tr)
Zam kararını yaygınlaştıracaklar
mı?
Metrobüse zam kararının alındığı 3 Kasım tarihli toplantıda
tek binişlik elektronik biletlerin çıkartılması ve bu biletlerde de metrobüste
olduğu gibi 2 TL’lik fiyat uygulanması düşünülüyordu.
Ulaşım Daire Başkanlığı’na bağlı Toplu Taşıma Hizmetleri Genel Müdürlüğü’nün
sunduğu teklif UKOME heyetince değerlendirildi.
Ancak gerekli teknik
altyapının hazırlanmadığı gerekçesiyle ertelendi. Eğer karar uygulanırsa,
İETT, Özel Halk Otobüsleri, İDO ve Özel Deniz
Otobüslerinde tek binişlik elektronik kart uygulamasına geçilecek ve bu
biletlerin fiyatı da 2 TL olacak.
Yıldız Teknik Üniversitesi ve
metrobüs zammı
İBB son dönemde özellikle Yıldız Teknik
Üniversitesi’nden kadro ithal ediyor. Metrobüse zam kararı alındığı
toplantıya başkanlık eden İBB’nin Genel Sekreteri Adem Baştürk
profesörlük ünvanını YTÜ’den almış ve Çevre
Mühendisliği Bölümü’ndebölüm başkanlığı yaparken,
Tayyip Erdoğan’ın Belediye Başkanlığı yaptığı dönemde Belediye’de Genel Sekreter
Yardımcılığı’na getirilmişti.
2009 yılının ortalarında imam hatipli Hayri Baraçlı ise
YTÜ’de rektör yardımcılığı görevini yürütürken İETT’nin Genel
Müdürlüğü’ne getirildi. Baraçlı’nın göreve gelir gelmez ilk icraatlarından biri
metrobüse zam kararını onaylamak oldu.
Ocak ayı itibariyle İSKİ’nin Genel Müdürlüğü’ne getirilenYTÜ İnşaat Fakültesi dekanı Ahmet Demirci de daha önce Adem
Baştürk gibi Çevre Mühendisliği bölüm başkanıydı. En son YTÜ'den bir kaç öğrenci
hakkında, metrobüs zammını protesto ettiği gerekçesiyle soruşturulma
başlatılması ise akıllarda kalan başka bir ayrıntı.