Hammadde İhracatını Artıran Türkiye İşlenmiş Ürünlerde Aynı Başarıyı Gösteremiyor
Doğaltaş rezervleri bakımından dünyanın önde gelen ülkeleri arasında yer alan
Türkiye, mermer ve travertende ham blok ihracatını hızla
artırırken katma değeri 3 kat daha fazla olan işlenmiş ürünlerde aynı başarıyı
gösteremedi. Ege Maden İhracatçıları Birliği Başkanı Arslan
Erdinç, sektörün blok ihracatına muhtaç olduğunu, işlenmiş üründe
ihracatın artması için ihracat desteğinin şart olduğunu söyledi.
Ege İhracatçı Birlikleri tarafından tutulan ülke geneli doğaltaş ihracat
sektörü verilerine göre, 2010 yılında önceki yıla göre yüzde 26 artışla 1 milyar
568 milyon dolarlık ihracat yapan sektör, ham ve yarı işlenmiş taşlarda
ihracatını 745 milyon dolar, işlenmiş ürünlerde ise 823 milyon dolara çıkardı.
2008 yılında yüzde 78 olan işlenmiş ürünün payı 2010 yılında yüzde 52'ye
geriledi. 2010 yılında sadece ham blok alımı yapan Çin'e yapılan ihracat ise
yüzde 69'luk artışla 596 milyon dolara çıktı. 2010 yılında ham mermer ve
travertenin ton başına ortalama ihraç fiyatı 155 dolar olurken işlenmiş mermer,
ton başına ortalama 480 dolardan satıldı. Mermerde ham ve işlenmiş ürünler
arasındaki 3 katlık fiyat farkı, travertende 5 kata varıyor.
Konuyla ilgili değerlendirme yapan Ege Maden
İhracatçıları Birliği Başkanı Arslan Erdinç, Türkiye'nin işlenmiş ürünlerde en
büyük pazarı olan ABD'ye eskisi kadar ihracat yapamadığını, sektörün ayakta
kalabilmek için Çin ve Hindistan gibi ülkelerden gelen ham blok talebine yanıt
vermek zorunda olduğunu belirtti. Türkiye'de enerji ve işçilik girdilerinin
rakip ülkelere göre yüksek kalması nedeniyle bitmiş üründe Çinlilerle rekabet
edemediklerini ifade eden Erdinç, şöyle konuştu:
''Çinli firmalar, Türkiye'den aldıkları blok mermeri bizden daha düşük
maliyetle işleyebiliyor. Mevcut durumda o fiyatları yakalayabilmemiz için
desteğe ihtiyaç duyuyoruz. İhracatta katma değerin artması ve daha fazla kişiye
istihdam sağlayabilmemiz için ihracat desteğine ihtiyacımız var. Mermer ve
travertende plaka ve fayans halindeki işlenmiş ürünlerin ihracatında metrekare
başına teşvik sağlanması gerekiyor. Sağlanabilecek küçük bir destek işlenmiş
ürünlerde Türkiye'nin tekrar eski günlere gelmesini sağlayabilir.''
İtalyan'a karşı Türk
taşı
Doğaltaş sektörünün artık proje
bazında pazarlama yapması gerektiğini ifade eden Erdinç, yüksek miktarda taşın
kullanıldığı projeleri genelde Avrupalı mimarların çizmesi nedeniyle İtalyan
taşlarının tercih edildiğini belirtti. Türkiye'den çıkan bir bej mermerin
metrekare 20-50 dolardan satılırken İtalya'dan çıkan aynı taşın 150-250 dolar
arasında satıldığını söyleyen Erdinç, proje sahibi yatırımcılar, uygulayıcı
firmalar ve mimarlara daha etkili tanıtım yapmak zorunda olduklarını dile
getirdi. Erdinç, bunun için Dubai'de bir tanıtım ofisi kuracaklarını belirterek,
''Dubai'nin önde gelen iş merkezlerinden birinde açılacak ofis, lüks bir galeri
niteliğinde olacak. Çeşitli sanat eserleriyle desteklenecek şekilde Türkiye'nin
doğaltaş zenginliği sergilenecek. Burada oluşturacağımız ekip hem Dubai hem
çevre ülkelere yönelik tanıtım faaliyeti yürütecek. Dubai'den sonra bu
merkezleri, inşaat projelerinin yaygın olduğu diğer ülkelere de yaymayı
planlıyoruz'' dedi.