DHA'nın haberine göre, 1. Dünya Savaşı’nda Karadeniz kıyısındaki linyit madenlerinden Haliç kıyısında İstanbul’u ilk kez elektriğe kavuşturan Silahtarağa termik santraline kömür taşıması için kurulan Haliç-Karadeniz sahra hattının yeniden hayat bulması için Çevre Etki Değerlendirme (ÇED) süreci başlatıldı. İstanbul Büyükşehir Belediyesi tarafından inşa edilecek 14 istasyonlu Haliç-Kemerburgaz-Karadeniz Sahili Dekovil Raylı Sisteminin 4 yılda tamamlanması ve 876 milyon liraya mâl olması planlanıyor.
Tek ray üzerinde ring yapacak
Küçük ölçekli demiryolu sistemi anlamına gelen 55 kilometre uzunluğundaki dekovil hattı tek raydan oluşacak. Haliç’in bitiminde bulunan Bilgi Üniversitesi’nin Santralİstanbul kampüsünden Karadeniz’e doğru gidecek hat, Kağıthane Deresi ve Cendere yolunu izleyerek Mithatpaşa'da 2 kola ayrılacak. Kollardan biri Ayvadbendi ve Yovankoru'dan, diğeri ise Göktürk, Odayeri ve Ağaçlı üzerinden Karadeniz sahilde birleşerek ring oluşturacak.
İstanbul'un ilk elektrikli santrali ilk durak olacak
Hattın başlangıç noktası olan Santralİstanbul, Osmanlı döneminde İstanbul’un ilk elektrik santrali olan Silahtarağa Termik Santrali idi. 2007 yılında restore edilerek Bilgi Üniversitesi kampüsüne dönüşen tarihi miras ilk olarak İstanbul tramvaylarına ve Osmanlı sultanının o dönemde yaşadığı Dolmabahçe Sarayı'na elektrik sağlıyordu. Resmi açılışı 1914'te yapılan santral faaliyetlerini 1983 yılına kadar sürdürdü.
14 istasyonlu hat 3 metro ile entegre olacak
14 istasyonun yer alacağı hat, Santralistanbul’da yapımı planlanan Eminönü - Alibeyköy Tramvay hattı ile, Sadabad istasyonunda inşası devam eden Kabataş - Mahmutbey metro hattı ile, TT Arena istasyonunda ise yapımı planlanan Kağıthane - İTÜ Ayazağa metro Hattı ile entegre olacak. Buna göre yapımı planlanan duraklar şu şekilde: Santral İstanbul, Kağıthane Belediye, Sadabad Meydanı, Cendere, TT Arena, Hamidiye, Kemerburgaz, Mithatpaşa, Ayvadbendi, Yovankoru, Ağaçlı, Odayeri, Göktürk, Mithatpaşa.
Neredeyse tamamı ekolojik ve tarihi alandan geçiyor
İstanbul Büyükşehir Belediyesi Ulaşım Daire Başkanlığı Raylı Sistem Müdürlüğü tarafından hazırlanan proje tanıtım dosyasında, ‘güzergahın neredeyse tamamının tarihi alanlar ve ekolojik alanlardan geçmesi dolayısıyla’ tek ray üzerinde 30 metrelik iki vagondan oluşan trenlerin çalışması, bu trenlerinin hızının ise maksimum 50 km olması planlanıyor. Buna göre bu hat her seferde 60-145 arası yolcu taşıyacak.
Doğal kaynakların etkilenmesi kaçınılmaz
Yüzeyden inşa edilecek hat için herhangi bir tünel çalışmasının yapılmayacağının belirtildiği raporda, “Buralarda yapılacak olan çalışmalardan doğal kaynakların etkilenmesi kaçınılmaz olacaktır” ve “Projede kamulaştırma maliyetlerini asgari ölçüde tutmak için, güzergah boyunca hat park, yeşil alanlara ve yollara kaydırılmıştır” ifadelerine yer veriliyor. Alınacak tedbirlerle olumsuz faktörlerin asgari düzeye indirileceğinin belirtildiği raporda, “Bütün bu olumsuz faktörler böyle önemli bir proje için kaçınılmaz sonuçlardır. Projenin çevresel etkileri bakımından kalıcı bir etki görülmemektedir. Dolayısıyla projenin yapımında her hangi bir sakınca olmadığı düşünülmektedir” deniliyor.