Kentsel dönüşümün hızla devam ettiği İstanbul’da her ay 5 milyon ton hafriyat çıkıyor. 14 resmi hafriyat sahasından 7’sinin kapasitesi doldu. Kamyoncular ise hafriyatları, başta su toplama havzaları ve deniz kenarları olmak üzere gözden ırak alanlara boşaltıyor. Cumhuriyet'ten Hazal Ocak'ın haberine göre, İstanbul Büyükşehir Belediyesi (İBB) Çevre Koruma Müdürlüğü’nün verilerine göre, yıl sonu itibarıyla 6 bin 388 adet hafriyat toprağı ve inşaat/ yıkıntı atığı taşıyan araç GPS cihazları ile otomasyon sisteminde izlenebiliyor. Buna karşın kaçak döküm yapan araçlara yönelik, 2014 yılında 320 adet, 2015 yılında ise sadece 422 adet idari yaptırım yani para cezası uygulanmış. Kamyonların, döküm sahasında, ilk önce kantarın üzerine gelerek kaç ton hafriyat getirdikleri belirleniyor. Getirdikleri yüklere göre ücretleri çıkarılıyor ve belirlenen kısımlara hafriyatı dökebiliyorlar. Birçok kamyon şoförü ise bu işi kaçak yapıyor. Yol kenarlarına, göllere ve piknik alanlarına döküm yapıyor. Daha fazla kazanç ve kuyrukta beklememek uğruna İstanbul’un çevresinde beton yığını oluşturuyorlar. CHP’li Meclis üyesi Hüseyin Sağ, İBB Çevre Koruma Müdürlüğü, İSKİ ve Orman ve Su İşleri Bakanlığı’na, kaçak moloz, kimyasal maddeler ve benzeri atıkların döküm bilançosunu sordu.
3 bin 939 araç takipte
İBB Çevre Koruma Müdürlüğü, İstanbul’da hafriyat toprağı ve inşaat-yıkıntı atıklarının denetim ve ceza işlemlerinde yetkili olduklarını belirterek şu verileri paylaştı: “2014’te 320, 2015 yılında 422 adet idari yaptırım uygulanmıştır. 2015 yılında toplam 1374 araca araç takip kiti takılmış, 1920 araca ise bakım yapılmış olup, yıl sonu itibarı ile 6 bin 388 adet araç GPS cihazları ile otomasyon sisteminde izlenebilmektedir. 2015 yıl sonunda; hafriyat toprağı ve inşaat/yıkıntı atığı ile ilgili taşıma hizmeti veren firma ve/veya şahıslara 3 bin 939 adet taşıma izin belgesi verilmiştir. Belgesinin geçerliliği 2015 yılı itibarı ile devam eden 7 bin 480 adet hafriyat aracı mevcuttur.” 2016 raporu ise henüz yayımlanmadı. İSKİ ve bakanlıktan verilen yanıtta ise sorumluluğun ilçe belediyesi ve İBB olduğu belirtildi.