Güvenli Şehirler Tasarlamanın 7 Altın Kuralı



WRI Center for Sustainable Cities, EMBARQ Sustainable Urban Mobility (Sürdürülebilir Kentsel Dolaşım) girişiminin bir parçası olarak daha yaşanılabilir kentler için sokak tasarımını geliştiren ve böylece trafik kazalarının yol açtığı hasarı ortadan kaldırmayı amaçlayan çözümlerden oluşan uluslararası anlamda referans kaynağı olacak Cities Safer by Design kitapçığını oluşturmuş. Kitapçıkta da bahsedilen şehirleri daha güvenli hale getirmek için sıralanan 7 kentsel tasarım kuralı ise şöyle:

 1. Kentsel Yayılmayı Önlemek

Kompakt ve bağlantılı şehirler, büyük bir alana yayılmış şehirlerden çok daha güvenli. Şehirlerin küçük ölçekli bloklar, yaya odaklı sokaklar ve kamusal alanların, eğlence merkezlerinin olduğu yoğun konut alanları kurgulayarak araç trafiğini azaltması ve yaya trafiğini, bisiklet kullanımını teşvik etmesi gerekiyor.

TimesTimes Meydanı, New York / Fotoğraf: City Clock Magazine

2. Yol Trafiğini Yavaşlatmak

Araç trafiğinin yavaşlaması büyük oranda ölüm riskini azaltıyor.

TokyoTokyo araç trafiği / Fotoğraf: Blaine Harrington

3. Ana Ulaşım Akslarının Tüm Kullanıcılar İçin Güvenli Olmasını Sağlamak

Yayaların ve motorlu araçların sıklıkla karşılaştığı ana ulaşım akslarında güvenliği sağlamak oldukça önemli. Gittikçe daha çok uygulanmaya başlayan 'Complete Streets' kavramı, tüm kullanıcıların güvenli geçiş olanağına ve yeterli yol alanına sahip olmasını öngörüyor.

4. Sadece Yayalara Ait Alanlar Tasarlamak

Yılda 270.000 yayadan fazlası kendilerine yeterli alanda yol ayrılmadığı için trafik kazalarında hayatlarını kaybediyor. Yaya kaldırımları dışında sadece yayalara ayrılmış yollar ve araçlardan arındırılmış meydanların oluşturulması yayaların güvenli dolaşımlarını sağlamak için kurgulanabilecek etkili yöntemlerden birkaçı.

5. Bisikletliler İçin Güvenli ve Bağlantılı Ağlar Oluşturmak

Birçok şehirde yapılan araştırmalarda kentlilerin daha çok bisiklet kullandığı ve bisikletliler için oluşturulmuş özel yolların bulunduğu şehirlerde yaralanma oranlarının düştüğü gözleniyor. 
Kurgulanan bisiklet ağlarının daha etkili çalışabilmesi için konut alanlarıyla ticaret merkezlerini, parkları, okulları ve önemli ulaşım ağlarını birbirine bağlaması gerekiyor.

BicycleBicycle Snake / Fotoğraf: DISSING+WEITLING Architecture

6. Toplu Taşıma Noktalarına Güvenli Ulaşımı Sağlamak

Toplu taşıma araçları, bireysel araçlardan daha çok kişiyi taşıyor ve daha az kazaya sebep oluyor. Ancak toplu taşıma ağlarının kurgulanmasının yanında bu ulaşım noktalarına güvenli erişimin de sağlanması gerekiyor.

TimesTimes Meydanı, New York / Fotoğraf: actorshomeauto.com

7. Problemli Alanların Tespiti için Verileri Kullanmak

 

Tüm bu tasarım önerilerinin öncelikli olarak uygulanması gereken sorunlu sokakların tespiti için şehirlerin trafik kazalarına dair ayrıntılı bir veri haritalaması yapması gerekiyor.

 

Bu haber wri.org'dan derlenmiştir. Cities Safer by Design kılavuzunun tüm içeriğine ulaşmak için tıklayınız.