İstanbul Boğazı'nın altından otomobillerin geçeceği
Karayolu Tüp Geçiş Projesi'nin onay düğümü çözülüyor. SABAH'a
açıklamada bulunan Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım, "Lastik
tekerlekli tüp geçiş için Yüksek Planlama Kurulu'ndan (YPK) karar çıkmak üzere.
Kısa süre sonra temelini atabiliriz" dedi. 2 hafta içinde onayı çıkması beklenen
projenin Şubat ayı içinde temelinin atılması bekleniyor. Karayolu tüp geçiş
projesinin 5 Ağustos 2008'de yapılan ihalesini Güney Koreli SK
ve Türk Yapı Merkezi şirketlerinden oluşan Türk-Kore
Ortak Girişim Grubu kazandı. Demiryolları Limanlar ve Hava Meydanları
İnşaatı (DLH) Genel Müdürlüğü ile ortak girişim grubu arasında ihale sözleşmesi
13 Ocak 2009'da imzalanarak onay için YPK'ya gönderildi. Aradan geçen 2 yılda
Ulaştırma Bakanlığı ile Hazine Müsteşarlığı, Maliye Bakanlığı ve Devlet Planlama
Teşkilatı (DPT) arasındaki müzakereler devam etti. Müzakerelerde bütün sorunlar
çözüldü.
Yap-işlet-devret
Yap-İşlet-Devret Modeli ile gerçekleştirilecek projenin toplam büyüklüğü 1
milyar 75 milyon dolar. ÇED raporunu da alan Türk-Kore ortaklığı, YPK onayının
ardından en fazla 4 yıl 7 ayda tüp geçişin inşaatını tamamlayıp, işletmeye
açacak. Ortaklık, tüp geçişi 25 yıl 11 ay 9 gün işlettikten sonra DLH Genel
Müdürlüğü'ne devredecek. Karayolu Tüp Geçiş Projesi, 14.6 kilometre uzunluğunda
olacak. Avrupa Yakası'nın güney kesiminde Aksaray, Topkapı, Eminönü, Sultanahmet
gibi yoğunluğu olan bölgelerden direkt karşıya geçiş sağlayacak. Avrupa
yakasında Florya- Sirkeci sahil yolunun (Kennedy Caddesi) Kazlıçeşme mevkisinden
başlayarak, Anadolu tarafında Ankara Devlet Yolu'nun Göztepe Kavşağı mevkisinde
sona erecek. Sadece otomobil, küçük otobüs ve minibüs gibi hafif araçların geçiş
yapacağı karayolu tünel geçişini günde ortalama 90 bin aracın kullanması
öngörülüyor. Ulaştırma Bakanlığı ihalede yıllık 25 milyon araç garantisi verdi.
Bu sayı tutturulamazsa farkı Ulaştırma Bakanlığı ödeyecek, geçtiği zaman ise
fazla araçtan alınan ücretler firma ile bakanlık arasında bölüşülecek. Ulaştırma
Bakanlığı, daha önce tünelden geçiş ücretlerini, tek yön için KDV hariç en fazla
4, çift yön için ise 8 dolar olarak belirlemişti.
En derin su altı geçidi
Lastik tekerlekli araçlar için yapılacak tüp geçiş, sadece trenlerin
kullanacağı Marmaray Projesi kapsamındaki tüp geçişten daha ileri özelliklere
sahip olacak. Marmaray'ın sadece 1.4 kilometrelik bölümü boğaz altından
geçerken, yeni tüp geçişin 3.3 kilometrelik bölümü deniz altında olacak. Su
yüzeyinin 60 metre altından batırma tünellerle yapılan Marmaray, dünyanın en
derin su altı geçişini oluştururken, yeni tüp tünel daha derinden geçecek ve
batırma yerine delme tünel şeklinde inşa edilecek. Projenin, denizin altından
geçen yaklaşık 3.3 kilometrelik bölümü ile her iki yakadaki mevcut yollara
bağlanacak. Her iki yakadaki toplam 2.1 kilometrelik yaklaşma tünelleriyle
birlikte Karayolu Tüp Geçişi'nin tünel uzunluğu 5.4 kilometre olacak.