Grup Şirketleri 2011'de de OYAK Çimento'nun Yüzünü Güldürdü



OYAK Çimento Grubu, 2011 yılını kapasite ve pazar liderliğiyle bitirdi. Grup, 2011 yılında çimento ve benzeri ürünlerde 10.5 milyon ton ürün satışı, 3.7 milyon metreküp beton satışı, 224 milyon adet torba, 45 bin ton kağıt satışı gerçekleştirdi. Bünyesinde halka açık 5 çimento, 1 beton, 1 entegre kağıt ve torba üretim tesisi ile dış ticaret şirketini barındıran grup, toplam 1.6 milyar TL net satış geliri, 263 milyon TL net kar elde etti. 2011 yılında 99 Milyon TL yatırım yapan Grup, 3 bin 500 kişiye istihdam sağladı; 187 milyon TL toplam vergi ödedi. Grup, 2011 sonuçlarına göre 7 şirketi ile 2010 yılına göre satış gelirinde yüzde 11, net karda yüzde 4, esas faaliyet karında yüzde 34, FAVÖK’te ise yüzde 28 artış sağladı.

OYAK Otomotiv ve Çimento Şirketleri Yönetim Kurulu Başkanı Celal Çağlar, Çırağan Sarayı'nda gerçekleştirilen basın toplantısıyla 2011 yılının Oyak Çimento Grubu açısından genel bir değerlendirmesini yaparak, 2012 yılı hedeflerini paylaştı. Bugün yaşanan ekonomik problemlerin geçmişinin 2000 yılına kadar götürülebileceğini, ancak şirketlerin pekçok devlete göre bu kaotik ortama uyum sağlamakta daha başarılı olduklarını kaydeden Çağlar, Türkiye'nin hem devlet hem de özel sektör olarak diğer örneklere göre daha başarılı bir yönetim sergilediğini kaydetti. Adana, Mardin, Bolu, Ünye ve Aslan Çimento şirketleriyle 2011'de satışta 10 milyon ton barajını aşan tek çimento grubu olduklarını açıklayan Çağlar, bu başarıyı getiren faktörleri de verimlilik, takım ruhu, minimum bürokrasi, yalın bir organizyon olarak sıraladı. Çağlar, gelir tabloları incelendiğinde 'esas faaliyet karı' ve 'net kar' açısından ilk 10 içinde yer alan grup çimento şirketlerinin, aynı zamanda borsada son 5 yılda en fazla temettü dağıtan şirketler arasında olduğunu vurguladı.



Yeni yatırımlar için 350 milyon TL'lik bütçe

İnşaat sektöründeki beklentiler ve açıklanan alt yapı yatırımları sebebi ile 2012 yılına dair iyimser olduğunu belirten Çağlar, 2012 yılında çimento sektöründe bu gelişmeler paralelinde yüzde 5 civarında iç pazar büyümesi olacağını tahmin ettiğini söyledi. Önümüzdeki iki yılda çevre, fırsat ve büyüme yatırımları için 350 milyon TL'lik bir bütçe ayırdıklarını bildiren Çağlar, bunda en önemli payın yaklaşık 100 milyon TL'lik bir yatırımla İskenderun'da hayata geçirecekleri fırın yatırımına ayrılacağını ifade etti. İkinci bir fırın yatırımı için de değerlendirmelerin sürdüğünü belirten Çağlar, lokasyonunu yıl içinde netleştireceklerini aktardı. Yurtdışı yatırımlar konusuna da değinen Çağlar, Romanya'da bir paketleme tesisleri olduğunu anımsattı ve özellikle Akdeniz çanağı için tekliflere açık olduklarını, ancak bazı çekinceleri de olduğunu sözlerine ekledi.

"Özellikle Akdeniz havzasında, İngiltere'de ve Amerika'da nakit sıkıntısı yaşayan, resmen satılık olarak açıklanmasa bile teklif bekleyen birçok şirket olduğunu biliyoruz. Ancak dünya henüz finansal bir denge yakalayabilmiş değil ve önümüzdeki dönemde de böyle bir olasılık görünmüyor. Biz, geri dönüşü hızlı yatırımlara yönelmek istiyoruz ve bu anlamda şu ana kadar cazip bir fırsatla karşılaşmadık".

Çimento bir ihraç malzemesi değildir

Satışlarının yüzde 84'ünü iç pazara, yüzde 16'sını da dış pazarlara gerçekleştirdiklerini belirten Çağlar, iç pazarın çok canlı olduğunu söyledi ve "Bana göre çimento bir ihracat malzemesi değildir; üretildiği yerde tüketilmelidir. Dünyada da genel kabul bu yönde" şeklinde konuştu. Çağlar, 2011’de ihracat pazarlarından Libya ve Suriye’nin tamamen durması ve Irak’ta İran çimentosu tehdidinin, 2012 yılında da ihracat açısından sorun olacağına işaret ederek, Rusya’da özellikle yaklaşan Soçi Olimpiyatları nedeniyle projelerin hızlanmasının sektörün önemli ihracat umudu olduğunu belirtti.

Beton yol konusu

Sunumunda, yüzde 100 Türk malı olan çimento ile yapılacak beton yolların önemine değinen Çağlar, asfalta göre ilk yapım maliyetleri benzer olmasının yanı sıra emniyet, güvenlik, yakıt ve aydınlatma tasarrufu, daha uzun ömür, sürüş konforu gibi çok önemli katma değeri bulunan beton yolların ve beton bariyerlerin hem ülke ekonomisi hem de sürücü güvenliği için öncelikli değerlendirilmesi gereken konulardan biri olduğuna dikkat çekti. Türkiye’nin ilk beton yollarının yapımında bulunduklarını, son olarak İstanbul trafiğine rahat nefes aldıran Kağıthane – Piyalepaşa arasında yapılan tünellerde de beton yol yaptıklarını vurgulayan Çağlar, birikim ve tecrübeleri ile tüm otoritelere yardımcı olmaya hazır oldukları mesajını iletti.

Çevre yatırımları

Grubun 350 milyon TL ayırdığı 2012 - 2013 yatırımları içinde, atıklardan enerji geri kazanımına yönelik besleme ve yakma sistemleri ile atık ısıdan elektrik enerjisi üretilmesi projeleri öncelik taşıyor. Önceliklerinin her zaman sürdürülebilir bir çevre yaklaşımı olduğunu anlatan Çağlar, sektörde de bu anlamda yaptıkları yatırımlar ile öncü olduklarını, bilgi ve tecrübelerini sektör birlikteliklerinde paylaştıklarını belirterek, sektörün ilk lisans, izin ve belgelerini almış olmaktan duyduğu memnuniyeti dile getirdi. Enerjinin en verimli şekilde kullanılmasını çalışma prensiplerinin önceliği haline getiren OYAK Çimento Grubu şirketlerinden Aslan Çimento’da yılda yaklaşık 50 bin ton tehlikesiz atığın geri kazanımına olanak verecek ve 10 milyon TL’ye mal olan 'atıktan türetilmiş yakıt' üretim tesisinde 2011 yılı sonunda deneme üretimine başlandığı bilgisini veren Çağlar, tesisin tam kapasiteyle hizmete geçmesinden sonra bugün çöp olarak hergün daha zor şartlar altında depolanmak zorunda kalınan binlerce ton endüstriyel atığın işlenmesiyle yaklaşık 40 bin ton kömür ve benzeri fosil bazlı yakıtların kullanımının önüne geçileceğini, böylece ülke ekonomisine 5 milyon dolar mertebesinde katkıda bulunmuş olunacağı ifade etti. Çağlar, 2011 yılında Bolu, Aslan ve Mardin Çimento şirketlerinde elektro filtreden torbalı filtreye dönüştürme yatırımlarına başlandığını, 2012 yılında bu tesisler devreye alınırken Ünye ve Adana Çimento’da bu yatırımlara başlanacağını açıkladı. 

Çimento endüstrisinde üretim kaynaklı sera gazı emisyonlarının azaltımında en etkin araçlardan birisi de hidrolik bağlayıcılık özelliği gösterebilen katkı maddelerinin çimento ürünlerinde yaygın olarak kullanılması olduğuna işaret eden Çağlar, katkılı çimento ürünleri ve bunlara ait uygulama yöntemlerinin geliştirilmesi yönündeki çalışmaların Grubun son iki yıldır en önemli gündem maddelerinden biri olduğunu, bu çerçevede katkılı çimento oranlarının yüzde 51 seviyesine ulaştığını, böylece 2011 yılında yaklaşık 80 milyon ağacın absorbe ettiği karbondioksit miktarı düzeyinde tasarruf sağlandığını sözlerine ekledi.

OYAK Çimento Grubu

Grup, Türkiye’nin 6 coğrafi bölgesine yayılmış, yönetim kontrolüne yüzde 100 sahip olduğu 5 çimento şirketi ile 8.4 milyon ton klinker kapasitesini yönetiyor. Çimento şirketleri 2011 yılını, 7,7 milyon ton klinker üretimi, yüzde 91 kapasite kullanımı, 1,1 milyar TL ciro, 247 milyon TL net kar, yüzde 26 artışla 324 milyon TL FAVÖK, 51 milyon TL çevre ve idame yatırımı ile tamamladı. 2011 sonuçlarına göre kapasitede yüzde 13,3, pazarda yüzde 17 ile sektör liderliğini sürdüren Grup, satışlarının yüzde 84’ünü iç pazara, yüzde 16’sını dış pazarlara gerçekleştirdi.

OYAK Çimento Grubu şirketleri, 2012 yılında halka açık çimento şirketleri konsolide net satışlarını yüzde 8 artırarak 1.2 milyar TL’ye, esas faaliyet karını yüzde 12 büyümeyle 292 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyor. 2012 yılında net karını yüzde 15 artırarak 283 milyon TL’ye ulaştırmayı planlayan grup, 2012 ve 2013 yıllarında çevre, büyüme ve fırsat yatırımları yapacağını açıklarken; Adana Çimento’da bir kapasite artışı yatırımı olabileceğinin sinyallerini verdi.