Grup Şirketleri 2011'de de OYAK Çimento'nun Yüzünü Güldürdü
OYAK
Çimento Grubu, 2011 yılını kapasite ve pazar liderliğiyle bitirdi.
Grup, 2011 yılında çimento ve benzeri ürünlerde 10.5 milyon ton ürün satışı, 3.7
milyon metreküp beton satışı, 224 milyon adet torba, 45 bin ton kağıt satışı
gerçekleştirdi. Bünyesinde halka açık 5 çimento, 1 beton, 1 entegre kağıt ve
torba üretim tesisi ile dış ticaret şirketini barındıran grup, toplam 1.6 milyar
TL net satış geliri, 263 milyon TL net kar elde etti. 2011 yılında 99 Milyon TL
yatırım yapan Grup, 3 bin 500 kişiye istihdam sağladı; 187 milyon TL toplam
vergi ödedi. Grup, 2011 sonuçlarına göre 7 şirketi ile 2010 yılına göre satış
gelirinde yüzde 11, net karda yüzde 4, esas faaliyet karında yüzde 34, FAVÖK’te
ise yüzde 28 artış sağladı.
OYAK Otomotiv ve Çimento Şirketleri Yönetim Kurulu Başkanı Celal
Çağlar, Çırağan Sarayı'nda gerçekleştirilen basın toplantısıyla 2011
yılının Oyak Çimento Grubu açısından genel bir değerlendirmesini yaparak, 2012
yılı hedeflerini paylaştı. Bugün yaşanan ekonomik problemlerin geçmişinin 2000
yılına kadar götürülebileceğini, ancak şirketlerin pekçok devlete göre bu kaotik
ortama uyum sağlamakta daha başarılı olduklarını kaydeden Çağlar, Türkiye'nin
hem devlet hem de özel sektör olarak diğer örneklere göre daha başarılı bir
yönetim sergilediğini kaydetti. Adana, Mardin, Bolu, Ünye ve Aslan Çimento
şirketleriyle 2011'de satışta 10 milyon ton barajını aşan tek çimento grubu
olduklarını açıklayan Çağlar, bu başarıyı getiren faktörleri de verimlilik,
takım ruhu, minimum bürokrasi, yalın bir organizyon olarak sıraladı. Çağlar,
gelir tabloları incelendiğinde 'esas faaliyet karı' ve 'net kar' açısından ilk
10 içinde yer alan grup çimento şirketlerinin, aynı zamanda borsada son 5 yılda
en fazla temettü dağıtan şirketler arasında olduğunu vurguladı.
Yeni yatırımlar için 350 milyon TL'lik bütçe
İnşaat sektöründeki beklentiler ve açıklanan alt yapı yatırımları sebebi ile
2012 yılına dair iyimser olduğunu belirten Çağlar, 2012 yılında çimento
sektöründe bu gelişmeler paralelinde yüzde 5 civarında iç pazar büyümesi
olacağını tahmin ettiğini söyledi. Önümüzdeki iki yılda çevre, fırsat ve büyüme
yatırımları için 350 milyon TL'lik bir bütçe ayırdıklarını bildiren Çağlar,
bunda en önemli payın yaklaşık 100 milyon TL'lik bir yatırımla İskenderun'da
hayata geçirecekleri fırın yatırımına ayrılacağını ifade etti. İkinci bir fırın
yatırımı için de değerlendirmelerin sürdüğünü belirten Çağlar, lokasyonunu yıl
içinde netleştireceklerini aktardı. Yurtdışı yatırımlar konusuna da değinen
Çağlar, Romanya'da bir paketleme tesisleri olduğunu anımsattı ve özellikle
Akdeniz çanağı için tekliflere açık olduklarını, ancak bazı çekinceleri de
olduğunu sözlerine ekledi.
"Özellikle Akdeniz havzasında, İngiltere'de ve Amerika'da nakit sıkıntısı
yaşayan, resmen satılık olarak açıklanmasa bile teklif bekleyen birçok şirket
olduğunu biliyoruz. Ancak dünya henüz finansal bir denge yakalayabilmiş değil ve
önümüzdeki dönemde de böyle bir olasılık görünmüyor. Biz, geri dönüşü hızlı
yatırımlara yönelmek istiyoruz ve bu anlamda şu ana kadar cazip bir fırsatla
karşılaşmadık".
Çimento bir ihraç malzemesi değildir
Satışlarının yüzde 84'ünü iç pazara, yüzde 16'sını da dış pazarlara
gerçekleştirdiklerini belirten Çağlar, iç pazarın çok canlı olduğunu söyledi ve
"Bana göre çimento bir ihracat malzemesi değildir; üretildiği yerde
tüketilmelidir. Dünyada da genel kabul bu yönde" şeklinde konuştu. Çağlar,
2011’de ihracat pazarlarından Libya ve Suriye’nin tamamen durması ve Irak’ta
İran çimentosu tehdidinin, 2012 yılında da ihracat açısından sorun olacağına
işaret ederek, Rusya’da özellikle yaklaşan Soçi Olimpiyatları nedeniyle
projelerin hızlanmasının sektörün önemli ihracat umudu olduğunu belirtti.
Beton yol konusu
Sunumunda, yüzde 100 Türk malı olan çimento ile yapılacak beton yolların
önemine değinen Çağlar, asfalta göre ilk yapım maliyetleri benzer olmasının yanı
sıra emniyet, güvenlik, yakıt ve aydınlatma tasarrufu, daha uzun ömür, sürüş
konforu gibi çok önemli katma değeri bulunan beton yolların ve beton
bariyerlerin hem ülke ekonomisi hem de sürücü güvenliği için öncelikli
değerlendirilmesi gereken konulardan biri olduğuna dikkat çekti. Türkiye’nin ilk
beton yollarının yapımında bulunduklarını, son olarak İstanbul trafiğine rahat
nefes aldıran Kağıthane – Piyalepaşa arasında yapılan tünellerde de beton yol
yaptıklarını vurgulayan Çağlar, birikim ve tecrübeleri ile tüm otoritelere
yardımcı olmaya hazır oldukları mesajını iletti.
Çevre yatırımları
Grubun 350 milyon TL ayırdığı 2012 - 2013 yatırımları içinde, atıklardan
enerji geri kazanımına yönelik besleme ve yakma sistemleri ile atık ısıdan
elektrik enerjisi üretilmesi projeleri öncelik taşıyor. Önceliklerinin her zaman
sürdürülebilir bir çevre yaklaşımı olduğunu anlatan Çağlar, sektörde de bu
anlamda yaptıkları yatırımlar ile öncü olduklarını, bilgi ve tecrübelerini
sektör birlikteliklerinde paylaştıklarını belirterek, sektörün ilk lisans, izin
ve belgelerini almış olmaktan duyduğu memnuniyeti dile getirdi. Enerjinin en
verimli şekilde kullanılmasını çalışma prensiplerinin önceliği haline getiren
OYAK Çimento Grubu şirketlerinden Aslan Çimento’da yılda yaklaşık 50 bin ton
tehlikesiz atığın geri kazanımına olanak verecek ve 10 milyon TL’ye mal olan
'atıktan türetilmiş yakıt' üretim tesisinde 2011 yılı sonunda deneme üretimine
başlandığı bilgisini veren Çağlar, tesisin tam kapasiteyle hizmete geçmesinden
sonra bugün çöp olarak hergün daha zor şartlar altında depolanmak zorunda
kalınan binlerce ton endüstriyel atığın işlenmesiyle yaklaşık 40 bin ton kömür
ve benzeri fosil bazlı yakıtların kullanımının önüne geçileceğini, böylece ülke
ekonomisine 5 milyon dolar mertebesinde katkıda bulunmuş olunacağı ifade etti.
Çağlar, 2011 yılında Bolu, Aslan ve Mardin Çimento şirketlerinde elektro
filtreden torbalı filtreye dönüştürme yatırımlarına başlandığını, 2012 yılında
bu tesisler devreye alınırken Ünye ve Adana Çimento’da bu yatırımlara
başlanacağını açıkladı.
Çimento endüstrisinde üretim kaynaklı sera gazı emisyonlarının azaltımında en
etkin araçlardan birisi de hidrolik bağlayıcılık özelliği gösterebilen katkı
maddelerinin çimento ürünlerinde yaygın olarak kullanılması olduğuna işaret eden
Çağlar, katkılı çimento ürünleri ve bunlara ait uygulama yöntemlerinin
geliştirilmesi yönündeki çalışmaların Grubun son iki yıldır en önemli gündem
maddelerinden biri olduğunu, bu çerçevede katkılı çimento oranlarının yüzde 51
seviyesine ulaştığını, böylece 2011 yılında yaklaşık 80 milyon ağacın absorbe
ettiği karbondioksit miktarı düzeyinde tasarruf sağlandığını sözlerine ekledi.
OYAK Çimento Grubu
Grup, Türkiye’nin 6 coğrafi bölgesine yayılmış, yönetim kontrolüne yüzde 100
sahip olduğu 5 çimento şirketi ile 8.4 milyon ton klinker kapasitesini
yönetiyor. Çimento şirketleri 2011 yılını, 7,7 milyon ton klinker üretimi, yüzde
91 kapasite kullanımı, 1,1 milyar TL ciro, 247 milyon TL net kar, yüzde 26
artışla 324 milyon TL FAVÖK, 51 milyon TL çevre ve idame yatırımı ile tamamladı.
2011 sonuçlarına göre kapasitede yüzde 13,3, pazarda yüzde 17 ile sektör
liderliğini sürdüren Grup, satışlarının yüzde 84’ünü iç pazara, yüzde 16’sını
dış pazarlara gerçekleştirdi.
OYAK Çimento Grubu şirketleri, 2012 yılında halka açık çimento şirketleri
konsolide net satışlarını yüzde 8 artırarak 1.2 milyar TL’ye, esas faaliyet
karını yüzde 12 büyümeyle 292 milyon TL’ye çıkarmayı hedefliyor. 2012 yılında
net karını yüzde 15 artırarak 283 milyon TL’ye ulaştırmayı planlayan grup, 2012
ve 2013 yıllarında çevre, büyüme ve fırsat yatırımları yapacağını açıklarken;
Adana Çimento’da bir kapasite artışı yatırımı olabileceğinin sinyallerini
verdi.