Görme Engelli Vatandaşlardan Metro Tepkisi



Hürriyet'in haberine göre, İzmir Büyükşehir Belediyesi önünde toplanan ve ellerinde "Güvenli ulaşım hakkımız engelemez", "Göstermelik sarı çizgi istemiyoruz", "Yetmedi mi düştüğünüz vagon aralarına, daha kaç kere düşelim raylara" yazılı pankartlar taşıyan 30 görme engelli metro istasyonlarındaki uygulamalardan şikayet etti. Kendilerine "İzmirli bir grup görme engelli kent sakini" adını veren grup adına konuşan Mehmet Ortakaya, daha önce metro istasyonlarına giden görme engellilerin güvenlik görevlilerince perona indirildiğini ve trene bindirdiğini, ancak son dönemlerde bu uygulamanın kaldırıldığını söyledi. Görme engelli bir yolcunun diğer yolculardan yardım alamaması durumunda tek başına peronlara inip, trenin kapısını tek başına bulmak zorunda olduğunu belirten Ortakaya, "İniş biniş telaşı ve karmaşası göz önünde tutulduğunda, tek başına tren kapısını bulmaya çalışan görme engellinin yanlışlıkla vagon arasından raylara düşmesi işten bile değildir. Bir arkadaşımız 4 Şubat günü Basmane İstasyonu'nda trene binmek isterken vagon aralığına düştü" dedi.

Büyükşehir Belediye Başkanlığı'na 20 Mart'da 400 imzalı dilekçe verdiklerini, görme engelliler için mimari ve teknik düzenleme yapılmasını, bu yapılana kadar da personel tarafından düzenli ve etkin rehberlik hizmeti verilmesini istediklerini dile getiren Ortakaya, belediye tarafından kendilerine talep edilen önlemlerin istayonlarda zaten mevcut olduğunun, kaza geçiren görme engellinin ise yardım istemediğinin, kazada kusurları bulunmadığının bildirildiğini söyledi. Ortakaya, bu yanıtın doğru olmadığını belirterek, "İstayonlardaki kabartma haritalara bakarak yön bulmayı sadece görenler yapabilir. Peron kıyılarına konan kabartma uyarı bantları trenlerin kapısını göstermiyor. Kalabalık ve istasyonlaradaki karmaşada görme engelli yolcu zor durumda kalıyor" dedi.

İzmir Metro A.Ş. Genel Müdürü ile de görüştüklerini belirten Ortakaya, kendilerine görme engelliler için yapılan düzenlemelerin yeterli olduuğunu, talep edilirse de personelin diğer işlerini bitirince kendilerine yardımcı olacağını söylediğini belirtti. Bu tavrı protesto ettiklerini belirten Ortakaya, "Talebimiz metro istasyonlarına, trenler perona girdiğinde kapıları açılan bariyer sistemi kurmalarıdır. İstanbul'da bazı istasyonlarda uygulanmakta ve iyi sonuç alınmaktadır. Bu sistem kurulana kadar, görme engelli yolculara etkin personel rehberlik hizmeti sunulmalıdır. Yaşanacak olumsuzluklarda sorumluluk İzmir Metrosu ve İzmir Büyükşehir Belediesi yöneticilerindedir" dedi.