Gökova, Avrupa’nın En Başarılı Projesi



Muğla Üniversitesi’nce üç yılda hazırlanan "Avrupa Birliği SMAPP III Gökova Projesi" nin çevre, doğa, tarih ve sosyo ekonomik açıdan, Avrupa’daki tüm benzer projelerin en iyisi olduğu ve örnek proje olarak açıklandığı bildirildi. Muğla Üniversitesi Rektör Yardımcısı ve proje koordinatörü Prof. Dr. Atilla Yücel, gazetecilere yaptığı açıklamada, proje ile Gökova Körfezi’nin çevre, deniz, deniz canlıları ve ekolojik dengesinin korunmasının amaçlandığını söyledi.

Projenin oluşturacağı örnek modelin gelecekte hem Türkiye’de hem de dünyada kullanılabilir olacağını umut ettiğini bildiren Prof. Dr. Yücel, şunları kaydetti:

"Projeyi önümüzdeki ay İngilizce ve Türkçe kitap olarak bastırarak Türk ve Avrupalı yetkililere teslim edeceğiz. SMAPP, Avrupa Birliği’nce Akdeniz’de bulunan 10 ülkeyi kapsayan bir çevre projesi. AB Gökova Pojesi, 10 ülke arasında en başarılı model olarak gösterildi. Proje hem Gökova’nın geleceğini kurtaracak hazırlıkların yapılmasını sağlayacak hem de dünyada benzer ülkeler için örnek teşkil edecek."

Muğla Üniversitesi’nde düzenlenen toplantıda, "Avrupa Birliği SMAPP III Gökova Projesi" çerçevesinde Gökova İç Körfezi, Sedir Adası ve Kadın Azmağı’nın geleceğinin görüşüldüğünü anlatan Prof. Dr. Yücel, şöyle devam etti:

"Toplantıda, proje içinde yer alan Sedir Adası, Azmaklar, sosyo ekonomik araştırmalar, deniz kirliliği ve atıklar, tarımsal faaliyetler, balıkçılık, kıyı erozyonu, coğrafi bilgi sistemleri, eğitim ve bilinçlendirme konuları ele alınarak pilot uygulamaların hayata geçirilmesi kararlaştırıldı.

Ayrıca deniz altı araştırmaları için kameraların ve ekipmanların alınması, çeşitli yayınların hazırlanması ve Sedir Adası’ndaki kumların korunmasına yönelik çalışma yapılmasına da karar verildi."

"Azmaklardaki tehlike büyük"

Projenin Akyaka Kadın Azmağı bölümünü hazırlayan İTÜ Denizcilik Fakültesi emekli öğretim üyesi Prof. Dr. Aydın Şalcı da Gökova ile Akyaka’da iç denize ve körfezine dökülen azmaklardaki, tekne trafiğinin doğal yaşamı olumsuz yönde etkilediğini öne sürdü. Azmaktaki tekne sayısı ile taşınan yolcu sayısına mutlaka sınırlama getirilmesi gerektiğini belirten Prof. Dr. Şalcı, şunları kaydetti:

"Akyaka Kadın Azmağı’ndaki tur tekne sayısı 14, tekne boyları da 9 metre ile sınırlandırılmalı. Burada önlem alınmazsa ileride geri dönülmez çevre sıkıntıları yaşanacağından emin olabilirsiniz. Tekne sayısını arttırmaktansa azmak kenarında doğal yürüyüş ve gezi yolları yapılarak bu güzellikler görülebilir.

Aynı bölgeye doğal akvaryumlar yapılabilir. Azmak doğal bir park haline dönüştürülerek korunabilir. Daha çok para kazanmak uğruna doğayı daha çok katletmeye izin veremeyiz. Tehlike çanlarının çaldığı sınıra geldik dayandık."

AB temsilcisinden projeye övgü

AB Temsilcisi ve SMAPP III Takım Lideri Etienne Baijot ise Avrupalı ve Türk bilim adamları ile Gökova, Sedir Adası, Akyaka ve Köyceğiz’e ziyaretlerde bulunduğunu ve hayran kaldığını söyledi. Projenin hazırlıklarının 2 yıl sürdüğünü ve hayata geçirilmesi için son aşamaların tamamlandığını ifade eden Baijot, yaklaşık 1 milyon avroya mal olacak projenin yüzde 80’ini AB, yüzde 20’sini Türkiye’nin karşılayacağını kaydetti.

Projenin 10 ülke arasında hazırlanan en iyi proje olduğunu vurgulayan Baijot, şöyle konuştu:

"Amacımız, Akdeniz çanağındaki ülkelerin çevre sorunlarını giderecek bu tür projelerin yaygınlaştırılmasını ve hayata geçirilmesini sağlamak. Bunun için AB tarafından sağlanan finansmanlarla çevrenin korunmasına dikkat ediyoruz, özellikle korunmuş bölgelere yardımda bulunuyoruz. En iyi olması nedeniyle ilk olarak Gökova projesini hayata geçireceğiz.”