Ankara’da yapımı Ulaştırma
Bakanlığı’na devredilen metroların öyküsü Anakent Belediyesi Başkanı
Melih Gökçek’in hesabının tutmadığını da ortaya koydu. Metro
ile ilgili 2003 yılından sonra, ara ara “2 yıl sonra bitecek” yönünde müjdeler
veren Gökçek, 2008 yılında “Hükümetin yardımıyla bitireceğiz” söylemini
kullanmaya başladı. Gökçek, 2011 yılında ise metro projesini tamamen hükümete
devretti.
Anakent Belediyesi Çayyolu hattına 2002, Sincan hattına 2001, Keçören hattına
ise 2003 yılında başladı. Gökçek, süren inşaatlara ilişkin kamuoyuna sürekli
açıklamalar yaptı. İnternetten yaptığımız minik bir araştırma Anakent Belediyesi
ve Gökçek’in metro hesabının nasıl şaştığını da gözler önüne serdi. Gökçek’in
2003’te başlayan ve giderek farklılaşan açıklamaları şöyle:
2008’de bitirme vaadi
TGRT’nin 2006 tarihli haberine göre Gökçek, “Metro projelerinin tamamlanması
için gereken kaynağın, belediye için işletilmesi artık cazip olmayan doğalgazın
özelleştirilmesi ile karşılanacağını” dile getirerek, özelleştirmeden 1 buçuk 2
yıl sonra çalışmaların tamamlanabileceğini açıkladı.
Ekim 2007’de Anadolu Ajansı, Gökçek’in, “Çayyolu Metrosu’nun yüzde 98’inin,
Sincan hattının yüzde 74’ünün, Keçiören’in yüzde 40’lar civarında, Söğütözü
Metrosu’nun yüzde 45-50’sinin tamamlandığını” sözlerini haberleştirdi.
Gökçek, Eylül 2008’de ise belediye olarak tamamlayacakları ilk hattın Sincan
Metrosu olduğunu duyurdu. SES TV’nin 27 Kasım 2008 tarihli haberinde ise Gökçek,
metro inşaatlarının elektro mekanik ihalesi işlemlerinin tamamlandığını ve
yüklenici firma ile sözleşmenin imzalanacağını söyledi.
Belediye imkânıyla bitmez
“Haber7” internet sitesinde Aralık 2008’de Gökçek’e atfen yer alan bir
açıklamada, Söğütözü-Kızılay bağlantısı, Sincan ve Keçiören metrosu olmak üzere
4 ayrı yerde metro inşaatının da bittiğini kaydetti. Bundan iki ay sonra da
Gökçek, 44 kilometrelik metro projesinin bittiğini duyurdu.
Gökçek, 5 ay sonra, “Haber 7”de sadece belediye imkânlarıyla metronun
bitirilmesinin mümkün olmadığını, çıkacak bir yasadan faydalanarak 2 buçuk yıl
içinde tamamlanmasını umduklarını söyledi.
Gökçek, Ocak 2009 tarihli İHA’nın haberinde, seçimlerde Ankara metrosunun
tamamlanması için verdiği sözün hükümet tarafından yerine getirileceğini
belirtti.
‘Hükümet bitirir’
Hürriyet’e bu ay içinde konuşan Gökçek, “Üç hatta aynı anda başlarken şunu
düşündüm. Bir metro başlayınca yarım kalmaz, hangi hükümet olursa olsun bitirmek
zorunda kalır. Zaten şimdi üçünü de hükümet bitirecek” dedi.
‘İflas bayrağı en yükseğe çekildi’
Türkiye’nin ilk metro projesini başkentte gerçekleştiren eski Anakent
Belediye Başkanı Murat Karayalçın, tüm dünyada metroların
belediyeler tarafından uzun vadeli kredi alınarak yapıldığını anlattı. Piyasada
Gökçek yönetimine güvenilmediğini söylenen Karayalçın, “Bu yönetim kredi
bulamadığı için yapamadı. Kimse Gökçek’e kredi vermedi. Arkasında hükümet
desteği olmasına karşın güvenilmez bir yönetim olduğu için kredi bulamıyor.
Kredibilitesi yok” dedi. Karayalçın, “Doğalgaz özel sektöre, metro hükümete,
Ankara Hastanesi Sağlık Bakanlığı’na devredildi. Ankara’da yerel yönetimin
yapması gereken ne kadar hizmet varsa Gökçek elden çıkardı. Bu Gökçek
yönetiminin iflas bayrağının en yükseğe çekilmesidir” açıklamasını
yaptı.