Gökçek’in Tutmayan Hesabı



Ankara’da yapımı Ulaştırma Bakanlığı’na devredilen metroların öyküsü Anakent Belediyesi Başkanı Melih Gökçek’in hesabının tutmadığını da ortaya koydu. Metro ile ilgili 2003 yılından sonra, ara ara “2 yıl sonra bitecek” yönünde müjdeler veren Gökçek, 2008 yılında “Hükümetin yardımıyla bitireceğiz” söylemini kullanmaya başladı. Gökçek, 2011 yılında ise metro projesini tamamen hükümete devretti.

Anakent Belediyesi Çayyolu hattına 2002, Sincan hattına 2001, Keçören hattına ise 2003 yılında başladı. Gökçek, süren inşaatlara ilişkin kamuoyuna sürekli açıklamalar yaptı. İnternetten yaptığımız minik bir araştırma Anakent Belediyesi ve Gökçek’in metro hesabının nasıl şaştığını da gözler önüne serdi. Gökçek’in 2003’te başlayan ve giderek farklılaşan açıklamaları şöyle:

2008’de bitirme vaadi

TGRT’nin 2006 tarihli haberine göre Gökçek, “Metro projelerinin tamamlanması için gereken kaynağın, belediye için işletilmesi artık cazip olmayan doğalgazın özelleştirilmesi ile karşılanacağını” dile getirerek, özelleştirmeden 1 buçuk 2 yıl sonra çalışmaların tamamlanabileceğini açıkladı.

Ekim 2007’de Anadolu Ajansı, Gökçek’in, “Çayyolu Metrosu’nun yüzde 98’inin, Sincan hattının yüzde 74’ünün, Keçiören’in yüzde 40’lar civarında, Söğütözü Metrosu’nun yüzde 45-50’sinin tamamlandığını” sözlerini haberleştirdi.

Gökçek, Eylül 2008’de ise belediye olarak tamamlayacakları ilk hattın Sincan Metrosu olduğunu duyurdu. SES TV’nin 27 Kasım 2008 tarihli haberinde ise Gökçek, metro inşaatlarının elektro mekanik ihalesi işlemlerinin tamamlandığını ve yüklenici firma ile sözleşmenin imzalanacağını söyledi.

Belediye imkânıyla bitmez

“Haber7” internet sitesinde Aralık 2008’de Gökçek’e atfen yer alan bir açıklamada, Söğütözü-Kızılay bağlantısı, Sincan ve Keçiören metrosu olmak üzere 4 ayrı yerde metro inşaatının da bittiğini kaydetti. Bundan iki ay sonra da Gökçek, 44 kilometrelik metro projesinin bittiğini duyurdu.

Gökçek, 5 ay sonra, “Haber 7”de sadece belediye imkânlarıyla metronun bitirilmesinin mümkün olmadığını, çıkacak bir yasadan faydalanarak 2 buçuk yıl içinde tamamlanmasını umduklarını söyledi.

Gökçek, Ocak 2009 tarihli İHA’nın haberinde, seçimlerde Ankara metrosunun tamamlanması için verdiği sözün hükümet tarafından yerine getirileceğini belirtti.

‘Hükümet bitirir’

Hürriyet’e bu ay içinde konuşan Gökçek, “Üç hatta aynı anda başlarken şunu düşündüm. Bir metro başlayınca yarım kalmaz, hangi hükümet olursa olsun bitirmek zorunda kalır. Zaten şimdi üçünü de hükümet bitirecek” dedi.

‘İflas bayrağı en yükseğe çekildi’

Türkiye’nin ilk metro projesini başkentte gerçekleştiren eski Anakent Belediye Başkanı Murat Karayalçın, tüm dünyada metroların belediyeler tarafından uzun vadeli kredi alınarak yapıldığını anlattı. Piyasada Gökçek yönetimine güvenilmediğini söylenen Karayalçın, “Bu yönetim kredi bulamadığı için yapamadı. Kimse Gökçek’e kredi vermedi. Arkasında hükümet desteği olmasına karşın güvenilmez bir yönetim olduğu için kredi bulamıyor. Kredibilitesi yok” dedi. Karayalçın, “Doğalgaz özel sektöre, metro hükümete, Ankara Hastanesi Sağlık Bakanlığı’na devredildi. Ankara’da yerel yönetimin yapması gereken ne kadar hizmet varsa Gökçek elden çıkardı. Bu Gökçek yönetiminin iflas bayrağının en yükseğe çekilmesidir” açıklamasını yaptı.