10 milyon dolara mal olacak ve Göcek-Dalaman yolunu 15 dakikaya düşürecek 960 metrelik tünelin temelini bu ay başbakan atacak. Tünel 1 yıl sonra hizmete girecek.
8. Cumhurbaşkanı Turgut Özal'ın başbakanlığı döneminde 1989 yılında yapımı gündeme gelen, ancak 8 başbakan, 11 bakan, 13 hükümet döneminde gerçekleştirilemeyen Göcek Tüneli'nin inşaatına bu ay içinde başlanıyor.
Yüksek Planlama Kurulu'nun geçtiğimiz ağustos ayında sözleşmeye onay vermesi ile müteahhit firma ile Karayolları Genel Müdürlüğü arasında sözleşme imzalandı.
Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın temeli atmasının ardından çalışmaya başlayacak olan Tübim-Lider İnşaat firması yetkilileri, "İhaleye göre yapım süresi 2 yıl. Fakat biz bu işi bir yılda tamamlarız" dediler.
1989 yılından bu yana başbakan olarak görev yapan Turgut Özal, Yıldırım Akbulut, Süleyman Demirel, Tansu Çiller, Mesut Yılmaz, Necmettin Erbakan, Bülent Ecevit ve Abdullah Gül'ün yapım sözü verdiği, ancak hükümetlerindeki Bayındırlık ve İskan Bakanları Sefa Giray, Cengiz Altınkaya, Onur Kumbaracıbaşı, Erman Şahin, Adnan Keskin, Halil Çulhaoğlu, Yaşar Topçu, Mustafa Yılmaz, Ali Ilıksoy, Koray Aydın, Abdülkadir Akçan'a yaptıramadıkları tünelin ilk harcını atmak Başbakan Recep Tayyip Erdoğan ile Bayındırlık ve İskan Bakanı Zeki Ergezen'e nasip olacak.
Rampalar mevkii
Göcek-Dalaman arasındaki Göcek Rampaları mevkiinde yapılması kararlaştırılan tünel, 830 metresi tüp, 130 metresi de aç-kapa bölümü olmak üzere, toplam 960 metre uzunluğunda olacak. Yap işlet devret modeli ile tüneli 2 yılda 10 milyon dolara (yaklaşık 15 trilyon lira) tamamlayacak olan konsorsiyum, 26 yıl işlettikten sonra Karayolları Genel Müdürlüğü'ne devredecek.
Göcek Tüneli'nin yapılmasıyla 30 dakikada alınan Göcek-Dalaman arasındaki yolculuk süresi 15 dakikaya inecek. Sürücüler Göcek Ramparaları olarak bilinen 29 virajdan kurtulacak. Fethiye-Dalaman arasındaki 50 kilometrelik mesafe de 15 kilometre kadar kısalacağı için Dalaman Havaalanı üzerinden Fethiye ve Göcek'e gelen turist sayısında önemli artış meydana gelecek. Tünel sayesinde Göcek'teki yat turizmi de gelişecek.
Tubim Lider İnşaat, 14 Kasım 2003'te Karayolları Genel Müdürlüğü ile nihai sözleşme imzaladı. 1 Aralık pazartesi günü de yer teslimi için başvuruda bulundu.
13 HÜKÜMET BAŞARISIZ OLDU
Turgut Özal, 1983-1989 yılları arasında 45 ve 46'ncı hükümetlerde başbakan olarak görev yaptı. Göcek'i çok seven ve her yaz bu bölgede tatil yapan Turgut Özal, tünel yapılması fikrini 1989 yılında ortaya atan ilk başbakan oldu. Ancak bu projesini gerçekleştiremeden cumhurbaşkanı seçildi. Tünel yapılması gerektiği fikrini ölünceye kadar destekledi.
Yıldırım Akbulut, Turgut Özal'ın Cumhurbaşkanı olmasından sonra 9.11.1989 tarihinde 47. Hükümeti kurdu, 23.6.1991 tarihine kadar başbakanlık yaptı. Birinci Körfez Savaşı'na denk gelen ve PKK terörünün zirveye çıktığı başbakanlığı döneminde Göcek Tüneli'nin yapımı için önemli bir çaba harcamadı. Tünel yapımı düşüncede kaldı.
Mesut Yılmaz, 23.6.1991 ile 20.11 1991 tarihleri arasında 48., 6.3.1996 ile 28.6.1996 tarihleri arasında 53., 30.6.1997 ile 11.1.1999 tarihleri arasında 55. Hükümetin başbakanlığını yaptı. Göcek tünelinin yapılması için en fazla çaba sarfeden başbakan oldu. 1998 yılında Göcek Tüneli'nin "yap işlet devret" modeli yapılabilmesi için Yüksek Planlama Kurulu'ndan onay çıkarttı. 20 Ekim 1998 günü itibarıyla teklifler alındı, fakat azınlık hükümeti düşürülünce ihale sonuçlandırılamadı.
Süleyman Demirel, 21.11.1991 ve 25.6.1993 tarihleri arasında 49. Hükümet'in başbakanıydı. Fethiye'yi il yapma ve Göcek Tüneli'ni açma sözüyle iktidara geldi. Ancak bütçeden kaynak aktaramayınca verilen sözler yerine getirilemedi. Demirel daha sonra Cumhurbaşkanı seçildi ve proje yeni başbakana kaldı.
Tansu Çiller, 25.6.1993 ve 6.3.1996 tarihleri arasında 50. 51. 52. hükümetleri kurarak başbakanlık yaptı. Çiller, "Baba ocağım" dediği Muğla'da bütün projeleri hayata geçireceğine dair söz vermesine rağmen bu yıllarda Göcek Tüneli konusunda hiçbir mesafe alınamadı. İhale konusunda hiçbir çalışması olmadı. 1994 ekonomik krizinde yatırımlar durdurulunca tünel projesi de ele alınamadı.
Necmettin Erbakan, 28.6.1996 ve 30.6.1997 tarihleri arasında tam bir yıl 54. hükümetin başbakanı olarak görev yaptı. İç çekişmeler, Genelkurmay ile giriştiği laiklik tartışmaları yüzünden yatırımlara zaman ayırmadı. 28 Şubat süreci nedeniyle istifa etmek zorunda kaldı.
Bülent Ecevit, 11.1.1999 ve 18.11.2002 tarihleri arasında 56. azınlık ve 57. koalisyon hükümetlerinin başbakanlığını yaptı. Bu dönemde Göcek Tüneli için 1998'de alınan teklifler değerlendirildi. Ancak önemli bir çalışma yapılamadı. Koalisyon hükümetinin uyumsuzluğu ve pepeşe gelen iki büyük ekonomik kriz nedeniyle tünel projesi gerçekleşemedi.
Abdullah Gül, 18.11.2002 ve 11.3.2003 tarihleri arasında 58. Hükümetin başbakanlığını yaptı. Sadece üç ay bu görevde kaldığı için Göcek Tüneli ile ilgilenemedi.
11.3 2003'te Recep Tayyip Erdoğan 59'uncu hükümeti kurdu.
Tubim - Lider birlikte yapacak
Tubim Lider İnşaat Genel Müdür Yardımcısı Sami Sızmaz, 30 yıllık bir firma olduklarını ve bugüne kadar 300 milyon dolarlık iş yaptıklarını belirterek şu bilgileri verdi: "Gaziantep-Birecik otoyolunu yapıyoruz. Gerede-Akyarlar yolunu yaptık. Afyon-Dinar-Dazkırı arasındaki yolu da yapıyoruz. Göcek Tüneli inşaatını Turan Büyükşahin'in yönetim kurulu başkanı olduğu Tubim İnşaat olarak, Metin Yazıcı ve kardeşlerinin sahibi olduğu Lider İnşaat ile birlikte konsorsiyum oluşturarak aldık. Lider İnşaat, Aydın Çine'deki TOpçam Barajı ile Çeşme Alaçatı'daki Vali Kutlu Aktaş Barajı'nı, Yozgat Boğazlıyan'da Uzunlu Barajı'nı ve Samsun Çarşamba'daki Çakmak Barajı'nı yaptı. 30 yıllık bir firma. Konsorsiyumun yüzde 75'i Tubim İnşaat, yüzde 25'i Lider İnşaat'ın."
Turizm çok gelişecek
Muğla'da yerel yöneticiler ve vekiller tünel yapımı ile ilgili görüşlerini şöyle dile getirdiler:
Hasan Özyer (AKP Muğla Milletvekili) :
Her seçim döneminde politikacıların seçim malzemesi olarak kullandığı Göcek Tüneli'ni tamamlamak, AKP olarak bizim iktidarımıza nasip oluyor. Tübim - Lider İnşaat yetkilileri, 2 yıl yapım süresi olan tüneli 1 yılda bitirebileceklerini söylediler.
Hüseyin Aksoy (Muğla Valisi) :
Karayolları Genel Müdürlüğü ile inşaatı yapacak firma arasında sözleşme imzalandı. Artık temel atma zamanı geldi. Göcek Tüneli'nin tamamlanması, Muğla ve Türk turizmine büyük yarar sağlayacak. Yat ve yamaç paraşütü turizmi gelişecek.
Şevket Durmuş (Dalaman Belediye Başkanı) :
Mesut Yılmaz'ın başbakanlığı döneminde, tünelin yap-işlet-devret modeli ile yapılmasını önerdim. 1998 yılında Yüksek Planlama Kurulu'ndan yap-işlet-devret için onay çıktı. O yıl teklifler alındı, ama hükümet değişikliği nedeniyle değerlendirilemedi.