Gerçekliği Yakalamak Autodesk’le Daha Kolay



Autodesk’in sunduğu tasarım ürünleri ne kadar güçlü olursa olsun, tüm tasarımcılar projelerine boş bir ‘beyaz sayfayla’ başlar. Yapı Bilgi Modellemesi (BIM) ya da Dijital Prototip sistemleri inovasyonu hızla artırır ve yapı maliyetlerini giderek düşürürken modellemelerin asıl zahmetli olan yaratım sürecinde pek değişim gözlemlenmez. Reality Capture, işlev ve nitelik olarak ele alındığında müzikle benzerdir. “Mix” ve “Burn” araçları müzik söz konusu olduğunda çoğunlukla kullandığımız bir yöntemdir. RIP ise temel olarak kağıda döktüğünüz müziği kendi enstrümanlarımızla çalmayı gerektirir. İşte bu yönüyle Reality Capture, CD-RIP işleminin müzikle yaptığını CAD için yapmayı vaat eder.

Gerçeklik yakalamaya kimin ihtiyacı var?

Reailty Capture’a ‘model çalışanlar’ ve ‘mevcut gerçeklikle çalışanlar’ olmak üzere iki kategoride ihtiyaç olduğunu gözlemleniyor. Model çalışanların bu yönteme olan ihtiyacı, daha üretken olabilmek üzerinden şekilleniyor. Buradaki ihtiyaç, daha önce tasarlanmış ya da tasarlanmamış bir içeriği görselleştirmek, planlamak ya da analiz etmek için vektörel, matematiksel, nesne tabanlı ya da parametrik bir model ihtiyacıdır.

Vektörel ya da parametrik veri oluşturmaya daha az ihtiyacı olan mevcut gerçeklikle çalışanlar ise genellikle kamu kuruluşlarında ya da fabrikalarda çalışanlar. Bu grubun ihtiyaçlarına örnek olarak; mevcut bir düzenin içindeki makinelerin arasındaki boşlukları ölçmek ya da telefon direklerinin dizilişini belirlemek verilebilir. İhtiyaç neye göre şekillenirse şekillensin, iki grup da Autodesk’in hitap edebildiği kesimler.

Autodesk’in sunduğu fırsatlar

Gerçeklik yakalamanın geleneksel yöntemi olan ‘araştırma ve modelleme’ yaklaşımında, insanlar gerçek dünyada gördüklerini kaydeder ve sonra bu veriyi CAD modeline dönüştürecek diğer insanlarla paylaşır. Bu noktada, ‘çarpıcı şekilde düşüş gösteren maliyetler, artan kullanım kolaylığı ve yaygın cihazlar’ kapsamındaki dikkat çekici ve çığır açacak yeni atılımlardan söz etmek gerekiyor. Örneğin, lazer tarayıcılarının, diğer bir deyişle nesneleri otomatik olarak tarayıp üç boyutlu nokta bulutlarını üreten gerçeklik yakalama cihazlarının, fiyatları geçtiğimiz yıl 120 bin dolardan 35 bin dolara düştü ve bu düşüşün devam etmesi bekleniyor. Artmakta olan işlevsellik ve düşen fiyat kombinasyonları, yepyeni fırsatları da beraberinde getiriyor. Gerçeklik yakalama sayesinde birçok model çalışanının üretkenliğinin en verimli düzeye ulaştırılması bekleniyor ve henüz sektörde bu teknolojiden yararlanan yüzde 1’lik bir uzman grubu, kalan yüzde 99’a hızla yaygınlaşabilecek.

Autodesk firmasının bu büyük atılımın içinde nasıl yer aldığını Autodesk Bilişim Modelleme ve Platform Ürünlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı Brian Mathews şöyle açıklıyor:

Nokta Bulutları

Nokta bulutundan modele ulaşmayı kolaylaştırma amacı doğrultusunda, AutoCAD yazılımı artık nokta bulutu öznitelik çıkarma yöntemini kullanarak insanların lazer tarayıcılarla ürettikleri geniş nokta bulutlarını hızla ve kolaylıkla kullanılabilir dijital modellere dönüştürmelerine yardımcı oluyor. Revit’in en son sürümü sadece nokta bulut desteği değil, aynı zamanda nokta bulutlar için gerçek zamanlı öznitelik tanıma ve nesne yakalama imkanı da sunuyor. Örneğin, Autodesk Revit yazılımındaki bir duvar nesnesi, gerçek zamanda çok ‘gürültülü’ bile olabilen lazer verilerine dayanarak otomatik şekilde duvar sınırlarına sığdırılabiliyor. Bir nokta bulutundan ‘borular’ gibi öğelerin seçilip çıkarılmasını mümkün kılan tesis bağlantılı öznitelikler sayesinde, otomobil ve köprü gibi şekiller otomatik olarak tanınabiliyor.

CAD modelleri yaratmakla vakit kaybetmek istemeyen kullanıcılar için, Autodesk bünyesine en son katılan Alice Labs şirketinin yetkinlikleri de dikkat çekiyor. Bu şirketin yaratıcısı olduğu Studio Clouds adlı yenilikçi üç boyutlu lazer nokta bulutu düzenleme teknolojisi, Autodesk 3ds Max ve Maya yazılımları için patentli bir oyun motoru kullanarak nokta bulutu verilerinin hızlı şekilde işlenmesini sağlayan eklentiler sunuyor.

Fotoğraflı haritacılık ya da CVI: Bilgisayarla Görme ve Görüntüleme

Gerçeklik yakalamada ulaşılabilirlik ve kolaylık sağlayan bir diğer uygulama olarak karşımıza çıkan fotoğraflı haritacılık ya da CVI ise dijital fotoğraflar çekerek bunları üç boyutlu modellere dönüştürmeye olanak tanıyor. Autodesk’in Bulut (Cloud) kullanıcıları için oluşturduğu 123D Catch uygulamasında şimdiden kullanılabilecek yüz binlerce fotoğraf bulunuyor. Ayrıca kullanıcılar artık gerçeklik yakalama teknikleri için video bile kullanabiliyor ve böylece süreci daha da hızlandırabiliyor. CVI, görüntü ya da şekil girilen ve bilgisayarın bunu desen eşleme yoluyla bulduğu, kullanıcıların gerçek dünyadaki konumlarının üzerine hesaplanabilir bir katman eklediği ve böylece ‘duvarların ötesine bakarak’ boruların ve kabloların nerelerde bulunduğunu görebildiği arttırılmış gerçeklik gibi uygulamalar için de kullanılabiliyor.

Uzaktan Kumandalı Gerçeklik Yakalama

Bahsi geçen gerçeklik yakalama teknikleri arasında en kusursuz olanıysa uzaktan kumandalı uçaklarla gerçeklik yakalama tekniği. Gerçeklik yakalama yetkinlikleriyle donatılan küçük (ve gittikçe küçülen) uçaklar; çevrede, hatta yapıların ve nesnelerin içinde uçacak şekilde programlanarak yerin üstünde ve insanların ulaşmakta zorlanabileceği bir HVAC sisteminin derinliklerinde gerçeklik yakalayabiliyor. Autodesk’ten Gonzalo Martinez uzaktan kumandalı uçakların gerçeklik yakalama odaklı kullanımını, ortakları Perry Kavros ve Chris Anderson ile birlikte araştırıyor. Fiyatları şimdiden 300 dolara düşen bazı uzaktan kumandalı uçaklar sayesinde, bina ya da şehir ölçeğinde gerçeklik yakalama uygulamaları gerçekleştirebilen birey ve şirket kullanıcı sayısı, hızlı bir artış gösteriyor.