Türkiye Çimento Müstahsilleri Birliği’nin (TÇMB) 15-16 Eylül’de Ankara’da düzenlediği 'Beton Otokorkuluklar ve Karayolu Güvenliği' çalıştayına, Karayolları Genel Müdürlüğü, büyükşehir belediyeleri, Türkiye Hazır Beton Birliği (THBB), Türkiye Prefabrik Birliği ve çimento ve beton sektörü temsilcilerinden oluşan yaklaşık 80 kişi katıldı.
ODTÜ İnşaat Mühendisliği Öğretim Üyesi Prof. Dr. İ. Özgür Yaman açılış konuşmasında, otokorkuluklarının trafik güvenliğindeki önemini vurguladı. Çalıştayın ilk gününde 'Otokorkuluk Güvenlik Standartları, Sınıflandırılması ve Avrupa’da Gelişimi' başlıklı bir konuşma yapan Avrupa Yol Federasyonu Başkan Yardımcısı Konstandinos Diamandouros, Avrupa’da beton otokorkulukların CE işaretlemesi sürecinden de bahsetti ve Avrupa refujlerinde beton bariyerlerin tercih edildiğini söyledi. Çalıştaya İngiltere’den katılan Taşımacılık Araştırma Laboratuvarı Uzmanı Gavin Williams da otokorkulukların geçmişten günümüze olan gelişimini katılımcılara aktardı ve İngiltere'de orta refujde beton bariyer zorunluluğunun olduğunu vurguladı. 2. Dünya Savaşı’ndan sonra trafiğin büyümesi ile bariyerlerin öneminin oldukça arttığını vurgulayan Williams; yatırım bedeli, bakım sıklığı, bakım bedeli, ömrü ve kaza bedeli gibi konuların önemini anlattı.
Can kayıplarını önlemek için uygun bariyer
Çalıştayda konuşan Belçika Wallonia Karayolları Müdürü Hüseyin Kadıoğlu, trafik kazalarının yüzde 16’sının bariyerlerden kaynaklandığına dikkat çekti. Belçika’da ahşap, ahşap-çelik karışımı, çelik ve beton bariyerlerin kullanıldığını ifade eden Kadıoğlu, “Trafik kazalarında can kayıplarını önlemek için uygun bariyerler, uygun zamanda kullanılmalıdır” dedi. Beton ve çelik bariyerlerin kıyaslamasını detaylı şekilde ele alan Kadıoğlu, beton bariyerlerin çelik bariyerlere kıyasla çok daha uzun ömürlü olduğunu ve bakım gerektirmediğini detaylı şekilde aktardı.
Beton bariyerler çelik bariyerlere oranla daha güvenli
'Motorsikletler ve beton otokorkuluklar' adlı sunumunda araştırma mühendisi Ceki Erginbaş, motosikletliler açısından beton ve çelik bariyerlerin farklarını kıyasladı. Beton bariyerlerin çelik bariyerlere oranla daha güvenli olduğunu belirten Erginbaş, yine de beton bariyerlerin de motorsikletliler için sağlıklı olmadığını vurguladı.