Gedik Yatırım, SPK, İMKB, TSPAKB’nin destekleriyle
ülkemiz için yeni bir yatırımcı modeli olarak, ABD ve Avrupa ülkelerinde yaygın
uygulama örnekleri bulunan 'yatırım kulüpleri' oluşumunu
ülkemizde de gündeme getirmek üzere bir konferans düzenledi. ‘Yatırım Kulüpleri’
konusu, 18 Ekim Salı günü İMKB’de gerçekleşen 'Türkiye’de Yeni bir Yatırımcı
Modeli; Yatırım Kulüpleri' konferansı ile mercek altına alındı. Konferansta,
İMKB Başkanı Hüseyin Erkan, SPK Başkan Yardımcısı ve MKK
Yönetim Kurulu Başkanı İbrahim Peker, TSPAKB Genel Sekreteri
İlkay Arıkan, Gedik Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı
Erhan Topaç’ın konuşmalarının yanı sıra, Amerika’dan
Yatırım Kulüpleri Birliği (NAIC’s BetterInvesting) CEO’su Kamie
Zaracki ve İngiltere’den, Digital Look Country Manager Chris
Evans’ın sunumları ile yurtdışından deneyimlere de değinildi.
Gedik Yatırım Yönetim Kurulu Başkanı Erhan Topaç
'Yatırım Kulüpleri'ni, yatırımcı seferberliği kapsamında küçük yatırımcının
eğitimli ve bilinçli olarak sermaye piyasasına girişini hızlandıracak, Türkiye
sermaye piyasasının gelişimi için çok önemli bir olgu olarak
değerlendirdiklerini kaydederek şöyle konuştu:
"Türkiye’de
sadece 47 kişiden biri borsalara yatırım
yapıyor"
"Ülkemizde toplam yerli yatırımcı sayısı bir milyon 84
bin ve bu yatırımcıların sadece yüzde 42’sinin portföyü bin TL'nin üzerinde.
Türkiye’de sadece 47 kişiden biri borsalara yatırım yaparken, ABD'de her 2
kişiden biri, Almanya’da her 7 kişiden biri, Çin’de ise her 11 kişiden biri
borsalara yatırım yapıyor. Ülkemizde yatırım vadesi çok kısa, yatırımcı sayısı
ve yatırım bilinci ise maalesef yavaş gelişiyor. Düzenleyici kurumların
önderliğinde başlatılan 'Yatırımcı Seferberliği'ni bu noktada çok önemsiyor ve
Gedik Yatırım olarak en üst düzeyde katkı sağlamaya çalışıyoruz. Bu konferansı
gerçekleştirmekteki amacımız, ülkemizde yatırım bilinci ve yatırımcı sayısının
artması açısından çok önemli olduğuna inandığımız Yatırım Kulübü olgusunu
ülkemize nasıl taşıyabileceğimize, Türk yatırımcısının bundan nasıl fayda
sağlayabileceğine dikkat çekmek.
"Yatırım kulüplerinin yatırım
yaklaşımı; uzun dönemli al ve tut"
Amerika ve Avrupa’da
örneklerini gördüğümüz Yatırım Kulüpleri, küçük yatırımcıların bir araya
gelmesiyle oluşuyor. Amaç, düzenli şekilde yatırım yaparak hem yatırımı öğrenmek
hem de kar etmek. Kar amacı gütmeyen bir birlik desteği ile yatırım kulüpleri
kuruluyor ve aracı kurumlar kanalı ile işlemlerini yapıyorlar. Bu
birliklerin üyeleri, yatırım kulüpleri ve bireysel yatırımcılardan oluşuyor.
Birliklerin ana amacı, kişileri eğitmek olarak belirlenmiş. Yatırım kulüplerinin
yatırım yaklaşımı; uzun dönemli al ve tut. Yatırım Kulübü olgusunun, ülkemizde
küçük yatırımcıyı sermaye piyasalarına girmek için teşvik edeceğine, eğitim ve
bilgiye ulaşımı kolaylaştıracağına, böylece ülkemizde uzun vadeli yatırım
bilinci oluşturacağına inanıyoruz. Tüm bu yönleri ile Yatırım Kulüplerinin, Türk
Sermaye Piyasası’nın gelişimi için uzun dönemde çok önemli bir altyapı
oluşturacağını düşünüyoruz. Konuya gösterdikleri ilgi ve katkıları için SPK,
İMKB, TSPAKB, yatırımcı dernekleri, siz değerli basın mensupları ve tüm
katılımcılara teşekkür ediyoruz. Yasal altyapısı, çalışma sistemi, vergisel
boyutu, muhasebe kuralları, eğitim süreçleri ve dokümanları gibi hazırlıkları
bir an önce tamamlayabilirsek, Türk Sermaye Piyasasının gelişimi için çok önemli
olduğuna inandığımız Yatırım Kulübü olgusunu ülkemizde de kısa sürede hayata
geçirebiliriz”.
Dünyada ve Türkiye'de yatırım
tercihleri
Dünya yatırımcılarının yatırım
tercihleri
Hisse senedi: Yüzde 33 Sabit getirili
enstrümanlar: Yüzde 29 Gayrimenkul: Yüzde 19 Mevduat ve nakit: Yüzde
14 Diğer yatırımlar: Yüzde 5
Türk Yatırımcılarının Yatırım
Tercihleri (Eylül 2010 tarihli TSPAKB Algı ve Yatırım Potansiyeli
Belirleme Araştırması sonuçlarına göre)
Altın: Yüzde 47 Mevduat:
Yüzde 41 Döviz: Yüzde 21 Gayrimenkul: Yüzde 20 Yatırım fonu:
Yüzde 7 Hisse senedi: Yüzde 5
Türkiye’de yatırım vadesini 1 yıl ve
üzeri tercih eden yatırımcı oranı yalnızca yüzde 15. Hisse senetlerinde ortalama
elde tutma süresi ise 33 gün. Türkiye’de yatırımcıların yüzde 72’si yatırım
kararlarını kendileri vermek istiyor ancak yatırım konusunda bilgileri az.
Türkiye’de yatırımcıların hisse senedini tercih etmemekteki en önemli
gerekçeleri, Hisse senedini güvenilir bulmamaları: Yüzde 37 Riskli
bulmaları: Yüzde 31 Bilgileri olmaması: Yüzde 9
Dünyadan
Yatırım Kulüpleri örnekleri
Amerika’da Yatırım Kulüpleri ile
ilgili birliğin kuruluş tarihi 1951. Kulüp sayısı 20.000, üye kişi sayısı
210.000, ortalama üye sayısı 11 Ortalama kişisel portföy değeri 388.000
USD
Fransa’da Yatırım Kulüpleri ile ilgili birliğin kuruluş tarihi 1969.
Kulüp sayısı 10.000, üye kişi sayısı 120.000, ortalama üye sayısı 12
kişi, Ortalama kişisel portföy değeri 6.700 EURO