''Geçmişten Günümüze İstanbul'da Ulaşım''



Foto: Ahmet Bahadır Çalık (AA)

Fenerbahçe'deki Romantika Kafe'de, ''Geçmişten Günümüze İstanbul'da Ulaşım'' konulu Turing-İstanbul konuşmalarının konuğu olan Tarihçi Prof. Dr. Vahdettin Engin , İstanbul'da tramvayın ilk olarak 1871'den itibaren görüldüğünü kaydederek, ilk tramvayların hayvan kuvvetiyle hareket ettiğini, 1913'e gelindiğinde ise elektrikli tramvayın hayata girdiğini söyledi.

İstanbul'da ulaşımda 3 T'nin önemli olduğunu vurgulayan Engin, ''Tren, tramvay ve tünelin hayata girmesi, İstanbul'da ulaşıma farklı bir boyut kazandırdı. Sosyal hayat değişti. Özellikle tramvay, İstanbul ulaşımında çok önemli yer tutuyordu. Tramvay hatları daha kolay yapıldığı için yaygın olarak kullanıldı'' dedi.

Engin, atlı tramvayın elektrikli tramvaydan önce yaygın olarak kullanıldığını kaydederek, ilk tramvay hattının Azapkapı-Beşiktaş olduğunu, daha sonra Aksaray-Topkapı-Yedikule, Ortaköy-Bebek ve Fatih-Harbiye hatlarının kullanıldığını söyledi.

İstanbul'un tramvayı çok sevdiğini ifade eden Engin, tramvayın 1871'den bugüne kadar küçük aksamalar olsa da kullanıldığını, 1912'de Balkan Savaşı ile tramvayda kullanılan atların ihtiyaçtan alınması ile atlı tramvayın sona erdiğini kaydetti.

Türkiye Turing ve Otomobil Kurumu Başkan Vekili Haluk Dursun da eski İstanbul'da ulaşımın yaya olarak yapıldığını belirterek, daha sonra uzak mesafeler için deniz ulaşımının kullanılmaya başlandığını söyledi.

Osmanlı'nın deniz ulaşımına her zaman temkinli yaklaştığını ifade eden Dursun, Üsküdar'daki evliyalardan Aziz Mahmud Hüdayi'nin, ''Beni ziyaret eden boğularak ölmesin'' şeklinde duası olduğunu söyledi.

Dursun, atlı arabaların kullanımının Osmanlı'da daha çok kadınlara yönelik olduğunu belirterek, erkeklerin atlı arabalarda oluşunun abesle karşılandığını, kadınlar için süslü binek arabalarının yapıldığını kaydetti.