Bayındırlık ve İskan Bakanlığı, Dönüşüm Alanları Yasa
Tasarısı'nı tekrar gündeme getiriyor. Bakanlık, yeni taslağı
Başbakanlığa sundu.
Belediye Kanunun ''kentsel dönüşüm ve gelişim alanları'' ile
ilgili maddesinde de değişiklik öngören düzenleme Meclis'te komisyonda
bulunuyor. Bu düzenlemenin yasalaşması halinde, Bayındırlık ve İskan
Bakanlığının daha geniş kapsamla hazırladığı yasa taslağının geri çekilmesi söz
konusu olabilecek.
Taslağa göre, ''afet tehlike ve riski altındaki alanlar'', ''kentsel
ve teknolojik risk alanları'', ''fiziki, ekonomik ve sosyal çöküntü alanları'',
''sosyal ve teknik altyapının yetersiz olduğu alanlar'' ile ''özgün
kimliğin korunarak niteliğinin geliştirilmesi amaçlanan
alanlar'' dönüşüm kapsamında yer
alacak.
Söz konusu
alanların iyileştirme, tasfiye, yenileme gibi yöntemlerle ''planlı, düzenli,
sürdürülebilir ve yaşanabilir çevrelere'' dönüştürülmesi
amaçlanıyor.
Dönüşüm alanı sınırı, 5 hektardan küçük
olmayacak
Dönüşüm alanı sınırı teklifi, dönüşüme konu sahadaki problemlere ilişkin
gerektirici sebeplerin analizi, gerekçe değerlendirmesi, ihtiyaç programı ve ön
projeyi kapsayan gerçekleştirilebilirlik analizine dair rapor ile ilgili teknik
belgelere dayalı
hazırlanacak.
Dönüşüm
alanı sınırının tespiti de belediye ve mücavir alan sınırları içinde ''belediye
meclisi'', dışında ''il genel meclisi'', büyükşehirlerde ilgili ilçe
belediyesinin görüşü alınarak ''büyükşehir belediye meclisi'' tarafından üye tam
sayısının salt çoğunluğuyla
belirlenecek.
Meclis
kararına dayanan ''dönüşüm alanı sınırları'', incelenmek ve Bakanlar Kurulunun
onayına sunulmak üzere Bayındırlık ve İskan Bakanlığına gönderilecek. Bakanlar
Kurulunun onayının ardından resmiyet kazanacak ve Resmi Gazetede yayımlanarak
yürürlüğe girecek.
Türk
Silahlı Kuvvetlerine ait harekat, eğitim ve savunma amaçlı alanlar, yasa
kapsamında yer almayacak. Dönüşüm alanları, Yıpranan Tarihi ve Kültürel Taşınmaz
Varlıkların Yenilenerek Korunması ve Yaşatılarak Kullanılması Hakkında Kanun
çerçevesinde belirlenmiş alanları
kapsayabilecek.
Dönüşüm alanındaki tüm yapım faaliyetleri
durdurulacak
Dönüşüm alanı sınırının kesinleşmesi üzerine, bu alanlarla ilgili dönüşüm
amaçlı parselasyon planları kesinleşinceye kadar, plan, plan revizyonu, plan
değişikliği, parselasyon planı, ifraz, tevhit, irtifak hakkı tesisi, terkini,
cins değişikliği, yapı ruhsatı-yapı kullanma izin belgesi düzenlenmesi ve
onaylanması, kat irtifakı ile kat mülkiyeti tesisine ilişkin işlemler
durdurulacak.
Dönüşüm
alanı sınırının kesinleşmesinden önce yapı ruhsatı verilerek inşası devam
edenler dahil bütün yapım faaliyetlerine geçici son verilecek. Gereken hallerde
yeniden değerlendirmede bulunmaya ve konuyu karara bağlamaya idarenin meclisi
yetkili olacak.
Parselasyon planlarının tescilinden itibaren, dönüşüm projesi, en fazla 5
yıl içinde tamamlanacak.
Gecekondu sahiplerine ve kiracılara sosyal konut
verilebilecek
Öncelik, tapu tahsis belgesi olup tapuya dönüştürülmesi mümkün olmayan veya
tapu tahsis belgesi iptal edilip barınacak başka konutu bulunmayan gecekondu
sahiplerinde olmak üzere, barınacak başka konutu olmayıp dönüşüm alanı sınırları
içinde 12 Ekim 2004 tarihinden önce gecekondu sahibi olanlar ile en az 2 yıl
öncesinden dönüşüm alanı sınırı içinde kesintisiz ikamet edenlere,
durumlarını belgelendirmeleri halinde, dönüşüm alanı içinde veya dışında
''sosyal konut'' verilebilecek. Konutların bedeli, 20 yılı aşmamak üzere
taksitlendirilecek.
''Sosyal konut'' ile ilgili hüküm ''zorunluluk'' içermiyor, dönüşüm
projesinin imkanları çerçevesinde uygulama
yapılacak.
Dönüşüm alanı
sınırının kesinleşmesinden itibaren 3 yıl içinde, dönüşüm amaçlı imar ve
parselasyon planı işlemleri
bitirilecek.
Dönüşüm alanlarında uygulama
Düzenleme, dönüşüm alanlarındaki uygulamayla ilgili idareye ve TOKİ'ye
yetkiler öngörüyor, Bakanlığa da denetim alanında sorumluluk getiriyor. İdare
veya TOKİ tek başına ya da müşterek dönüşüm projeleri yürütebilecek. İdare,
belediye ve mücavir alan sınırları içinde ''belediyeler''i, dışında ''il özel
idareleri''ni, büyükşehir belediye sınırları ve mücavir alanlarında ''büyükşehir
belediyesi''ni veya büyükşehir belediyesince kabul edilen ''ilçe belediyesi''ni
ifade ediyor.
Taslakta,
idare meclisi veya TOKİ tarafından Dönüşüm Amaçlı İmar Planı
kararlarına uygun hazırlanan onaylı kentsel tasarım projeleri kapsamında proje
bütünlüğünün sağlanmasına yönelik getirilen mimari özelliklere, öngörülen
siluete ya da yöresel dokuya uymayan yapılara, meclis kararıyla yaptırım getirme
konusunda idareye yetki öngörüldü. Belirtilen süre içinde gereğinin yapılmaması
halinde idare tarafından işlemlerin yaptırılabileceği ve masrafın maliklerden
tahsil edilebileceği
belirtildi.
Taslağa
göre, bu yasa kapsamında Toplu Konut İdaresi Başkanlığınca gerçekleştirilecek
dönüşüm projelerinde, parselasyon planının onaylanması, yapı ruhsatı ve yapı
kullanma izni düzenlenmesi işlemleri hariç, dönüşüm projesinin uygulanmasına
yönelik idarece yapılacak iş ve işlemler, TOKİ Başkanlığınca yürütülebilecek
veya protokol çerçevesinde idareyle
müşterek gerçekleştirilecek.
Anlaşma sağlanamazsa kamulaştırma yapılacak
Dönüşüm alanlarındaki mevzuata uygun yapıların boşaltılması ve yıkılarak
kaldırılmasında ''anlaşma yolu'' esas olacak. İdare veya TOKİ, anlaşma
çerçevesinde, dönüşüm projesi tamamlanıncaya kadar bağımsız bölüm maliklerine,
geçici konut tahsisi veya kira yardımı yapacak. Anlaşma sağlanamadığı takdirde,
gayrimenkul
kamulaştırılacak.
Dönüşüm alanları için yapılacak kamulaştırmalar, Kamulaştırma Kanunda
öngörülen iskan projelerinin gerçekleştirilmesi amaçlı ''acele kamulaştırma''
sayılacak.
Dönüşüm
alanlarında gayrimenkul mülkiyeti, anlaşma sağlanmak kaydıyla menkul değere
dönüştürülebilecek veya taşınmazın bedeli paraya çevrilerek hak sahibine
ödenebilecek.
Devlet, vergi gelirlerinden pay aktaracak
Dönüşümün gerçekleşmesine ilişkin iş ve işlemler için gereken kaynak, bu
amaçla ayrılacak bütçeden
karşılanacak.
Dönüşüm
alanlarıyla ilgili olarak idare veya TOKİ tarafından yapılacak sözleşmeler,
tesciller, döner sermaye ücreti dahil bütün ücretler ve bedeller, düzenlenecek
belgeler, her türlü plan ve proje uygulamaları ile inşaatlar, tapu ve kadastro
işlemleri dahil her türlü iş ve işlemler, her türlü vergi, resim, harç ve
mali mükellefiyetten istisna olacak. Muafiyet, dönüşüm amaçlı imar planlarının
onay tarihinden itibaren 5 yılla sınırlı
tutulacak.
Dönüşüm
alanları toplamı 100 hektardan az olmamak üzere, idareye veya TOKİ'ye, en fazla
5 yıl süreyle, 1. ve 2. derece deprem bölgelerinde yüzde 10'u, diğer deprem
bölgelerinde yüzde 5'i aşmamak üzere, uygun görülmesi halinde Bakanlar Kurulu
kararıyla belirlenen orana göre, görev, yetki ve sorumluluk sınırları içinde
yapılan genel bütçe vergi gelirleri tahsilat toplamı üzerinden Maliye
Bakanlığınca hesaplanacak pay, ertesi ayın sonuna kadar idarenin bu amaçla
açtırdığı hesaba
yatırılacak.
Afet riski
sebebiyle dönüşüm alanı ilan edilen yerlerde, Umumi Hayata Müessir Afetler
Dolayısıyla Alınacak Tedbirlerle Yapılacak Yardımlara Dair Kanun hükümleri
çerçevesinde faizsiz veya düşük faizle kredi temin
edilecek.
Yasa
yayımlandıktan 6 ay sonra yürürlüğe girecek. Sadece 2981 sayılı İmar ve
Gecekondu Mevzuatına Aykırı Yapılara Uygulanacak Bazı İşlemler ve 6785 sayılı
İmar Kanununun Bir Maddesinin Değiştirilmesi Hakkında Kanunun yürürlükten
kaldırılmasına öngören hükmün yürürlüğü, 1 yıl sonraya
kalacak.
Geçici maddede
yapılan düzenlemeyle, 2981 sayılı kanunla ilgili hüküm yürürlüğe girdiği
tarihten itibaren, söz konusu kanuna göre başvuruda bulunmuş ancak
sonuçlandırılmamış işlemlerin 1 yıl içinde sonuçlandırılması
öngörüldü.