Metroda Hedefler Tutturulamadı

İzmir Büyükşehir Belediyesi’nin iki metro projesinde de hedeflere ulaşılamadı. Aliağa ile Menderes ilçeleri arasındaki projenin Karşıyaka tünelleri ihalesi itirazlar sebebiyle sonuçlandırılamadı.

Bu yüzden kazı çalışmaları 2006’dan önce başlayamayacak. Projenin 2007 yılı sonu olarak belirlenen bitiş tarihi de inşaat başlamadan kaybedilen 4 ay yüzünden 2008’e sarkacak. Diğer gecikme ise, Bornova ile Üçyol arasındaki metro hattının Üçkuyular’a kadar 5.5 kilometre daha uzatılmasında ortaya çıktı. 22 ayda bitirilmesi plânlanan Üçyol–Üçkuyular hattının da kazı çalışmalarının yavaş gitmesi sebebiyle üç ay gecikebileceği belirtiliyor.

Büyükşehir Belediyesi’nin 3 kilometrelik Karşıyaka tünelleri ve dört istasyon için açtığı ihalede çıkan pürüz, Devlet Demiryolları (TCDD) 3. Bölge Müdürlüğü’nün elini kolunu bağladı. Katılımcı firmalardan birinin ihaleye itirazı sebebiyle yaşanan gecikme, TCDD’nin plânını alt üst etti. Tünel inşaatı sırasında trenlerin şehre giriş çıkışını durdurup yeni bir sefer programı düzenleyecek olan TCDD şu anda beklemede.

Aliağa–Menderes hızlı tren projesinin hizmete girmesini herkesten çok istediğini belirten İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Aziz Kocaoğlu, Üçyol—Üçkuyular arasındaki hattın çalışmalarında meydana gelen gecikmenin telâfi edileceğini söyledi. Aliağa—Menderes projesindeki gecikmeden dolayı ise yapacak bir şey olmadığını belirten Kocaoğlu, “Proje kapsamındaki Karşıyaka tünelleri inşaatı için 14 Eylül’de yapılan ihalenin sonuçlandırılmasında bir pürüz daha çıktı. Dört istasyon yapımını da kapsayan ihalede, evrakları eksik olduğu için kazanamayan bir firmanın Büyükşehir’e yaptığı ve 50 günlük gecikmeye sebep olan itirazı sonuçsuz kaldı. Firma, konuyu Kamu İhale Kurumu’na (KİK) götürdü. Bu kaçınılmaz. Sonucu bekliyoruz ve elimizden gelen bir şey yok. Bir gün önce yapılmasını ve açılmasını her İzmirli gibi ben de çok istiyorum. Hattâ ben daha fazla istiyorum, çünkü böyle bir projeyi hayata geçirince hem şehir hem biz hem de İzmirliler rahatlayacak.” dedi.

Üçyol—Üçkuyular metro hattı çalışmalarının bürokratlar tarafından çok yakından takip edildiğini ve ortaya çıkan gecikmenin büyütülecek bir durum olmadığını vurgulayan Başkan Kocaoğlu, açığın daha sonra kapatılabileceğini kaydetti. İhalenin anahtar teslimi şartıyla verildiğini aktaran Kocaoğlu, herhangi bir fiyat artışı olmayacağını söyledi.

TCDD 3. Bölge Müdürü Sebahattin Eriş de ihaledeki pürüz yüzünden ortaya çıkan dört aylık gecikmenin, inşaat dönemiyle ilgili plânları alt üst ettiğini söyledi. İhalenin tamamlanmasının ardından inşaat için belediyeye yer teslimi yapacaklarını belirten Eriş, pürüzün kısa sürede çözülmesi ve projenin bir an önce hayata geçirilmesi temennisinde bulundu.

Aliağa-Menderes Hızlı Tren projesinin muhtevası ne?
İki bölümden oluşacak projede, Aliağa ile Alsancak arasındaki 57 kilometrelik hatta 20 istasyon bulunacak. Bu bölüm, 60 dakikada katedilecek. Alsancak ile Cumaovası arasındaki 22 kilometrelik hatta ise 10 istasyon olacak. Bu bölüm de 26 dakika sürecek. Toplam 79 kilometrelik hat, hızlı trenle 86 dakikada geçilecek. Fizibileteye göre günlük 550 bin yolcu taşınacak. Projedeki 30 istasyondan 20’sini İzmir Büyükşehir Belediyesi yapacak. Proje tamamlandığında 400 belediye otobüsünün devre dışı kalacağı ve şehiriçi trafiğinin rahatlayacağı ileri sürülüyor. Belediye, inşaatlara 200 milyon dolar harcayacak. 24 ayda tamamlanacak projenin işletmesi, TCDD ve belediyenin yüzde 50’şer hisseyle kuracağı şirket tarafından yapılacak. Hatta çalışacak vagonlar, ortak şirket tarafından alınacak.